Autostrada Borş – Gilău (Oradea – Cluj), tronson din ceea ce trebuia să fie Autostrada Transilvania, a rămas la rang de autostradă în MasterPlanul General de Transport 2014 – 2030, prezentat în această săptămână de Ministerul Transporturilor. Iniţial, autostrada fusese retrogradată la rang de drum expres, însă ulterior s-a dovedit a fi doar o greşeală. În MasterPlanul prezentat Parlamentului, Borş – Gilău (177 km) apare din nou ca autostradă. Prefectul Claudiu Pop a transmis joi că Oradea mai figurează în MasterPlan cu continuarea Şoselei de Centură a Oradiei spre Biharia, cu supratraversarea Căii Borşului (DN1) şi conectarea acesteia cu viitoarea autostradă Borş- Gilău. Pop a dat şi numele firmei care a câştigat licitaţia pentru refacerea vechiului Pod Densuşianu, închis acum trei ani, când a fost inaugurat lângă el noul pod al Centurii, de peste Criş. Este vorba despre asocierea SC Dacia Faber – SC NV Construct SRL. Valoarea contractului: 3,5 milioane de lei fără TVA, iar termenul de finalizare al lucrării este de opt luni. Semnarea contractului este prevăzută pentru 8 octombrie 2014.
Alături de Borş – Gilău (177 km), celelalte tronsoane de autostradă plănuite şi incluse în MPGT sunt: Sibiu – Braşov (103 km), Ploieşti – Comarnic (49 km), Craiova – Piteşti (115 km), Comarnic – Braşov (54 km) şi Braşov – Bacău (158 km). Centura Oradea va fi legată de viitoarea autostradă, urmând a fi continuată spre Biharia. Astfel, va fi traversată Şoseaua Borşului (DN1) şi va fi refăcut vechiul Pod Densuşianu, al cărui executant a fost anunţat ieri, de prefectul Pop.
Conform planurilor prezentate, Oradea ar fi legată rutier de Bucureşti prin autostradă, pe traseul Oradea – Cluj – Alba Iulia – Sebeş – Sibiu – Braşov – Ploieşti – Bucureşti. Din Cluj, s-ar mai face un tronson de autostradă până lângă Târgu Mureş.
Terminal intermodal
În MasterPlan General de Transport apare şi modernizarea Aeroportului Oradea, alături de alte aeroporturi, fiind încadrat ca “aeroport regional de mici dimensiuni”. La Oradea este propusă realizarea unui terminal intermodal, ca la Timişoara, Cluj, Bucureşti, Bacău, Iaşi, Suceava, Turda şi Craiova. DN76 Oradea – Deva face parte din reţeaua de drumuri TransRegio, în MasterPlanul pentru 2014 – 2030. În planurile autorităţilor sunt prevăzute construcţia a 2.674 km de drumuri transregionale, 293 km de drumuri EuroTrans şi 172 km de variante ocolitoare, printre care şi Centura Oradea.
Pe lângă cei 660 de noi kilometri de autostradă, sunt prevăzuţi alţi 2.200 kilometri de drumuri expres. Autostrada Sibiu – Piteşti, ce urma să traverseze Valea Oltului, a fost transformată în drum expres. Costul pentru noile autostrăzi este cifrat la aproape 6,3 miliarde de euro, în timp ce drumurile expres ar costa 17,5 miliarde de euro, cu posibilitatea ca ulterior şi acestea să fie transformate în autostrăzi. Interesant, autorităţile române au ales ca autostrăzile să fie finanţate prin TEN-T Comprehensive, ceea ce presupune o cotă a UE de 20-30%, în timp ce drumurile expres vor putea beneficia de finanţare europeană în procent de 85%. Finanţare pentru aceste investiţii am avea doar pentru 70%, scrie hotnews.ro.
De asemenea, se cere modernizarea a circa 3.000 de kilometri de cale ferată, dar nu se pomeneşte nimic despre transportul feroviar de mare viteză, discutat de Guvernul român la vizita oficilialilor chinezi, anul trecut. În MPGT apare şi canalul naval Bucureşti – Dunăre.
Fondurile europene pe care le va obţine România în această perioadă, pentru infrastructura de transport, vor fi alocate pe baza MasterPlanului de transport, prezentat acum de minister.
Citiți principiile noastre de moderare aici!