Orădenii au şansa să afle la prima mână cum este să circuli în oraş cu un autobuz electric. Un Solaris electric nou, declarat anul trecut „Autobuzul anului”, a ajuns luni în Oradea şi va fi testat gratuit de OTL SA. „În final va acoperi toate liniile”, a anunţat viceprimarul Mircea Mălan, invitând orădenii să-l testeze. Vicele a precizat că pasagerii interesaţi pot cere detalii de ordin tehnic de la un specialist, care se va afla mereu în acest autobuz inscripţinat special.
Visul OTL-istului
„Este un vis pentru noi. Testele acestea sunt obligatorii, e clar că acesta este viitorul”, a declarat Csuzi Istvan, managerul OTL SA. Acesta apreciază însă că, pe cât de rentabile sunt autobuzele electrice în exploatare, pe atât de mare este investiţia iniţială şi costul înlocuirii bateriilor. Csuzi a avansat ideea că Oradea ar putea avea primul astfel de autobuz în doi sau trei ani, dar numai în condiţiile accesării de fonduri europene. Conform reprezentantului Solaris, Florin Chivu, preţul de pornire al unui astfel de autobuz este undeva la 400.000 – 450.000 de euro. De reţinut, totuşi, că costul de exploatare al autobuzului electric Solaris este de jumătate din costul unuia care funcţionează cu combustibil lichid. În plus, Csuzi insistă pe faptul că aceste autobuze nu emit noxe: „azi poate părea un moft dar, dacă ne uităm la smogul din oraşele din apropiere, Debreţin sau Budapesta, se poate vedea cât de importantă este reducerea poluării în zonele urbane”. Conform reprezentantului Solaris, autobuzele electrice pe care le prezintă au tocmai menirea scoaterii transportului poluant din zonele centrale, nu sunt concepute sau dotate pentru curse lungi.
Cost diferit
Campania Solaris parcurge, anul acesta, opt ţări. În România va sta pentru cinci luni, timp în care va ajunge în 14 oraşe, dintre care Oradea este primul.
„Solaris Urbino E12 e un autobuz fără emisii poluante, integral electric. Oraşele în care sunt în exploatare aceste autobuze sunt în Polonia, Germania şi în specia Finlanda. S-au produs 51 de autobuze şi mai sunt comenzi pentru încă 50”, spune Chivu.
Acesta arată că pentru aceste autobuze este necesară o infrastructură – cu pantograf sau sistem lent de încărcare.
Autobuzele au podeaua complet joasă, realizat modular, cu priza de încărcare în centru. Pe acoperişul autobuzului sunt aşezate bateriile de tracţiune, instalaţia de aer condiţionat, containerul de tracţiune, pantograful şi recuperatorii de energie.
Solaris Urbino E 12 a câştigat titlul de Autobuzul Anului la Bruxelles, anul trecut, iar diploma i s-a dat cu ocazia Târgului de la Hanovra, de anul trecut.
Chivu spune că prețul fiecărui autobuz rezultă din soluţia adaptată la condiţiile specifice ale localităţii: datele topografice, viteza de deplasare, distanţa între staţii şi harta traseelor. „Un autobuz produs pentru Oradea ar costa mai puţin decât unul produs pentru Suceava, de exemplu, pentru că în Suceava sunt dealuri”, exemplifică Chivu, arătând că necesarul de acumulatori face diferenţa principală, în acest caz.
După prezentarea tehnică, Solaris şi OTL au oferit şi o probă în teren, pe ruta Primăriei – Decebal – Tudor Vladimirescu – Primărie.
Solaris electric, în graficele OTL
Autobuzul aflat în campanie de promovare a fost repartizat pe următoarele linii:
– luni, Linia 17
– marţi, Linia 17
– miercuri, Linia 14
– joi, Linia 10
– vineri, Linia 12
– Sâmbătă, Linia 19
Călătoriile Solarisul electric sunt gratuite dar pasagerilor lor li se va cere să completeze un chestionar referitor la condiţiile pe care le constată în autobuz.
Citiți principiile noastre de moderare aici!