DN 76 riscă să ajungă din urmă celebra Sagrada Familia din Barcelona! Lucrările par să nu se mai termine niciodată. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu e în stare să finalizeze nici porțiunea reasfaltată în chip provizoriu, dintre Oradea și Dealurile Bitiilor. De asemenea, la aproape trei luni de la grava alunecare de teren de la Vârfurile, CNAIR încă se gândește cum să reabiliteze tronsonul Ștei – Vârfurile, pentru care a reziliat contractul cu Construct Mod, anul trecut.
Prefectul de Bihor își pune speranțele în mutarea licitațiilor de la București la Cluj-Napoca, acolo unde șef este un orădean.
Între timp, proiectul centurii Beiuș – Ștei de pe DN 76 este împotmolit în problema exproprierilor. Și aici, Guvernul pare incapabil să vină cu soluții prin care să ofere juste despăgubiri celor afectați, în timp optim. Aceasta pentru a evita tărăgănări infinite și pentru această investiție prinsă pe bani europeni. Așa cum, bunăoară, se întâmplă cu autostrada. Din păcate, ambele centuri de pe DN-urile din Bihor – Aleșd și Ștei – par să fie din același film cu autostrăzile: o promisiune politică, mereu neonorată.
Prefectul de Bihor speră ca CNAIR să delege responsabilitatea către Regionala DRP Cluj, pentru ca achizițiile să fie urgentate. Nu doar tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău – Borș este blocat la București, de CNAIR, ci și finalizarea DN 76, și mai cu seamă cea a tronsonului Ștei – Vârfuri.
Singura speranță este că licitațiile, mereu împotmolite în Capitală, vor fi transferate de Companie Regionalei de Drumuri și Poduri de la Cluj-Napoca, condusă de un orădean, Radu Băruță.
Prefectul Ioan Mihaiu a purtat discuții la CNAIR în această săptămână. „Ni s-a transmis că DN 76 între Oradea și Vârfurile este acum și o ambiție a lor să o considere terminată”, relatează prefectul. O ambiție care nu-și găsește finalitatea încă din vremuri imemoriale.
Urgență cu… frână de mână trasă
„Pentru tronsonul Ștei – Vârfurile, cei de la CNAIR se gândesc la o soluție pentru a finaliza investiția pe regim de urgență. Dacă nu reușesc, o dau la Regionala Cluj”, precizează prefectul.
Reamintim că în 29 martie, o alunecare de teren masivă a închis circulația la la Vârfurile, pe fondul investiției nefinalizate de către CNAIR. Prin urmare, Compania se gândește în regim de urgență deja de două luni și jumătate…
În decembrie 2017, CNAIR reziliase contractul cu Construct Mod pentru tronsonul lung de 33 de kilometri. Chit că lucrările ajunseseră deja la 80% grad de finalizare, după ce Construct Mod fusese, de fapt, suplinită de Selina-Trameco.
La acea vreme, patronul Selina – Trameco, Beniamin Rus, regreta situația. Cu atât mai mult cu cât firma sa de construcții lucra pe șantier și avea capacitate să finalizeze drumul în timp scurt.
„Este regretabil că nu au convins beneficiarul. Ei (Construct Mod – n.red.) nu şi-au băgat banii. Noi primeam banii prin cesiune, de la Companie – dar trebuia să fim notificaţi de ei (de Construct Mod – n.red.). Dar (Construct Mod – n.red.) au întârziat cu decontările. Nu mai erau în stare. Laboratorul era la ei, documentaţia la ei. Fără laborator nu puteam să îmi certific lucrările. Au încercat tot felul de tertipuri, au mers la 4-5% din cât trebuia, chiar dacă noi ne-am oferit să terminăm lucrarea. Dacă mergeam în continuare pe ce ne-am înţeles anul trecut, anul acesta predam lucrarea. Ieşeam fără probleme din noroi. Însă acum a rămas şoseaua în pericol acolo, trebuie închise lucrările”, avertiza Rus, încă din decembrie 2017.
Avertismentul constructorului s-a confirmat în mod catastrofal, peste doar trei luni. Din fericire, fără victime umane.
Situația pe Oradea – Bitii
Între timp, trebuie finalizată lucrarea și pentru tronsonul de pe DN 76 dintre Oradea și Dealurile Bitiilor. Reamintim că acest drum a fost refăcut cu titlu provizoriu, în urmă cu câțiva ani, prin reașezarea stratului de asfalt, printr-un procedeu inedit, „remestecat”, omogenizat, aditivat și reașezat printr-un utilaj special. Acum, ar trebui așezat stratul de uzură. Atunci, prefect era Claudiu Pop.
Și aici, actualul prefect Mihaiu își pune speranța tot în delegarea responsabilității de la București la Cluj.
Pentru lotul 1 Oradea – Hidișel. executantul este deja contestat la CNSC – Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
„Este contestat și așteptăm de la CNSC soluția scrisă, pentru ca apoi Regionala să își asume demararea construcțiilor”, declară prefectul pentru JURNAL BIHOREAN & BIHON.
Pentru o eficiență sporită, prefectul așteaptă ca tronsoanele 2 și 3, de la Hidișel și până la Bitii, să fie transmise, la rându-le, de CNAIR către Regionala sa din Cluj-Napoca, de care aparțin și drumurile naționale din județul Bihor. Numai să nu aștepte mult și bine.
Întrebare pentru ministru: „Când va fi reluată licitația?”
Recent, deputatul PNL Gavrilă Ghilea a solicitat explicații de la ministrul Transporturilor pentru lucrările de reabilitare pe lotul 4 al DN 76, Vârfurile – Ştei, între km 69+350 – 102+660, încremenite în proiect după rezilierea contractului, anul trecut. Sunt bani europeni la mijloc.
„Deşi 75% din valoarea acestei investiţii este finanţată prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), CNAIR se dovedeşte incapabilă să selecteze un executant competent care să finalizeze lucrările începute cu peste 7 ani în urmă”, subliniază Ghilea. „Când va fi reluată procedura de selectare a unui nou antreprenor care să continue lucrările de reabilitare la acest tronson rutier şi care va fi termenul de finalizare a acestora?”, îl întreabă acesta pe ministrul Lucian Șova.
De asemenea, deputatul liberal este interesat şi de cuantumul penalităţilor datorate de CNAIR pentru neutilizarea corespunzătoare a finanţării asigurate prin POIM pentru derularea acestei investiţii şi modul în care se va recupera acest prejudiciu de la foştii antreprenori ale căror contracte de execuţie au fost reziliate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!