Pe site-ul campaniamea.declic.ro a fost lansată o petiție adresată conducerilor CFR Călători, CFR Marfă și Ministerului Transporturilor, privind reluarea circulației feroviare pe ruta Oradea – Vașcău. Inițiatorul campaniei, László Bereczki, susține că trenurile nu mai circulă pe acea rută de la 1 ianuarie 2020, după ce operatorul privat IRC – Interregional Călători a decis să se retragă, susținând necesitatea reluării acesteia.
O buturgă încă prea mică
Inițiatorul petiției solicită refacerea vechii căi ferate Oradea – Vașcău, care trecea prin localități care nu se află pe traseul Drumului Național DN76 dintre Oradea și Beiuș și mai departe, spre județul Alba. Practic, după desființarea acelei legături feroviare, cetățenilor din localitățile respective le este mult mai greu să ajungă la Oradea. Singura soluție este transportul rutier, însă pentru cei în vârstă și fără familii care să-i ajute, este mult mai dificil și mai costisitor.
„Cotidianul liniei este sumbru, reprezentând neputința autorităților. De la 1 ianuarie 2020 nu mai circulă vreun tren pe această linie, după ce operatorul privat IRC – Interregional Călători s-a retras. Pentru locuitorii din zonă a rămas doar alternativa transportului rutier, mai costisitor, riscant și aproape inexistent. Nu există un drum paralel cu calea ferată, care să unească toate localitățile rămase fără mijloc de deplasare, iar transportul public rutier (autobuze, microbuze) nu există pe rutele deservite de cel feroviar. Dorim reabilitarea liniei de cale ferată Oradea – Vașcău și punerea din nou în funcțiune a trenurilor, atât de marfă cât și de persoane. De ce este important? Este in interesul tuturor, iar generațiile ce vin trebuie să aibă această alternativa de a călători prin țară, e important și pentru dezvoltarea economică a zonei”, este textul prin care László Bereczki speră să atragă cât mai mulți susținători.
Până la momentul redactării acestui articol, erau deja înregistrate 800 de semnături, din care 650 s-au declarat în favoarea refacerii căii ferate. Ar mai fi existat un demers pentru salvarea liniei, în februarie 2021, întreprins de primarul de la acea vreme din Holod, Sandu Săsăran, susținut prin petiția semnată de câteva sute de cetățeni. Atunci se cerea reluarea circulației trenurilor pe tronsonul Ciumeghiu – Vașcău. Reluarea circulației pe această rută de cale ferată a făcut obiectul unei intervenții a fostului parlamentar Gheorghe Bogdan, dar și a unei petiții semnate de sute de oameni.
Proiectul „VELO Apuseni”, încurcat în proceduri administrative
Conform unui comunicat de presă transmis în luna martie 2023, președintele de atunci al Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, semnase la Ministerul Dezvoltării contractul de finanțare pentru realizarea unui traseu cicloturistic care să lege județele Bihor, Cluj și Alba în zona Munților Apuseni. Proiectul „Velo Apuseni” presupune amenajarea a 227 de kilometri de piste de biciclete, din care 99,3 km pe teritoriul județului Bihor, 35,3 km în județul Alba, iar restul de 92,4 km în județul Cluj. Valoarea contractului de finanțare, 100% nerambursabilă, era de 110 milioane de lei, iar banii urmau să vină prin PNRR.
„Având în vedere faptul că pe teritoriul județului Bihor, pista de biciclete va avea o porțiune de aproape 40 de km pe rambleul liniei de cale ferată dezafectată dintre Băile Felix – Cordău și Sâmbăta – Rogoz, primele demersuri vor fi legate de finalizarea preluării amplasamentului și de realizarea studiilor tehnice”, anunța atunci Ilie Bolojan.
Textul oficial mai spunea că echipele de proiecte europene ale Consiliului Județean Bihor urmau să se mobilizeze pentru realizarea acestui proiect.
La aproape doi ani distanță de la acel comunicat, situația proiectului este încă la partea scriptică. Recent, cu ocazia prezentării raportului de activitate al Direcției tehnice din cadrul CJ Bihor, președintele interimar al instituției, Mircea Mălan, a amintit despre proiectul Velo.
„Am lucrat la acel proiect Velo, care presupune amenajarea unei piste de ciclism care să treacă prin munții Apuseni, pornind din Oradea și făcând legătura cu județele Alba și Cluj. Cea mai mare provocare ține de trecerea tronsonului de cale ferată Cordău – Holod de la CFR la Consiliul Județean Bihor, pentru a dezafecta calea ferată și pentru a face pistă de bicicletă pe acel amplasament. Suntem în proceduri administrative, sperăm să ajungem la un final pozitiv, astfel încât să putem începe lucrările. Acest transfer nu este foarte simplu, pentru că pe marginea liniei de cale ferată sunt fostele gări și fostele cantoane, aflate în proprietatea CFR, altele în proprietatea Ministerului Transporturilor, iar terenul de dedesubt este în proprietatea Statului. Deci e o chestiune destul de complicată, dar durata de execuție nu va fi foarte lungă de la momentul la care vom putea începe efectiv lucrările. Pista are peste 128 de kilometric și se oprește la Ic Ponor, în intersecția cu județele Alba și Cluj. Deci are 128 de kilometri pe teritoriul județului Bihor, continuând mai departe în celelalte județe”, a anunțat Mircea Mălan, cu referire la situația proiectului.
Tronsonul Ciumeghiu – Holod – Vașcău putea fi salvat
CFR Călători SA a răspuns în anul 2020 la o petiţie postată pe grupul de pe Facebook intitulat Calea ferată Ciumeghiu – Holod – Vașcău, precizând: „În lipsa unor semnale pozitive din partea instituțiilor publice implicate, în condițiile actuale, CFR Călători nu dispune de resursele necesare pentru reluarea activității pe secția neinteroperabilă Ciumeghiu – Holod – Vașcău”. Revenind în 2025, mai mulți primari, sub protecția anonimatului, susțin că refacerea legăturii pe calea ferată dintre Oradea și Vașcău este un proiect necesar, care ar putea duce la redescoperirea multor zone cu adevărat frumoase de pe acel traseu. Iar fondurile puteau fi obținute prin PNRR, mai ales că UE încurajează transportul pe calea ferată.
Trimite articolul
XAr fi frumos sa circule trenul din nou pe ruta respectivă. S-ar putea face și un tren turistic cu locomotivă pe aburi, ar avea clienți.
Ar fi super sa circule din nou trenul pe ruta asta,ar ajuta mulți oameni mai ales elevi și pe toată lumea
Din pacate nu avem nici sosele, drumuri expres sau autostrazi iar, calea ferata care pana mai ieri a fost “sistemul nervos” al tarii, il terminam si pe acesta. E greu sa conduci o tara cand in “varf” sunt numai hoti la drumul mare.
Votez pentru tren de calatori si marfa
Sustin reluare circulatiei CFR pe ruta Oradea-Vascău., desființată de “revolutionariii” postdecebristi, adică de profitorii loviturii de stat din dec.1989, indvizi care prin viclenie au ocupat funciile cheie din administrațiile locale si centrale de stat.
-
De precizat : refacerea liniei ferate Oradea-Ceica-Vascau
Fără tram-trainul lui Bolo nici linia ferată spre Vașcău nu se vrea călcată. Iar alternativa este Oradea Air, care stă pe un munte de bani și care ar putea, prin grija celor care în fară de subdomeniul turnatului betonului au multe griji pe cap, să promoveze o linie de drone-taxi electrice, ceea ce ar fi cireașa de pe tort în materie de entuziasm financiar la Uniunea Europeană.
Vreau refacerea căii ferate !
Prea mult a fost distrus! Este timpul să se refacă ceea ce din neghiobie a fost prăpădit !