După ce i-a înnoit contractul, actuala conducere s-a asigurat că Vulcu nu va mai trece ușor peste evaluările la care îi este supus managementul de la Teatru. După ce în 2011 fusese impus șef la Teatru tot pe filieră politică, managerul cu carnet PNL trebuie că simte acum că vremurile s-au schimbat. Că Teatrul nu mai îi aparține, iar neglijențele se taxează. Mai ales dacă sunt reies inclusiv din raportul de activitate.
În 2017 i se înnoise contractul de manager pe trei ani, cu evaluare anuală.
Bunoiu și Vărșăndan – două extreme
Recent, în 26 martie, Vulcu a fost convocat de o comisie de evaluare, la Consiliul Județean, pentru a i se nota raportul de activitate pe 2017. Din comisie au făcut parte Lucian Vărșăndan – fostul director al Teatrului German din Timișoara, Flavius Bunoiu – fostul director al Casei de Cultură a Municipiului, actulmente lider al Asociației „Cultură în Mișcare”, și Victor Papp, manager public în Consiliul Județean, omul vicepreședintelui Ioan Mang.
Comisia respectivă nu a reușit, însă, să ajungă la nicio concluzie privind viitorul lui Vulcu la șefia Teatrului. Motivul: diferențele prea mari între notele acordate de cei trei. Conform regulamentului, nu puteau fi diferențe mai mari de două puncte între notările celor trei. Și cum au fost, comisia s-a dizolvat! Vărșăndan l-a notat pe Vulcu cu o notă peste 9, în timp ce Bunoiu i-a dat managerului de la Teatru o notă între 5 și 6. Papp a avut notări între 6 și 7, pentru evaluarea raportului, respectiv interviu.
Raport cu probleme la cifre
Lui Vulcu i s-au reținut neadvertențe și necorelări găsite în raportul de activitate: studii de piață lipsă pentru programul de teatru, cifre discordante de la un an la altul, cifre diferite privind numărul de spectatori și cifre lipsă din raport, precum cheltuielile de producție.
JURNAL BIHOREAN & BIHON au aflat că membrii comisiei au avut nelămuriri și în privința cifrelor privind spectatorii. În raport, aceste cifre privind audiența apar în mai multe locuri. La un moment dat se arată că
trupa Iosif Vulcan a avut, în 2017, 22.874 de spectatori – plătitori de bilete la spectacole, încasându-se 322.849,8 lei. La rându-i, Ansamblul Artistic Profesionist Crişana a avut, în anul 2017, 2.950 de spectatori, cu încasări de 47.552,37 lei. Trupa Arcadia a avut 8.318 spectatori, a susținut spectacole proprii, având încasări de 50.879,35 lei.
Așadar, în total, 34.142 spectatori în 2017, la nivelul întregii instituții.
În raport se precizează că acestor cifre li se adaugă invitațiile acordate cu titlu gratuit, pentru spectacole, dar și numărul spectatorilor prezenți la piesele jucate pe scena mobilă, în aer liber, cele jucate în Orășelul Copiilor și chiar și spectatorii ce au asistat la spectacolele teatrului orădean, la diverse festivaluri din țară și străinătate!
În alt loc, în schimb, în raportul de activitate al lui Daniel Vulcu cifra e mult mai mare. „Total beneficiari pe anul 2017 au fost 41.879 de spectatori”, se arată în raportul managerului de la Teatru, astfel încât costul per beneficiar devine mai mic. În fine, pe o altă pagină din raport se arată următoarele: „În cursul anului 2017, Teatrul Regina Maria a prezentat în afara sediului un număr de 63 de spectacole. Totalul beneficiarilor acestora este 27.520 de spectatori”.
În fine, într-un alt tabel din raport, unde se face o comparație pe ani, beneficiarii producțiilor Teatrului sunt socotiți ca fiind 39.011, în 2017, deci nu 41.879, cum se arată în altă parte. Iar numărul de bilete vândute este de 35.706, o cifră mult mai mare decât cea a celor 22.874 de spectatori-plătitori, relatată mai sus!
Tocmai necorelarea acestor cifre a fost acuzată de membrii comisiei ce i-au dat notă mică lui Vulcu și faptul că, în același tabel prins în raport, numărul proiectelor derulate în 2017 este incomparabil mai mare decât cele din anii precedenți! Vulcu a avut trecute 471 de proiecte în 2017, față de 113 în 2016, 151 în 2015 și 59 în 2014!
Membrii comisiei au remarcat și cifrele trecute în dreptul spectacolului „Baraca”, ce figurează cu 7 spectacole ținute în Sala Mare a Teatrului, la care au asistat doar 407 spectatori. Adică o medie de circa 60 de spectatori/reprezentație, mult sub capacitatea sălii.
Ce iese din a doua încercare?
Mâine, managerul Daniel Vulcu ar urma să fie audiat de noua comisie de evaluare înființată de conducerea Consiliului Județean, pentru a-i decide soarta. Din comisie fac parte Ștefan Ignat – directorul Operei Naționale București, Dinu Iancu Sălăjanu – directorul Casei de Cultură Zalău, și jurista Laura Urdea – angajată la cabinetul vicepreședintelui Ioan Mang, din partea Consiliului Județean.
Rămâne de văzut dacă Vulcu va reuși să-și păstreze poziția, tot mai serios amenințată de noua conjunctură de la Consiliul Județean. Și, poate, de propriile sale slăbiciuni, adunate în cei șapte ani de mandat, la adăpostul unui Consiliu Județean condus mereu de liberali, până de curând.
Citiți principiile noastre de moderare aici!