Constatarea a fost făcută de inspectorii OJPC Bihor, în ultima unei acţiuni tematice de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor de către societăţile care prestează servicii comunitare de utilităţi publice în furnizare de energie termică. „Controlul tematic s-a desfăşurat în Oradea şi Sânmartin care beneficiază de servicii centralizate de furnizare de energie termică pentru încălzire şi apă caldă. Am verificat respectarea prevederilor OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, legea privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, dar şi Legea 252/2003 privind registrul unic de control”, a precizat Cristiana Bigan, şefa OJPC Bihor.
Protectorii consumatorilor au aplicat sancţiuni în valoare de 40.000 lei.
Constatări
„O practică pe care o considerăm incorectă faţă de consumatori este modificarea preţului energiei termice de către Electrocentrale, începând cu o dată la care nu s-au efectuat citiri, ceea ce a dus la facturarea în funcţie de consumuri estimate. În plus, operatorii economici nu au notificat consumatorii asupra acestui fapt, aşa cum stabileşte legea cu 30 de zile înainte, mărind şi mai tare povara financiară a consumatorilor, limitându-se numai la a înscrie pe factură de plata noul preţ, sau bazându-se pe informarea făcută prin mass-media referitor la acest aspect”, a declarat Cristiana Bigan, şefa OJPC Bihor.
Printre neregulie alte nereguli contatate se numără faptul că operatorul economic Gospodărirea Comunală Locativă şi Prestări Servicii SA Sânmartin care distribuie energie termică în localitatea Sânmartin nu deţine licenţă emisă de ANRSC privind furnizarea/prestarea serviciilor publice de furnizare a energiei, condiţie fundamentală pentru funcţionare.
La SC Electrocentrale Oradea SA Oradea s-a constatat faptul că contractul încheiat nu specifică nici un temei legal, nici din legislaţia generală privind contractele nici din legislaţia specifică activităţii desfăşurate. De asemenea, contractul nu specifica parametrii fizici şi calitativi ai apei furnizate, respectiv ai agentului termic furnizat. „O situaţie generalizată în municipiul Oradea este renunţarea la pompele de recirculare a apei, ceea ce duce ca după perioadele fără consum, apa să stagneze pe coloane, răcindu-se, şi consumatorii care utilizează primii apa să plătească apa rece la preţ de apă caldă”, a punctat Cristiana Bigan.
La SC Transgex SA Oradea inspectorii OJPC au descoperit că contractul de prestari servicii nu precizează temeiul legal. De asemenea, contractul nu precizează termenul în care este obligat să dea răspuns unei reclamaţii.
Simona Albinaru
Citiți principiile noastre de moderare aici!