De la finele lunii trecute și până în 31 octombrie, orădenii interesați pot depune proiecte edilitare care să fie implementate de Primărie, prin bugetarea participativă. Portalul a fost lansat la finele lunii trecute – activ.oradea.ro – și este operațional. Până luni nu fusese depus, încă, niciun proiect.
Reguli modificate
Regulamentul bugetării participative din sesiunea 2018-2019 a fost modificat printr-o hotărâre de Consiliu Local, inițiată de Executiv. Cea mai importantă schimbare este restricționarea accesului instituțiilor publice la finanțări:
„Referitor la criteriile de eligibilitate a proiectelor – excluderea dotărilor/investițiilor în instituții publice și întărirea conceptului de investiție în spații publice, deschise, cu acces neîngrădit”, transmite Primăria, printr-un comunicat de presă.
Termenul „instituții publice” se referă mai ales la unități școlare. Cu ocazia bugetării participative de anul trecut, proiectele care au adunat cele mai multe voturi au fost iniţiate și promovate de școli – Școala „Nicolae Bălcescu”, Liceul „Onisifor Ghibu” și Liceul „Lucian Blaga”.
Au fost operate încă două modificări. Referitor la depunerea proiectelor, Executivul a propus, „pe lângă depunerea proiectelor online, posibilitatea depunerii proiectelor prin formular scris. Proiectul va fi încărcat pe platforma on-line de către un angajat desemnat din cadrul Primăriei Oradea”.
În plus, regulamentul a fost completat cu prevederi referitoare la prezentarea și votarea proiectelor depuse. La expunerea proiectelor în cartiere se adaugă și întâlnirile cu angajați ai companiilor din oraș.
Regulamentul nu prevede o procedură de selecție a companiilor unde edilii, primarul, viceprimarii sau directorii din PMO vor face campanie pentru bugetarea participativă.
În cartiere
„Prin procesul de bugetare participativă, cetăţenii vor putea deveni și anul acesta parte activă în luarea unor decizii cu privire la viitoarele proiecte ale Municipalităţii. În perioada 1 august – 31 octombrie 2018, orădenii pot propune proiecte pentru îmbunătățirea cartierelor lor”, transmite Primăria.
Ca și anul trecut, din toate cele depuse vor fi selectate 10 proiecte care vor fi cuprinse, ulterior, în bugetul local. Valoarea bugetului propus, începând cu anul bugetar 2018, în cadrul procesului de bugetare participativă este de 1.500.000 euro/an bugetar. Valoarea estimată pentru un proiect propus trebuie să se încadreze în suma maximă de 200.000 euro, inclusiv TVA.
La această campanie pot participa persoane fizice care au domiciliul sau reşedinţa în Oradea şi care au împlinit vârsta de cel puţin 18 ani.
Domenii
Propunerile de proiecte trebuie să se încadreze într-unul din următoarele domenii, pentru obiective care sunt în administrarea orașului: infrastructură stradală: alei, trotuare, scuaruri, zone pietonale; amenajare de spații verzi și locuri de joacă; mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei; amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public etc.); infrastructură culturală; infrastructură socială; infrastructură de sănătate și digitalizare.
Pentru a fi validate în cadrul procesului de bugetare participativă, proiectele trebuie să fie de competența Primăriei, să nu contravină reglementărilor regulamentului aprobat sau altor prevederi legale în vigoare și să îndeplinească cumulativ mai multe criterii de eligibilitate.
Opt criterii
Primul dintre criteriile pe care un proiect eligibil trebuie să le îndeplinească este „să fie de interes local și să nu realizeze activităţi cu scop comercial, publicitar, de natură politică sau etnică”. Apoi, trebuie „să fie sau să poată fi asimilate unei investiţii aflate în competenţa Primăriei”.
Este obligatoriu ca proiectul depus să se refere la un spaţiu public, deschis, aflat în proprietatea orașului, la care există acces neîngrădit al cetățenilor. Din acest an s-a decis că nu sunt eligibile proiecte care propun dotări/amenajări în incinta clădirilor administrate de instituții publice.
Al patrulea criteriu este că proiectul trebuie „să se refere doar la investiții publice constând în dotări, modernizări, reparații ale bunurilor proprietate publică a municipiului”, respectiv „să nu fie contrare sau incompatibile cu planuri sau proiecte ale Municipalităţii aflate în derulare”. Fiecare proiect trebuie să fie delimitate zonal, să se încadreze în bugetul maxim alocat unui proiect și să se încadreze în domeniile prevăzute.
Calendarul evenimentului:
Bugetarea participativă organizată în Municipiul Oradea în cursul anului 2018 cuprinde următoarele etape:
1. Înregistrarea proiectului pe platforma online activ.oradea.ro
2. Depunerea proiectelor – un cetățean poate depune un singur proiect pentru fiecare domeniu, prin intermediul platformei activ.oradea.ro. Valoarea maximă a bugetului estimat pentru fiecare proiect este de 200.000 euro.
Prin excepție, depunerea proiectelor se poate face și offline, prin completarea unei cereri-tip și depunerea la registratura Primăriei Municipiului Oradea. În acest caz, crearea contului de utilizator și încărcarea propunerii pe platforma online vor fi realizate de către o persoană desemnată din cadrul Municipiului Oradea.
3. Analiza tehnică și legală a proiectelor, care va fi realizată de către o comisie constituită la nivelul Primăriei Municipiului Oradea. Comisia analizează conformitatea proiectelor iniţiate cu prevederile prezentului Regulament, cu alte prevederi legale în vigoare, precum şi impactul/viabilitatea/fezabilitatea tehnică a acestora. Comisia își rezervă dreptul de a ajusta proiectele. Pot exista propuneri care necesită ajustări tehnice şi estimarea mai eficientă a costurilor din partea Municipalităţii, pentru a putea fi asumate/supuse votului şi ulterior implementate.
4. Votul cetățenilor, care va avea loc în două etape distincte: votul on-line (pondere 50%) și votul cu ocazia dezbaterii publice la nivel de cartier (pondere 50%).
5. Dezbaterea publică și selecția finală a proiectelor
Selecția finală a proiectelor se va realiza după dezbaterea în cadrul întâlnirilor publice cu cetățenii din cartierele orașului. În cadrul întâlnirilor organizate la nivelul cartierelor și al companiilor din oraș se vor prezenta proiectele declarate eligibile, ocazie cu care participanții la întâlnirile publice își vor putea exprima prin vot direct opțiunea proprie.
Proiectele care obțin cel mai mare punctaj în urma votului on-line și a dezbaterii publice urmează să fie cuprinse în bugetul Primariei Municipiului Oradea pentru anul 2019.
1 august – 31 octombrie 2018 – Depunerea proiectelor;
1 – 14 noiembrie 2018 – Verificarea proiectelor depuse de către Primărie;
15 noiembrie – 31 decembrie 2018 – Promovarea proiectelor de către deponenți și votarea on-line;
01 – 30 ianuarie 2019 – Întâlniri publice și votarea off-line;
Luna februarie 2019 – includerea în bugetul pe anul 2019 a proiectelor care au obținut cele mai multe voturi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!