Şi pe la Oradea, mai exact pe Şoseaua de Centură, transportatorii de marfă au protestat rulând în coloană şi claxonând puternic. Evident, traficul a fost îngreunat astfel că şoferii de autovehicole mici au profitat de orice ieşire de pe Centură alegând un traseu prin ora.
Comisarul şef Dorin Sava, şeful Poliţie Rutiere Bihor, a confirmat că traficul a fost îngreunat pe toată perioada grevei şi că mai multe echipaje de rutierişti s-au aflat în zonele critice pentru a fluidiza traficul. „Cu toate că banda a doua a fost lăsată liberă de către participanţii la grevă, în sensurile giratorii au apărut inevitabil blocajele. Am mobilizat mai multe echipaje şi am fost personal pe teren pentru a evalua situaţia creată”, a precizat Sava.
La rândul lor, mai mulţi transportatori ne-au declarat că introducerea accizei a fost „doar picătura care a umplut paharul”. Alte probleme majore ridicate de transportatori sunt amenzile de sute de milioane, normele mereu în schimbare şi introducerea de alte „chichiţe” precum plăcuţe obligatorii cu dimensiunile trecute oricum în cartea tehnică. „Vom alimenta afară dacă introduc acciza”, atenţionează Radu Coste de la FrigoConti.
Dat fiind protestul început luni de camionagii inclusiv în Oradea, am cerut părerea câtorva din administratorii de firme de transporturi care au participat la marşul „mastodonţilor” de pe Centură. Iată declaraţiile acestora:
Radu Coste (Frigoconti): „Nu ne convine mărirea preţului. Şi e contra bunului-simţ să pună introducerea accizei pe seama scăderii cotaţiilor internaţionale a barilului câtă vreme la noi nu s-a ieftinit preţul la pompă. Dacă se va introduce acciza nu vom mai alimenta în România ci afară. Deja în Ungaria, Slovenia, Luxemburg, Belgia şi Spania ni se returnează accizele pe motorină. Alte ţări europene ne atrag să alimentăm la ei iar la noi ne trag şuturi în fund”.
Vasile Sabău (SC Luxor): „Aş fi participat la protestul contra accizei, dar sunt la Munchen. Ţin legătura cu colegii transportatorii şi îi susţin sufleteşte de aici, din Germania”.
Amenzi de faliment
Cristian Marta (SC Hatayfruct): „Am protesta nu doar din cauza noii accize ci şi din cauza legislaţie şi amenzilor stabilite pentru transportatori în România.
În Austria şi Germania au amenzi normale iar în urma protestelor din România şi în Ungaria s-au mai echilibrat amenzile. La noi, dacă nu ai un atestat la tine, pe care îl pot verifica delatfel, iei amendă de 40 – 50 milioane. Pentru 200 kg depăşire la cântar amenda e de 300 de milioane. La două-trei sancţiuni de genul acesta falimentezi. Apoi în Slovenia şi alte ţări ni se dă şi acciza înapoi. La noi avem doar un sistem greoi de lucru, fără facilităţi pentru dezvoltare. Cred că suntem cel mai lovit segment”.
Cosmin Păcurar (Translaura): „Am protestat contra haosului, a regulilor permanent schimbate de miniştri, a HG-urilor date în grabă. Există aberaţii de amenzi de două-trei sute de milioane de lei pentru o 100 kg depăşire la o maşină de 40 de tone. Acciza a fost picătura care a umplut paharul”.
Protestul continuă
Sebastian Chiş (KSC Transport): „Am avut doleanţe exprimate la Confederaţia Naţională din luna mai. Minuta a fost semnat de ministrul de atunci, care promitea că se vor reviziona toate actele normative care reglementează transportul de mărufuri. De la 1 ianuarie suntem obligaţi să montăm o serie de plăcuţe cu dimensiunile camionului, plăcuţe ce pot fi făcute de o singură firmă din ţară. Dimensiunile acelea sunt în talon şi cartea tehnică, nu trebuia să facem încasări la firma care a câştigat licitaţia. Tot din ianuarie, acciza o să afecteze pe toată lumea dar pe noi în primă fază. Eu cred că, astăzi, la Oradea, s-a protestat civilizat. Acum aşteptăm decizia de la Confederaţia Naţională privind continuarea protestelor până când doamna ministră o să ne ia în seamă doleanţele. Avem nevoie de un parteneriat cu Ministerul fiindcă nu putem trăi unii fără ceilalţi”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!