Vernisajul expoziției a avut loc în 22 februarie, în prezența autoarei și a gazdei Rada Niță.
Dincolo de experiența pe care o are în organizarea de expoziții de gravură, Rada Niță, curatorul expoziției, și-a dorit să organizeze expoziția unui artist tânăr. Cum cunoștea deja lucrările Oleksandrei, a invitat-o să expună la Oradea.
„Am ales-o pe Oleksandra pentru că universul ei are profunzime. Meșteșugul este deosebit, este foarte atentă la detalii și surprinde prin ideile lucrărilor ei. Grădinile ascund spații pe care nu le-ai asocia de obicei cu o grădină. Vizitatorul pășește în lumea pe care și-o imaginează, el este cel care asociază, Oleksandra doar ghidează prin aceste grădini”, a spus Rada.
Jurnalist și artist
Oleksandra Sysa este născută în Sumy (Ucraina) și este absolventă a Universității Naționale din Lvov. Deși este licențiată în Jurnalism (cu un masterat în Jurnalism de război), din 2013 lucrează în diferite tehnici de gravură: acvaforte, linogravură, litografie, mokulitho și gyotaku.
În 2016 și 2017 a activat în atelierul de gravură și litografie de carte al Erikăi Reichenbach din Quickborn, Germania. Are la activ o serie de expoziții personale în Ucraina, Belarus, Polonia, România, Macedonia, Serbia, Germania, Spania.
Expoziția „Grădini imaginare” reprezintă – așa cum însăși artista a dezvăluit – o călătorie personală derulată pe parcursul a trei ani.
Relații
„De ce grădini, de ce nu păduri sau altceva? Pentru că întreaga serie de idei este bazată pe relațiile între oameni, între ființa umană și timp, și pe înțelegerea modului în care tot ce ne înconjoară lucrează pentru noi în această lume. Și ca să creezi o Grădină trebuie să depui efort, trebuie s-o construiești, să ai grijă de ea. Uneori trebuie să fii dur și, ca să poți da viață lucrurilor de care ai nevoie, distrugi altceva. Așa ceva nu se poate întâmpla într-o Pădure, unde ești doar un musafir. Grădina este o devenire”, susține artista expozantă.
Creațiile Oleksandrei s-au născut din propriile ei emoții și sentimente și reflectă viziunea ei asupra aspectelor vieții, dar care s-au concretizat în forme care pot fi observate.
„Grădinile imaginare” nu sunt create ca să explice ceva anume, sunt mai degrabă un scurt eseu de observații și reflecții, asemănător cu stilul japonez Zuihitsu”, adaugă ea.
În expoziție pot fi admirate 28 de grădini care traversează cele patru anotimpuri. Lucrările nu au o ordine prestabilită, pentru că artista nu a dorit să impună o anume modalitate de a observa lucrările ei.
O singură lucrare este dedicată Grădinarului. „Grădinarul este un lider pe care îl poți urma, dar, în același timp, ești tu însuți, pentru că noi suntem cei care ne conducem propria viață”, a conchis Oleksandra.
Citiți principiile noastre de moderare aici!