De la începutul acestei luni, cardurile de energie au ajuns în posesia beneficiarilor, concomitent cu mesajele guvernamentale cum că statul se îngrijește de cei mai vulnerabili cetățeni ai săi. Legea a stabilit că sunt considerati eligibili următorii beneficiari de ajutoare sociale din baza de date a AJPIS Bihor: persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu, indiferent de vârstă, cu un venit lunar sub 2.000 lei; familiile beneficiare de alocație de susținere a familiei, indiferent de vârstă și venituri; familiile sau persoanele singure beneficiare de ajutor social indiferent de vârstă și de venituri.
Cei mai mulți beneficiari sunt, de fapt, vârstnici cu pensii mici, cei care constituie în mod tradițional categoria bunilor platnici.
„La noi în asociație, din 200 de apartamente, măcar vreo 40-50 sunt ale pensionarilor. Aceștia au fost mereu preocupați să plătească la timp, să nu cumva să aibă restanțe. Acum, cu toate încurcăturile astea, riscăm să devină restanțieri dacă, nu din vina lor, banii nu intră la timp în contul asociației? Nu pot eu spune celor de la Termoficare să meargă să-și ia banii de la Poștă sau de la Guvern”, spune, îngrijorat, președintele asociației Aurora de pe Aluminei 47, care cuprinde 5 blocuri.
Omul era îngrijorat și pentru că, până marți, nu ajunseseră la asociație adeverințele pe care se înscrie suma de plată cu care beneficiarul trebuie să se prezinte la Poștă. Dar harnici cum sunt, pensionarii din asociația sa, deja s-au prezentat pentru plăți. Trebuie menționat, în context, că aceste carduri de energie pot fi utilizate doar din martie.
Omul înțelege, teoretic mecanismul: „beneficiarul vine la asociație și noi îi înscriem într-o adeverință suma pe care o are de plătit pentru încălzirea locuinței. Cu aceasta merge la Poștă și cu codul de pe card, plătește total sau parțial factura”.
Președintele de asociație are, însă, o mare nelămurire: „când intră banii în cont, după ce beneficiarul a reglat plata cu Poșta? Putem ajunge restanțieri dacă nu se fac plățile la timp, iar penalitățile nu sunt mici. E important să nu avem restanțe, facturile trebuie plătite la Termoficare până la finalul lunii”.
În plus, el nu pricepe cum ar trebui să procedeze cu un locatar care și-a reglat factura prin Poștă, cu ajutorul cardului de energie, dar banii n-au ajuns de la Poștă în contul asociației: „în acest caz, eu nu pot pune persoana aceea ca rău platnică, chiar dacă mie, la asociație, așa îmi figurează”.
Predicția sa e simplă și deloc optimistă: „așa o să bage în rahat toate asociațiile cu cardurile astea…”
Lipsa lui de entuziasm e împărtășită și de alți reprezentanți ai asociațiilor de proprietari. Florian Vlad, de la Asociația 211 din Ioșia, zice că treaba cu cardurile de energie mai mult încurcă, decât ajută.
„M-am lămurit beton!”, zice, sarcastic, omul. „O să fac cum cred eu, că nu mai înțeleg nimic, voi face copii după acte și voi ține un registru cu acestea”.
El spune că e o problemă cu cei care au ajutoare termice de la Primărie: „am vreo 10 din ăștia. Eu o să tăi din încălzire banii de la Primărie și apoi o să le pun pe adeverință suma de plată”.
În asociația sa sunt vreo 50 de beneficiari de carduri de energie, iar cazuistica e variată. Are în asociație proprietari care nu stau în locuința deținută, în care locuiesc, de fapt, copiii, dar adulții s-au prezentat cu cardurile de energie. O altă situație e cea a doi soți – ea cu pensie de 1200 lei, el cu pensii cumulate de vreo 4.000. Ea a primit cardurile și s-a prezentat la asociație.
„Eu aș vrea să fie bine dar legal, nu să mă trezesc după aia cu niște controale, că de ce am făcut așa, și nu altfel. Sunt atâtea probleme și neclarități, plus că nici măcar nu este un model de registru, nimic. E încurcată rău treaba, nu înțeleg de ce ne-o băgat, pe noi, asociațiile, în rahatul ăsta. Fax pe xeroxuri și le dau la toți, plătim noi pentru astea. În plus, nu pot avea încredere că beneficiarii nu plătesc cu cardurile alea și alte cheltuieli”, spune omul, președinte peste o asociație de 175 apartamente.
Termoficare SA: implicarea noastră e minimă
Beneficiar final al plăților, Termoficare SA are un rol minuscul în gestionarea cardurilor de energie. Compania are un protocol cu Poșta, prin care a detaliat codul de bare, dar plățile se reglează între beneficiar, Poștă și asociații.
„Asociația își încasează banii de la Poșta Română, urmând ca ulterior să îi vireze la Termoficare. Noi nu avem relație contractuală cu membrii din asociațiile de proprietari, mie nu îmi poate face plăți cetățeanul, direct”, spune Dan Crețu, directorul comercial al Termoficare SA. Chiar dacă rolul Termoficare SA e strict periferic în acest mecanism social, Crețu spune că va aborda tema în cadrul întâlnirii cu asociațiile de proprietari din Nufărul, programată joi, la ora 17:00, în sala de festivități de la Onisifor Ghibu.
Ajutor binevenit
De partea cealaltă a …cardului, beneficiarii sunt mai optimiști și se bucură de avantaje, chiar dacă se izbesc de comoditatea sau dezinteresul oamenilor autorităților.
„E un ajutor destul de bun, mai ales că noi avem și gaz, iar facturile sunt mari”, ne-a spus Lucian Chelaru, proprietarul unei case în Cantemir. El spune că suma care poate fi cheltuită într-o tranșă nu acoperă factura unei luni de iarnă, dar că nici nu e de lepădat. „În decembrie sau cum a fost februarie, factura la gaz va fi peste 1000 de lei, dar o lună de martie, poate ar acoperi”, consideră orădeanul.
Omul spune că a întrebat poștașul dacă va veni cu aparat special pentru a încasa facturi, așa cum anunțaseră guvernanții pe toate canalele.
„Mi-a zis că nu se bagă la așa ceva. Eu o să încerc luna viitoare să văd dacă pot plăti online, că toată lumea vrea să meargă la Poștă și sigur va fi coadă”, ne-a mai zis orădeanul.
Cardul de energie e emis pe hârtie și cu acesta se pot plăti facturi de energie (total sau parțial), în două tranșe, a câte 700 lei fiecare. Cu cardul de energie se pot plăti servicii sau produse: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare. butelie, lemn de foc, păcură, paleți și alte materiale de încălzire.
Trimite articolul
XMama, ce probleme… Citez: “E important să nu avem restanțe, facturile trebuie plătite la Termoficare până la finalul lunii”. De acord, dar ce face acum? Eu n-am vazut bloc in Oradea sa nu aibe restante, tot timpul sunt cel putin 2-3 care nu platesc (din diverse motive, nu pot sau nu vor). Cum plateste atunci asociatia?
Oricum e o prostie uriasa situatia actuala, sunt care nu platesc, dar primesc in continuare apa si caldura, pai ce motivare are cineva sa plateasca la timp asa? Dar telefonul, interentul, etc si le platesc la timp, ca daca nu le platesc, i se taie instant..
Mințiți prea mult, aproape la fel de mult, dacă nu chiar mai mult decât pe vremea lui Ceao, de aceea , dațimi voie să nu vă cred !
Nu stiu ce e asa mare problema.
Omul vine la asociatie, i se da certificatul de validare pe care este inscrisa suma de plata de la caldura iar cu acel certificat omul merge la posta si face plata.
Intre timp, din suma totala de plata i se scade caldura, se face chitanta doar pe acea suma fara caldura iar cand in contul asociatiei intra banii de la posta se face chitanta si pe restul de suma.
Intre timp, cu suma de caldura omul ramane restant, asta e, legal nu ii poti face chitanta pe niste bani care nu iti intra in contabilitate in momentul in care ii dai chitanta.
Daca posta nu plateste omul ramane restant si asta e, datoriile se recupereaza daca este cazul, in instanta.
Daca posta nu face plata e treaba proprietarului sa isi rezolve problema.
Ar mai fi varianta ca omul sa isi plateasca intretinerea integral iar banii care intra de la posta sa fie considerati ca si avans pentru intretinere pe luna urmatoare.
Solutii exista, nu este dracul asa negru, trebui doar putin vointa si intelegere.