„Prima aberație majoră se referă la revizuirea studiului geotehnic conform legislației în vigoare azi și consecințele acestei revizuiri asupra soluțiilor tehnice. Pe de o parte, eventualele modificări de soluții tehnice față de proiectul Bechtel, pentru alinierea la normele în vigoare, trebuie incluse de Antreprenor în oferta sa tehnică și vor fi prețuite în oferta financiară. Pe de altă parte, dacă datele geotehnice nu sunt confirmate în totalitate de studiul geotehnic actualizat al Antreprenorului, acesta va respecta documentația de la licitație, adică proiectul Bechtel. Plus că, aici e aberația standard a CNAIR, trebuie cotate ACUM în oferta financiară modificările de soluții tehnice rezultate din actualizarea studiului geotehnic care se va întâmpla ÎN VIITOR, în timpul contractului. Adică ghicit viitorul”, susține Horațiu Cosma.
Licitație nouă, greșeli vechi
El arată cum CNAIR se contrazice, de la un paragraf la altul. Astfel, în documentația tehnică, compania subliniază că acordul de mediu trebuie respectat la virgulă. Însă, câteva paragrafe mai încolo, documentul spune cu totul altceva. „Antreprenorul va proiecta structura rutieră în strictă corelare cu Revizuire Studiu de Trafic elaborat de CESTRIN în anul 2019, fără a ține cont de Acordul de Mediu”, se arată în documentația de licitație.
[eadvert]
Sursa citată mai explică că, acolo unde autostrada se conectează cu tronsonul construit de Nurol, secțiunea Nușfalău – Suplacu de Barcău, se vorbește despre un giratoriu provizoriu, dar girația provizorie „ar trebui construită exact unde se discută acum construirea unei alte girații provizorii la capătul lotului Nurol, ca să nu rămână muzeu autostrada Nușfalău – Suplacu de Barcău”.
„O să inventăm un nou triunghi al Bermudelor, cu două giratorii pe contracte diferite, în poziții identice”, subliniază Horațiu Cosma.
La un alt punct, documentația vorbește despre o girație provizorie la intersecția cu drumul național DN19E, însă aceasta nu apare nici în planșe, nici în caietul de sarcini, potrivit lui Cosma.
„A treia aberație majoră e legată de asfalt, țineți-vă bine la asta, că e foarte bună. Pe de o parte, caracteristicile imperative spun că asfaltul va trebui realizat conform normativelor în vigoare azi, nu a celor în vigoare atunci când a fost proiectat inițial de către Bechtel. Apoi trecem la materialele din depozitele Bechtel, unde sunt munți de cribluri pentru asfalt, pe care CNAIR instructează viitorul constructor că va trebui să își asume responsabilitatea lor, să le incorporeze în lucrări cu prioritate, cu costurile aferente de prelucrare, curățare etc. Și apoi bomba: sorturile de cribluri pentru asfalt depozitate la Abram nu mai respectă normativul de asfalt aflat în vigoare azi. Și aici vorbim despre 400.000 de tone de cribluri, care cred că acoperă întreaga cantitate de asfalt de pe proiect. Deci cum e până la urmă, CNAIR, se respectă normativul în vigoare, sau se folosesc criblurile din stocuri?”, se întreabă fostul secretar de stat.
El spune că problema stocurilor de materiale rămase din depozitele Bechtel e cunoscută de autorități și spune că „e jenant că la a 5-a încercare de construire a autostrăzii, încă nu au fost capabili să tranșeze chestiunea”.
Lucrări noi, expertiză neactualizată
Cosma mai spune că CNAIR a făcut o expertiză a lucrărilor realizate de Bechtel în Bihor în 2017, iar în 2020, înainte de lansarea licitației cu numărul 4, a cerut expertului să verifice dacă expertiza din 2017 este încă valabilă.
„Expertul s-a dus în teren și a zis că degradările din perioada 2017-2020 sunt nesemnificative și că prelungește valabilitatea expertizei cu un an. I-a fost atât de lene CNAIR-ului să mai ceară o confirmare și acum, astfel încât să pună în mod profesionist la dispoziția ofertanților o situație actualizată pentru lucrările executate. Din fiecare por al documentației se citește lehamitea CNAIR pentru acest proiect, deși îi plătim cu bani frumoși (mănâncă vreo 800 de milioane anual pentru salarii), ar face orice doar ca să scape de această «corvoadă» teribilă de a se ocupa pe bune de aceste proiecte”, precizează sursa.
Tronson blestemat
Lucrările la Autostrada Transilvania au fost atribuite firmei americane Bechtel, în anul 2004. Contractul a fost reziliat în 2013, după ce americanii au terminat doar 42 de kilometri, între Gilău și Câmpia Turzii. Noul constructor, asocierea de firme Corsan – Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL – Via Design SRL nu a făcut nimic, prin urmare, contractul a fost reziliat încă o dată, în anul 2017.
A treia licitație, organizată în 2017, a fost câștigată de Construcții Sibiu, însă contractul a fost reziliat în 2019, după ce partenerul croat al constructorului a intrat în insolvenţă. Ultima licitație a fost lansată în decembrie 2020. Pe 6 septembrie 2021, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis că asocierea Construcții Erbașu – Vahostav – SK AS a este ofertantul desemnat câștigător, cu prețul de aproximativ 543 de milioane de lei.
Asocierea de firme Drum Asfalt – Trameco a decis însă să conteste rezultatul licitației, iar pe 13 decembrie 2021, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a admis în parte contestația Drum Asfalt și a obligat CNAIR la reevaluarea ofertei declarate câștigătoare. Construcții Erbașu și CNAIR au contestat în instanță decizia CNSC, la sfârșitul anului trecut, iar instanța a cerut reevaluarea ofertelor depuse de Erbașu și Drum Asfalt – Trameco. Însă în vara anului trecut, CNAIR a anulat licitația, urmând să organizeze a cincea licitație pentru acest tronson din A3.
A 5-a licitație a fost lansată la începutul acestui an. Valoarea estimată a contractului este de 937.532.814,55 lei (aproximativ 191 de milioane de euro) fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată prin fonduri europene. Valoarea este aproape dublă, față de cea de la licitația anulată anul trecut.
Data limită pentru primirea ofertelor este 15 martie, iar durata contractului este de 24 de luni, din care 6 luni pentru etapa de proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor.
Trimite articolul
XLa urma ne vom da seama ca Beni si Selina a avut dreptate …
Eu cred că cineva sau mai multi nu doresc că autostrada sa fie gata niciodata…..de frica sa nu le moara afacerea.
Conducerea cnair ar trebui decapitată pentru incompetenta și lipsa de profesionalism, corupție vezi cazul directorului incompetent cecan care este suspendat pentru a nu știu cătea oară pentru corupție și mită el lua banii pentru atribuirea lucrărilor de la constructori incompetenți și puturoși care nu sunt in stare sa facă lucrările în termen și de calitate. Cum e posibil ca valoarea lucrărilor sa se dubleze de la un an la altul fara nici o justificare, iar la conducerea cnair sa fie numiți de către politrucii parveniți persoane incompetente, lipsite de profesionalism, habarniști și corupți puși pe căpătuială și îmbogățire. Au trecut 18 ani de la începerea lucrărilor la autostrada Transilvania și de când s-a reziliat abuziv de regimul lui Băsescu și echipa lui de corupți și parveniți contractul cu Bechtel in Bihor nu s-au mai făcut nimic cu excepția ciotului de 5 km de la frontiera cu Ungaria. Cum e posibil că în 17 ani sa nu faci nimic în Bihor la această investiție demarată un 2004. Asta este rezultatul clasei politice de 20 de ani, incompetente, corupte, care au practicat jaful, corupția, sifonarea banilor de la buget, îmbogățirea lor, parvenitismul, pensii speciale pe lângă faptul că sunt de toată groaza si-au mai votat si legi speciale pentru ei și instituțiile de forță, pensii speciale ca la noi nu exista nicăieri în Europa, asta este rezultatul politrucilor incompetenți și lipsiți de profesionalism care au dat cele mai rentabile companii și bogățiile subsolului străinilor de parcă noi nu mai știm să facem nimic, iar acum acestea aplica preturi prohibitive la combustibili au gaze, cu complicitatea instituțiilor statului conduse de către politrucii ticăloși plătiți cu salarii exorbitante, pentru ai jefui pur și simplu pe consumatori.