Un bihorean care și-a vândut autoturismul în 2019, a fost condamnat să plătească o amendă de circulație, emisă de Austria, pentru o faptă săvârșită la doi ani după ce omul și-a înstrăinat mașina.
[eadvert]
Este vorba de o amendă de 150 de euro, pe care Viorel Dita este obligat, printr-o decizie definitivă a instanței, să o plătească, deși el are multe documente cu care poate dovedi că după ce și-a vândut mașina a urmat pașii necesari pentru a o scoate de pe numele lui, plus că acesta poate arăta, cu acte, că în ziua în care a fost emisă amenda era la locul de muncă, în România.
Doar că, atât autoritățile austriece, cât și cele române nu sunt interesate de hârtiile pe care Viorel Dita le-a produs, sub scuza că bihoreanul nu ar fi urmat pașii necesari la timp. Prin urmare, acesta are acum două opțiuni: să plătească o amendă pentru o faptă de care nu se face vinovat sau să se angajeze într-un proces lung și costisitor, mult mai scump decât amenda de 150 de euro, prin care să încerce să își dovedească nevinovăția.
Problema este că nici avocatul consultat de Dita nu îi poate garanta că la finalul procesului ar putea ieși învingător.
Viorel Dita, din comuna Sîrbi, și-a vândut mașina, un autoturism VW Passat, pe 10 decembrie 2019. La două zile de la tranzacție, pe care o poate dovedi cu un contract de vânzare – cumpărare, bihoreanul a mers la primăria comunei în care locuiește și a cerut ca mașina să fie scoasă din evidență. El a și primit confirmare de la primărie, că cererea lui a fost procesată.
Totodată, în talonul mașinii a trecut numele noului proprietar, un bărbat cu domiciliul tot în Sîrbi.
După doi ani de la tranzacție, Viorel Dita a primit acasă o amendă de circulație, în valoare de 150 de euro, din Austria, pe numele lui și pe numărul de înmatriculare al mașinii vândute în 2019. Potrivit actului, fapta a fost săvârșită pe 14 ianuarie 2021.
„Am transmis autorităților austriece contractul de vânzare – cumpărare în termenul prevăzut în amendă. Nu am primit nicio confirmare, dar am presupus că a fost luat în considerare și că au șters amenda de pe numele meu”, ne-a povestit bihoreanul.
Înștiințarea pentru amendă i-a venit la sfârșitul lui februarie, 2021. Doar că, în decembrie 2022, Dita a aflat cu stupoare că pe numele lui a fost emisă o sentință penală pentru plata amenzii din Austria. Sentința dată de instanțele austriece a fost menținută și de cele românești.
„Am primit chemare în judecată la Judecătoria din Oradea. La prima înfățișare nu am știut ce am de făcut. Pe urmă am făcut apel și am prezentat toate documentele, contractul de vânzare – cumpărare, certificatul de atestare fiscală și cererea de radiere din circulație. Nu s-a ținut cont de nimic. Instanța a menținut pedeapsa și am primit o sentință definitivă prin care sunt obligat să plătesc amenda”, spune bihoreanul.
„Asta în condițiile în care am o grămadă de documente prin care dovedesc că nu aveam cum să fiu acolo și că mașina nu mai este a mea, Am foaie de parcurs prin care dovedesc, cu martori, că eram la muncă, dar asta nu folosește la nimic”, explică disperat Viorel Dita.
Nu vrea să plătească o amendă pentru ceva ce nu a făcut, a pierdut foarte mult timp și bani încercând să își dovedească nevinovăția, fără niciun rezultat. Dacă vrea să meargă mai departe, trebuie să ia în considerare că asta o să-l coste și mai mulți bani, și mai mult timp. Se simte neputincios și nu știe încotro să o ia.
Avocatul pe care l-a consultat, pentru a vedea ce poate face mai departe, ne-a explicat că, din păcate, în acest moment opțiunile lui Dita sunt limitate, costisitoare și nici nu e sigur că va avea câștig de cauză.
„Instanțele de la noi nu aveau cum să analizeze ce s-a întâmplat acolo, ele doar au recunoscut hotărârea transmisă de Austria. În acest moment sunt căi extraordinare de atac, însă cazul domnului nu se încadrează exact pe condițiile cerute de acestea și este riscant să facă ceva în acest moment. O variantă ar fi să plătească amenda și să se îndrepte împotriva persoanei care a condus mașina”, a explicatul avocatul Alina Vai.
Ea spune că, în astfel de cazuri, este foarte important ca documentele doveditoare să fie trimise autorităților străine, traduse, în termenul și urmând pașii precizați în amendă. Avocatul spune că bihoreanul ar fi trebuit să își dovedească nevinovăția în fața instanței austriece, care l-a condamnat, doar că Viorel Dita susține că nu a fost chemat acolo în judecată, a aflat de condamnare doar după ce cazul a ajuns la Judecătoria Oradea.
Recomandări de la Serviciul de Înmatriculări
Serviciul de Înmatriculări ne-a transmis care sunt pașii de urmat la vânzarea unui autoturism, pentru a evita astfel de situații:
1. Proprietarul unei mașini, atunci când vinde un autoturism, are obligația de a încheia un contract de vânzare – cumpărare cu persoana la care înstrăinează mașina. Cu contractul încheiat în 5 exemplare, vânzătorul are obligația de a se prezenta la primăria unde își are domiciliul și este înregistrat fiscal autoturismul, pentru a-l scoate din evidență. Totodată, pe certificatul de înmatriculare al mașinii, să găsește o rubrică, unde trebuie completate, de către vânzător, datele cumpărătorului și data înstrăinării, pentru a se asigura ca în cazul în care este oprit de agenții de circulație, aceștia să fie informați cu privire la înstrăinarea autovehiculului și dacă s-a respectat termenul de 90 de zile pentru transcrierea pe numele noului proprietar.
2. Obligația de transcriere a autovehiculului revine cumpărătorului.
3. Vânzătorul, dacă respectă obligațiile de la punctul 1, este asigurat cu privire la respectarea legalității în privința obligațiilor care îi revin, deoarece primăria care operează înstrăinarea are obligația, conform prevederilor art. 11 din OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, ca în termen de 5 zile de la data la care s-a prezentat vânzătorul pentru înregistrarea contractului de vânzare cumpărare, să efectueze mențiunea de înstrăinare în baza de date administrată de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări București.
4. Vânzătorul unui autoturism, când primește o amendă pentru o mașină înstrăinată în urmă cu mai mulți ani, primul pas este să facă o contestație la amendă (acolo unde se precizează că poate fi contestată, în cuprinsul procesului verbal). Ulterior se poate adresa instanței de judecată, cu contractul de vânzare – cumpărare și să solicite ca instanța să dispună radierea, deoarece cumpărătorul nu și-a îndeplinit obligația de a transcrie mașina în termenul legal de 90 de zile.
Trimite articolul
XAsta este efctul unei legi prost facute de niste incompetenti, care nu stiu pe ce lume traiesc si sunt angajati mai mult ca sigut pe pile…
Cand citesti doar ca un contract de vanzare-cumparare trebuie facut in CINCI exemplare, iti dai de fapt seama cu ce birocratie avem de-a face.
Am pățit asta cu vignieta. Soluția este ca la vînzare sa oprești numerele și cumpărătorul sa ia numere provizorii.
In concepția statului austriac ești responsabil de mașină atâta timp cât e pe numele tău.. Trebuia radiata la vânzare… Locuiesc în Austria de 15 ani și știu ce vorbesc..
Daca era un mafiot ce repede se mușamaliza.
Dar daca te vede amarat faci pârnaie și pentru ceea ce au făcut alții.
Asta-i legea la noi.
Lege de căcat, de aia rad toate țările de noi .
Ar trebui sa vina un președinte străin să ne conducă să dispară corupția, hoția.
” LEGEAI OARBA IN ROMANIA”.
Îmi este rușine să zic că sunt Român, că România este țara Hoților,Proxeneților, Criminalilor, in frunte cu cei de sus.
Acum mafia conduce statul,bjustitia, justiția nu mai are putere să ciripească că sunt mânjiți de borfași, mafioți…etc.
Este asa sau nu?
Numai vb de președinte că deja ăla oricum nu-i din sângele nostru de aceea nici nu-l prea doare de țară.
Mai votați mafia dragi Romani adică…scuze proștilor de Români.
In uk V5 are tot ce vrei. Cand vinzi o masina o faci pe genunchi. Poti sa si n ai un act de vanzare cump da cel ce vinde se ocupa de tot. Si cel ce cumpara la fel. In sensul ca in V5 se gaseste o rubrica care se specifica cumpararea vanzarea datele noului cumparator acea rubrica e detasabila. Detasabila e si rubrica pentru noul cumparator. Fiecare isi ia bucatica personala si o trimite la DVLA . Cel ce vinde masina are respinsabilitatea sa cimpleteze cu litere mari cu cerneala neagra datele noului proprietar adresa lui data de nastere si numarul permisului de conducere al noului proprietar in V5. Apoi va decupa sectiunea 6 si i o va da noului proprietar. Unde i se va scrie doar data csnd s a produs vanzarea. Si xare nu contine datele noilui proprietar doar cd contine un numar de referinta si basic information despre masina. In caz ca il va opri politia sa arate ca masina ii apartine. Spoi vanzatorul cu restul V5 care contine informatiile despre noul proprietar va trimite V5 prin posta cat mai rapod la directia lor de preschimbare a actelor auto DVLA. Si astfel cumpaeatorul s a spalat pe talpi de mers pe la nu stiu ce primarii sau alte institutii. O poate face si online la un link. In paralel.
Am uitat sa precizez ca cumparatorul va receptiona noul V5 prin posta si nu va trebui sa trimita nimic la DVLA. Totu face vanzatorul.