Peste 400 de bihoreni și-au plătit cafeaua și ceaiul cu o poezie. Unele foarte haioase. „Plătește cu poezie” este o inițiativă globală ce are loc în fiecare an pe data de 21 martie, Ziua Internațională a Poeziei. Mai în glumă, mai în serios, bihorenii au pus mâna pe pix și folosindu-se de imaginație au așternut patru-cinci versuri. Scrie Heredea Florentina: „Trăind în casa mea la bloc/ Căldură nu mai trece/ Caloriferul stă pe loc/ Nemuritor și rece.” Sau Cosmin Pantea: „Și dacă totuși mă iubești/ Păstrează-mi amintirea./ Și nu uita că într-o zi/Ți-am dăruit iubirea.” Sunt doar două dintre sutele de bilețele scrise.
În patru locații din județ banii au fost înlocuiți de puțină inspirație și câteva cuvinte: Cafeneaua Juice – Oradea, Pizzeria Ris`- Aleșd, Restaurant Principessa- Beiuș, Pizzeria Time Out – Beiuș.
Cafele pe versuri, la Juice
Cafeneaua Juice a adunat aproximativ 120 de poeme „Nu s-a dat ieri nici o cafea pe bani. Oamenii s-au bucurat, s-au sunat unii pe alții să vină”, ne spune barmanul Podnar Thomas. Pizzeria Ris` a strâns 85 de cafele și ceaiuri. La restaurantul Principessa din Beiuş 35 de persoane au profitat de ocazie. „Unii s-au bucurat, au rămas plăcut surprinși. Au fost oameni foarte uimiți, au crezut că facem o glumă”, ne relatează Laza Dacian, unul dintre angajații restaurantului. Nu toți clienții au avut, însă, inspirație. Pizzeria Time Out s-a bucurat de 165 de poezii dintr-un total de 240 cafele și ceaiuri vândute.
„Unii au fost interesați, alții au insistat să plătească. Ori din rușine, ori din mândrie”, precizează Remus Tulbure, patronul celor două localuri din Beiuș. „Unora mai încrezuți, mai mândri de ei li s-a părut o prostie faptul că primesc o cafea pentru o poezie. Au preferat să plătească. Mie mi se pare o prostie să nu profiți și să nu te bucuri… dacă tot e Ziua Poeziei”, crede Fabian, barman la Time Out.
„Cobori în jos, Euro blând”
„Cobori în jos, Euro blând/Alunecând pe spate/ Ca de cinci zile-ntregi la rând/ Tu crești de nu se poate” ( Boldiș Roxana) sau „Capul meu este pustiu/Și mi-e lene să mai scriu/Pe când alții se distrează/Mușchii mei se-atrofiază” (Silaghi Crina), sunt alte două note de plată care au adus zâmbete pe buzele ospătarilor și ale clienților.
Inițiativa este demarată de brandul Julius Meinl, iar acțiunea are loc în peste 30 de țări și mai mult de 1.000 locații partenere care servesc Julius Meinl. „De la an la an lucrurile decurg mai bine pentru noi, tot mai multe cafenele doresc să participe acestei idei”, declară Răzvan Tucaliuc, directorul de marketing Julius Meinl România. 242 de localuri din România au participat la această acţiune.
(simea_raul@yahoo.com)
Citiți principiile noastre de moderare aici!