Aspri la vorbă dar îngăduitori cu constructorii care trag de timp pe şantierele oraşului, oamenii primarului Ilie Bolojan din Direcţia Tehnică, nu au aplicat, anul trecut, nicio penalizare pentru depăşirea termenelor contractuale.
Au acordat, în schimb, prelungiri ale termenelor de finalizare, pentru lucrările care nu s-au încadrat în limitele stabilite iniţial. Este de notorietate cazul reabilitării Străzii Calea Bihorului, care ar fi trebuit reabilitată într-un termen contractual de şase luni şi care continuă să fie sursă de stres şi ambuteiaje, la fel ca în mare parte din anul trecut.
Iniţial…
La momentul lansării proiectului, în primăvara anului trecut, Primăria transmitea că termenul estimat de finalizare este 14.09.2019, în condiţiile în care ordinul de începere a lucrărilor s-a dat în 14 martie. Constructorii, firme din grupul Selina, au avut „noroc” de câteva luni ploioase, în care lucrarea a avansat anevoios. În vara 2019 însă, pe vreme bună, a devenit clar până şi pentru şefii din Primărie că executantul lucrează la relanti.
Asta în condiţiile în care riveranii ajunseseră la limita răbdării. În iunie, primarul Ilie Bolojan însuşi admitea că şantierul se mişcă mult prea încet şi numea „demobilizarea de personal” din partea trustului Selina ca principală cauză pentru asta.
Ulterior, termenul stabilit iniţial pentru finalizarea lucrării – septembrie 2019, a fost decalat din cauza ploilor din primăvară, până în noiembrie 2019. La finalul anului trecut, viceprimarul Florin Birta dădea asigurări că la intrarea în iarnă, şantierul va ajunge până la intersecţia Căii Bihorului cu strada Ion Bogdan, unde se va amenaja o giraţie. A mai spus că abia în 2020 reabilitarea va continua până la baza serpentinelor spre Paleu, unde ar urma să întâlnească continuarea drumului expres, cel care care iese la Real.
Navetiştii şi riveranii ştiu din experienţa proprie diferenţa dintre promisiuni şi realitate – la orele de vârf, Calea Bihorului este, în continuare, gâtuită de lucrări.
Lecţie de calcul a termenelor:
Şeful Direcţiei Tehnice, Mircea Ghitea şi viceprimarul Florin Birta susţin că, de fapt, lucrarea este în termen. „Cât s-a putut, s-a lucrat. Aveau şase luni să termine contractul. În perioada în care nu s-a putut lucra, acel termen nu se ia în considerare”, a precizat directorul tehnic, pe un ton ridicat, întrebat fiind despre soarta şantierului care crează ambuteiaje.
După care, în loc de explicaţii punctuale, Ghitea ne-a oferit o lecţie despre cum o lucrare estimată în contract la şase luni, ajunge să intre în luna a 11 şi să fie, totuşi, în termen: „v-am mai explicat, dacă nu sunteţi inginer constructor, puteţi cere părerea unuia. De obicei, perioada de lucru se stabileşte în funcţie de cantităţile de lucrări care trebuie executate în condiţiile meteo necesare. Dacă acestea se schimbă, niciun proiectant nu o să spună că în condiţii nefavorabile, se poate lucra mai departe”.
Concluzia a tras-o pe acelaşi ton ridicat: „(Reabilitarea Căii Bihorului n.r.) nu este o lucrare în afara contractului. Se prelungesc acele termene corelat cu faptul că nu se poate lucra, că au apărut lucrări suplimentare care trebuie proiectate, acestea se fac la fiecare lucrare. De ce consideraţi dvs. că numai funcţionarii publici din Primărie nu ne dorim să facem lucrările la timp în timp ce toată lumea ar vrea asta?!”
Prelungiri, nu penalizări
Mai împăciuitor, viceprimarul Birta a dat-o la pace: „admitem că sunt întârzieri, că firmele pot lucra mai bine, nu le ţinem partea că nu sunt firmele de casă ale Primăriei. Stăm cu biciul pe ei, dar sunt situaţii…”
În concluzie, Direcţia Tehnică a comunicat că pe durata anului trecut, „nu am avut întârzieri care, potrivit contractului, să fie cauzatoare de penalităţi” însă „prelungiri de termene am avut, unde a fost cazul”. Mircea Ghitea a exemplificat prelungirile cu străzile Balogh Istvan sau Şt. O Iosif, pe care au fost amânate marcajele rutiere până la îndreptarea vremii.
Calea Bihorului
– cost contract: peste 5,1 milioane lei
– 2 km de şosea, trotuare late de 1,5 metri, 280 metri de ziduri de sprijin înalte de 1,60 metri, 22 de locuri de parcare şi 14.900 metri pătraţi de spaţiu verde
– ordinul de începere a lucrărilor: 14.03.2019
– termen de finalizare: 6 luni
– executanţi: Drum Asfalt SRL (lider de asociere) – Trameco SA (asociat) – Drumuri Bihor SA (asociat) – Amper Proiect (subcontractant instalații electrice); proiectant: Proexco SRL.
Trimite articolul
X0 piste biciclete
-
Exact. Cred ca se gandesc ca “de ce sa facem acum piste, la anu’ ce mai spargem”?
-
nu este loc de piste, de abia incap 2 masini si de abia acum au facut ceva trotuare pe acolo, unde mai vrei sa bbage pista de biciclete?