Două titluri de campion, în 2011 la grupa A3 şi în 2012 la grupa H4 în CNVC, locul trei la categoria 2 roţi motrice în 2010 şi în 2011. 70 de curse fără abandon în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă. Este, pe scurt palmaresul unui orădean care e gata să-şi atingă visul, ţelul chiar dacă pentru asta trebuie să atingă norii. Orădeanul Andrei Mitraşcă va concura la ediţia 2014 a etapei de viteză în coastă de la Pikes Peak. Pilotul va alerga cu un Seat Ibiza Cupra TDI, cu „Ruxi” cum îi place pilotului să-şi alinte maşina.
Sperietoare pentru neputinţă
Andrei Mitraşcă a absolvit Colegiul Emanuil Gojdu, iar apoi Facultatea de Pshihologie din Timişoara. A împrumutat din firea mamei, profesoară de română, dar şi din dinamismul tatălui, antrenor de baschet.A practicat schi, înot, atletism. Dragostea viitorului campion pentru maşini l-a urmărit de mică. Andrei Mitraşcă şi-a amintit că de mic o ruga pe mama să-i deseneze maşini. Primele curse le-a făcut cu maşina unui amic, cu un Mitsubishi Galant de 2.500 centimetri cubi, cu 150 cai putere. Erau momente în care trăiau periculos. A primit şi o elcţie de viaţă. Campionul de mai târziu a picat la examenul de conducere tocmai la proba practică, deorece într-un moment de neatenţie nu a cedat trecerea într-o intersecţie. A fost o lecţie pentru el. Andrei Mitraşcă a transformat situaţiile potrivnice din viaţa sa în situaţii favorabile. A fost mânat în deciziile sale doar de pasiunea sa: motorsportul. În 2009, atunci când şi-a pierdut şi locul de muncă şi când mărturisea că nu avea nici bani să se înscrie în cursă la Râşnov s-a ambiţionat şi a câştigat. „Motorsportul mi-a oferit în ultimii cinci ani, ceea ce căutam cu atâta ardoare să umple golurile şi să-mi alunge sentimentul de neputinţă în faţa lumii. O parte importantă a acestui parcurs terapeutic a inclus, din fericire, şansa de a scrie despre experienţele mele. Cu toate că nu era prima oara când scriam, o data cu „fumurile» am descoperit uşa către o libertate de exprimare pe care puţini si-o permit. Am încercat să-i fac pe acei câţiva care au citit să trăiască cu mine pasiunea curselor, inhibiţiile în fata dragostei, eliberarea mărturisirii pacatelor şi nu în ultimul rând teribila asemănare între motorsport şi viaţă în general. La început, pentru câteva luni, fumurile au fost zilnice, după aceea s-au rărit, au devenit tributare stărilor mele dintr-o anumită perioadă pentru ca în final să fie mai rare ca lunile calendaristice”, mărturiseşte pilotul pe blogul său Fumurile lui Andrei.
„Îmi trăiesc visul”
Andrei Mitraşcă spune că într-o zi i-a trecut prin gând să meargă la Pikes Peak şi acest vis nu i-a mai dat pace. „ Îmi trăiesc un vis, nu contează câtă susţinere am, de câte sponsorizări o să fac rost. La Pikes Peak mă duc şi dacă pun maşina pe plută şi vâslesc până la New York”, spune campionul cu determinare.
„Am avut noroc cu pedagogi de excepţie precum înv. Gh. Nan, prof. Mircea Gârba şi prof. Valentin Cucer, care mi-au permis să visez! În Oradea nu am vazut curse de maşini, astfel că în copilărie nu ştiam că există raliuri şi curse de viteză în coastă în România. Probabil că odată ce am descoperit pe viu motorsportul, a fost o fascinaţie mult mai puternică decât pentru un copil crescut în Braşov sau Piteşti. Cine ştie, poate încerc să-mi razbun decizia prematura de a nu mai practica atletismul ?! Am rămas însa cu virusul performanţei… Sper că antrenorul meu, prof. Virgil Preda, să fie mândru că un elev de-al lui face performanţă, chiar dacă nu în atletism”, a transmis Andrei Mitraşcă.
Nu e o simplă cursă
Pikes Peak este unul dintre cei mai cunoscuţi munţi din Statele Unite ai cărui nume a fost dată deexpediţia din 1806-1807 condusă de căpitanul Zebulon Pike din armata Statelor Unite cu scopul de a documenta zona de sud a teritoriului Louisiana. A trecut un secol până în momentul în care SUA au devenit atractive pentru investitori. Unul dintre aceştia este Spencer Penrose, care a realizat şi investiţii caritabile în Colorado: construirea unor spitale şi grădini zoologice. În 1915, a investit 500.000 de dolari pentru a reabilita drumul de 31 de kilometri care leagă oraşul Cascade din Colorado de vârful Pikes Peak, iar rezultatul a fost Autostrada Pikes Peak. Locul însă nu era atractiv pentru turist. Aşa s-a născut O cursă care a fost botezată în scopuri de marketing Cursa spre nori (The Race to the Clouds) datorită faptului că, atunci când eşti în vârf, aproape că atingi norii la propriu.Chiar dacă are un secol de existenţă, a fost nevoie ca Sebastien Loeb, unul dintre piloţii emblematici ai motorsportului mondial, să o câţtige în 2013 pentru ca aceasta să se bucure în Europa de popularitatea pe care o merită. Pikes Peak este competiţie oficială în calendarul FIA International Events, la startul său aliniindu-se de obicei peste 150 de participanţi din toată lumea Pikes Peak nu este o simplă cursă de 19.9 kilometri cu 156 de viraje. Principala provocare este creşterea graduală a altitudinii. Conform automarket.ro „cursa începe de la o altitudine de 2862 de metri şi se încheie în vârful muntelui la altitudinea de 4300 de metri, rezultând o diferenţă de nivel de 1438 de metri corespunzătoare unui unghi mediu de urcare de 7 grade.Diferenţa de nivel de aproape 1500 de metri are efecte negative atât asupra abilitaţilor de pilotaj, cât şi asupra maşinilor. De exemplu, rarefierea treptată a aerului face ca reflexele piloţilor să fie mai lente, în timp ce motoarele pierd 1% din putere la fiecare ascensiune de 100 de metri, aproximativ 30% din putere, o experienţă cu care piloţii de raliuri se întâlnesc frecvent în Raliul Mexicului din cadrul Campionatului Mondial de Raliuri”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!