Miercuri s-au afişat rezultatele concursului derulat de Institutul Naţional de Magistratură (INM) pentru posturile de conducere vacante a instanţelor şi parchetelor din ţară.
Pentru funcţia de prim-procuror al Parchetului de pe lângă Judecătoria Oradea a candidat procurorul Gheorghe Vidican care a obţinut media 9.27 (cu 9.55 la proiect şi 9.00 la proba scrisă).
Iar pentru preşedinţia TribunaluluiBihorau candidat judecătoareleCarmen-Adriana Domocoş şi Daniela Mihaela Jurjuţ-Lazăr.
Potrivit rezultatelor afişate, pe 25 iunie, pe site-ul Consiliului Superior al Magistraturii, Carmen Adriana Domocoş a câştigat concursul cu media 8.61 (cu 8.03 la proiectul de management şi 9.20 la proba scrisă) în timp ce contracandidata Daniela Mihaela Jurjuţ-Lazăr a obţinut media 6.98 sub pragul minim de promovabilitate(cu 6.17 la proiect şi 7.80 la proba scrisă).
Cu susţinerea colegilor
Dat fiind că pe lista contestaţiilor nu a figurat niciuna dintre candidate pentru şefia Tribunalului Bihor, se poate considera că judecătoarea Carmen Domocoş este noul preşedinte al instanţei. Ca atare, am întrebat-o care a fost motivaţia înscrierii în competiţie.
„A fost un examen dificil şi solicitant, cu patru probe susţinute la Bucureşti în condiţiile în care, noi, candidaţii,a trebuit să ne achităm şi de sarcinile de judecători cu normă întreagă. Pentru mine, determinant a fost faptul că m-am bucurat de susţinerea colegilor de instanţă. Sprijinul lor a fost motivant şi mobilizator în ideea participăriimele laconcurs. Consider că în intervalul de un an şi jumătate de când sunt vicepreşedinte al TribunaluluiBihor, cei trei sute de angajaţi au văzut că se văd anumite schimbăriîn bine şi că s-a făcut ceva pentru ei, sigur, şi cu ajutorul conducerii Curţii de Apel Oradea. Am apreciat împreună că am putea continua acest demers şi sper ca şi pe viitor să am susţinerea lor,fiindcă am nevoie de sprijin colectiv. Fără resurse umane şi financiare nu reuşeşti, chiar dacă ştii ce şi cum ai de făcut”, ne-a răspuns Carmen Domocoş.
Direcţii de management
De asemenea, am chestionat-o privind ideile principale din proiectul propriu de management alinstanţei.
„În primul rând,vizez schimbarea politicii de personal a Tribunalului. Trebuie să completăm schema dejudecători,fiindcă de opt ani încoace ne lipsesc între opt şi zece judecători din schema de 40. Astfel rezultă o încărcătură mare per magistrat, mai cu seamă că, raportat la volumul de activitate ar trebui să fim în jur de 50 de judecători. De asemenea, am început să transferăm grefieri de la instanţele din teritoriu,cu ajutorul MinisteruluiJustiţiei,fiindcă şi personalul auxiliar al instanţei este insuficient.
Un alt deziderat ar fi echilibrarea volumului de activitate între secţii,fiindcă nu vom avea operativitate,cât timp un judecător are două mii de dosare,iar altul doar două sute. Aşaam ajuns pe loc codaş în ţară la indicele de operativitate.
Şi tot foarte important este să asigurăm condiţii decente de lucru în noul sediu. Oamenii resimt şi spaţiul impropriu. Lunar facem demersuri la Minister în acest sens fiindcă nu avem încă logistica necesară”, ne-a sintetizat Carmen Domocoş.
Admite un deficit de imagine
În final, i-am mai solicitat să transmită o concluzie.
„Putem schimba în bine imaginea Tribunalului Bihor. Trebuie să devină o instanţă agreabilă şi agreată, unde angajaţii să vină cu plăcere şi încredere iar justiţiabilii să simtă acest lucru. Datorită problemelor de imagine reale sau mai puţin reale ale unor colegi, acum ne confruntăm şi cu un deficit de imagine. Esenţial este să comunicăm eficent şi să ne facem treaba cât mai bine, întrucât justiţia este un serviciu public, în primul rând. Aşa vomveni cu toţiicu plăcere la instanţă şi ne vom putea privi în ochi fără reţineri”, conchide Carmen Domocoş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!