Cu două săptămâni înainte de sărbătorile de iarnă, aproape toate biletele la trenurile de pe ruta Oradea – Brașov erau vândute. La fel și pentru trenurile de întoarcere. Pentru jumătatea lunii decembrie și începutul lui ianuarie, trenurile CFR au avut un grad de ocupare 100%, potrivit informațiilor furnizate de Serviciul Marketing și Relații cu Mass Media SNTFC CFR Călători SA.
[eadvert]
Asta, în ciuda condițiilor oferite de trenurile de călători. De exemplu, în trenul IR 367 din 22 decembrie, pe ruta Oradea – Brașov, la vagonul de clasa I nu a fost căldură deloc, în timp ce în vagoanele de clasa II-a, pasagerii erau în mânecă scurtă.
„Nu e prima dată când se întâmplă asta”, ne-a spus o studentă care merge frecvent pe ruta Cluj-Napoca – Sfântu Gheorghe. „Ar trebui să primim banii înapoi. Am plătit bilet la clasa I și avem condiții mai proaste decât la clasa a II-a”, a spus o femeie care călătorea până la Beclean.
Călătorii l-au sesizat pe conductor despre defecțiune, însă în ciuda eforturilor făcute de acesta, problema nu s-a rezolvat.
„Garnitura trenului a fost formată din vagoane aparținând operatorului feroviar din Ungaria – MAV/START. Din cauza unei defecțiuni tehnice apărute după intrarea trenului pe rețeaua CFR (stația Episcopia Bihor), instalația electrică de încălzire a vagonului de clasa 1 nu a funcționat în parametrii normali, vagonul fiind reparat în stația finală Brașov și repatriat către MAV în data de 23.12.2022”, ne-a transmis Serviciul Marketing al CFR.
Sursa citată mai spune că, „dacă un vagon este declarat că circulă inapt pentru transportul de călătorii datorită defectării sistemelor de confort, pasagerii sunt redistribuiți la clasa a II-a și li se returnează diferența de clasă pe porțiunea de circulație la clasă inferioară”.
Doar că pasagerilor care au circulat cu IR 367, în data de 22 decembrie, nimeni nu le-a făcut această propunere. Plus că locurile în tren erau ocupate 100%, la clasa a doua fiind pasageri care au circulat și în picioare, neexistând locuri libere până în apropiere de Sfântu Gheorghe. Un bilet de tren pe ruta Oradea – Brașov la clasa I a costat 176,95 lei.
Vagoane vechi, preț mare
Situația în trenul IRN 1741, din 26/27 decembrie, pe ruta București – Oradea, a fost și mai tristă. Cu o săptămână înainte de Crăciun, mai erau disponibile bilete la clasa I, vagon de dormit cu două paturi, la prețul de 251,80 lei / persoană. La intrarea în tren, ești întâmpinat de conductor, care îți propune un „upgrade”, la vagonul de dormit cu un singur pat, pentru 98 de lei de persoană. Schimbatul categoriei biletului se face legal, cu chitanță. Și se poate plăti și cu cardul.
Însă și 251 de lei au fost prea mulți pentru condițiile de clasa I ale CFR. Lemnărie distrusă, saltele vechi, ferestre murdare și vopsea scorojită, toate incluse în preț. Fereastra compartimentului se deschide cu o manetă, care dacă nu ești atent, iese de la locul ei. Baia, deși era aproximativ curată, arăta deplorabil.
Potrivit reprezentanților CFR, pentru vagoanele de călători introduse în compunerea trenurilor operate de către SNTFC, CFR Călători SA „efectuează toate lucrările de mentenanță prevăzute de legislația în vigoare”.
„Referitor la vagonul de dormit din trenul IRN 1741 din 26/27.12.2022: CFR Călători SA, în calitate de operator național de transport feroviar de călători, realizează circulația unui număr de circa 1.050 de trenuri, în decursul a 24 de ore. Din păcate, fondurile financiare alocate de stat în calitatea sa de acționar unic, pentru investiții în reconstrucția de vagoane, au fost zero în intervalul 2011-2018, iar ulterior sumele alocate prin bugetul de stat au fost total insuficiente raportat la necesarul real de vagoane impus de traficul crescut de călători înregistrat în prezent. Astfel, din cauza numărului insuficient de vagoane de dormit de construcție nouă sau recent modernizate, pentru a face față cererii ridicate, uneori sunt puse în circulație vagoane de dormit de construcție veche”, a declarat, la solicitarea făcută de Jurnal bihorean, Serviciul Marketing și Relații cu Mass Media al SNTFC CFR Călători SA.
Nu se face mentenanță
Remus Dragoș, un pasionat de trenuri, spune că acestea arată așa cum le vedem din cauză că nu se face mentenanță.
„Vagoanele sunt majoritatea cumpărate second-hand. Dar puteau să fie și din 1930 și din 2020, dar să arate la fel. Problema e lipsa mentenanței și a personalului calificat, care să se ocupe de așa ceva. Apoi, lipsa fondurilor alocate pentru piese de schimb și îngrijirea lor.
Vizual, aproape toate arată la fel, însă diferă foarte mult anii de fabricație. Poate să fie unul din ’84 și altul din ’96, cum de exemplu sunt și locomotivele care tractează acest tip de tren. Pe unele o să vedeți Electroputere 1964, pe altele Electroputere 1997 și asta din ’97 poate să arate mai rău decât cealaltă. Totul ține de cum e întreținut”, ne-a explicat Dragoș. „Am fost în Elveția și în Franța cu trenul. Condițiile sunt mai bune, e curat și au programul de mentenanță respectat. Am călătorit cu un TGV contruit în 1996. Interiorul lor seamănă izbitor cu interiorul automotoarelor vechi de la Regional Călători, Caravelle x4500, însă chiar dacă interiorul era vechi, tapițeria nu avea un fir rupt, era curat, se vedea că au echipă și se respectă programul de mentenanță. Am fost și cu vagoanele celor de la Astra Vagoane Călători Arad. Fiind tren privat, altele sunt condițiile. Ai zice că parcă nu călătorești la noi, e mai mult spațiu, au o echipă care se ocupă de mentenanță”, a povestit pasionatul de trenuri.
Trimite articolul
XTrebuie sesizat senatorul Hatos. Sigur rezolva problemele.