Zborurile de pe Aeroportul Oradea ar urma să fie suspendate, în această vară, potrivit președintelui Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, ca urmare a lucrărilor de modernizare.
[eadvert]
Acesta a anunțat că lucrările programate pentru modernizarea aeroportului, cum ar fi extinderea terminalului și a pistei, ar urma să afecteze zborurile. Pentru extinderea terminalului se depun acum ofertele, pentru proiectare și execuție, iar pentru extinderea pistei contractul a fost semnat anul trecut.
„Această lucrare (extinderea terminalului n.red.) și celelalte lucrări, sunt și ele sub presiunea timpului, trebuind finalizate până la sfârșitul acestu an. Pentru a putea fi finalizate, foarte probabil, va trebui o perioadă de timp să oprim operarea aeroportului în vara acestui an și deci nu vom avea curse aeriene o perioadă, pentru că altfel nu vom putea finaliza proiectele. Nu poți să lucrezi sub aterizare de dimineața până seara”, a declarat Bolojan, în cadrul conferinței de presă organizată miercuri.
Vacanțele cu zbouri de la Oradea se vând ca pâinea caldă
Agenții de turism spun însă că nu au fost anunțati de posibila închidere, iar pachetele de vacanțe cu chartere de pe Aeroportul Oradea au fost puse în vânzare de anul trecut, din octombrie.
„Avem pachete pentru Turcia, Egipt, Tunisia, Creta, pentru perioada 1 iunie – 10 septembrie”, a spus Natalia Birău de la Simbotur.
Ea ne-a declarat că vânzările pentru sezonul estival sunt foarte bune, anul acesta fiind similar cu 2019, la acest capitol.
„Când au fost suspendate zborurile anul trecut a fost afectat doar un zbor de Egipt și a fost nebunie. Nu mi se pare corect să se intervină în sezon și să nu fim informați, pentru că la rândul nostru trebuie să informăm corect turiștii”, spune sursa citată.
Alți doi agenți ne-au confirmat că pachetele cu charter se vând foarte bine, în timp ce ei nu știu nimic despre o posibilă suspendare a zborurilor.
„Nu ne-a anunțat absolut nimeni. Doar trei luni se zboară, în perioada iunie – septembrie. Am vândut foarte multe vacanțe pe perioada respectivă”, ne-a declarat Attila Bajnok de la Magic Tours. „Sunt pline aproape toate avioanele, mă îngrozesc la gândul că vom avea curse anulate. Pe noi nu ne-a anunțat nimeni”, precizează Helen Pater, de la Transilvania Travel.
Ea a adăugat că o astfel de măsură ar afecta foarte mult agențiile de turism, care vor fi nevoite să returneze banii achitați în avans de unii clienți, ceea ce înseamnă că ei au muncit degeaba, din octombrie încoace.
Totodată, închiderea aeroportului va afecta zborurile zilnice Oradea – București, dar și singurul zbor internațional regulat, care ar urma să fie introdus din aprilie, Forli – Oradea. AeroItalia a anunțat că va opera din 7 aprilie 2023 pe această rută, cu o frecvență de două zboruri pe săptămână, în zilele de luni și vineri. De asemenea, vor fi afectate și zborurile Oradea-Constanța operate de Air-Connect.
Joi, când am cerut CJ Bihor să ne spună dacă operatorii au fost anunțati de această închidere, instituția ne-a transmis, prin purtătorul de cuvânt Biana Firezar: „Varianta de a suspenda zboruile ar fi ultima soluție, doar dacă se impune pentru respectarea termenelor. Deocamdată nu s-au purtat discuții cu operatorii, pentru că încă nu există un proiect tehnic pe baza căruia se programează lucrările”.
Multe lucrări, nu și zboruri
Extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri T1 al Aeroportului Oradea este un proiect pe bani europeni. Este vorba despre o investiție de 212 milioane de lei, din care 166 de milioane de lei din fonduri europene, iar contribuția CJ Bihor va fi de 15 milioane de lei. Însă pentru a putea beneficia de banii europeni, extinderea terminalului trebuie să fie finalizată până la sfârșitul anului 2023.
Actualul terminal T1 ar urma să fie extins pe o suprafață totală de 12.500 de metri pătrați și va putea procesa aproximativ 800 de pasageri pe oră, 400 pentru zbouri interne și 400 pentru zbouri internaționale. Totodată, noul terminal ar urma să aibă costuri de întreținere mai mici.
După extindere, terminalul va avea 6 ghișee pentru check-in și 5 echipamente pentru self check-in. Proiectul prevede și extinderea rețelei de drumuri din cadrul aeroportului și reconfigurarea sensului giratoriu de la intrarea în aerogară.
Totodată, va fi dublat numărul de parcări. Ilie Bolojan a subliniat că această nouă investiție „vine să rezolve, pentru mulți ani de zile, infrastructura aeroportuară a orașului Oradea și a județului Bihor”. El spune că proiectul se alătură altora aflate în derulare sau care urmează să fie realizate: un hotel lăngă aeroport, terminalul cargo, pista extinsă a aeroportului, sisteme moderne pentru aterizare/decolare și gardul inteligent.
În noiembrie 2022, a fost semnat proiectul pentru prelungirea pistei Aeroportului Oradeam care va fi realizat de asocierea S.C. Precon Transilvania S.R.L., în calitate de Lider, S.C. Citadina 98 S.A. și S.C. Lemacons S.R.L. Pista va fi prelungită cu 400 de metri înspre Nojorid, ajungând la 2.500 de metri, și cu efect asupra creșterii capacității operaționale a aeroportului.
Proiectul mai presupune și achiziția și instalarea instrumentelor de aterizare de precizie și a unui sistem de balizaj luminos la capătul pistei dinspre Nojorid, care va degreva spațiul aerian de deasupra orașului Oradea de survolul aeronavelor, întrucât direcția de aterizare nu va mai fi dinspre nord, ci dinspre sud.
„Această modificare va reduce semnificativ gazele cu efect de seră și poluarea fonică generate de aeronave deasupra Municipiului Oradea”, mai precizează sursa citată.
Valoarea contractului este de peste 79 milioane de lei, fără TVA, iar durata de execuție a fost stabilită la 13 luni. Proiectul este finanțat cu fonduri europene.
Trimite articolul
Xnu ati avut o poza in care este mai trist, pt anuntul asta ?
Tind sa cred ca tot ungurii si Pasztor sunt de vina, in 3 anisori de stapanire al CJ , Bolo nu avea cum sa faca minuni 🙂 🙂 🙂
Sa traiasca zeul dezvoltarii, aeroportul se extinde, devine cel mai mare aeroport din tara
-
Fara nici un avion
-
Zeul instant
Aeroportul se extinde doar pentru a sifona banii publici si din fondurile europene ! In acest oras dezvoltarea inseamna santiere lucrari de constructii fara nici o utilitate si cel mai grav de slaba calitate! Toate lucrarile facute de penelei si firmele de casa pur si simplu se dezintegreaza singure ! E de vis acest oras condus de niste parveniti ! Alesd Sanmartin Beius 🙂 Adevarul e ca aeroportul trebuie extins pentru decolarea berzelor !
-
Pai asta spun si eu, ca la noi miliarde de lei, sute milioane euro se baga numai in betoane inutile care nu aduc nimic bun, nu aduc nici un profit la oras. Bani in plus sunt din taxe, impozite, bani din gunoaie si biciul pe locuitori. Noi fraierii producem bani, nu betoanele. Alea se fura legal
-
Vin alegerile si ii daramam
Tic tac tic tac….
Anularea vacantelor preplatite, din vina CJ Bihor, va genera costuri pentru plata despăgubirilor, ce vor face ca banii europeni sa se ducă pe acestea.
Regele a hotărât !!!! Supuneți va!!!!
Trebuie marit aeroportul. Chestia e ca cerere pt zboruri exista, si inca e una mare, nu asa cum zieceau udemeristii inainte ca nu sunt cereri pt bilete. Minciunile udemeristilor sabotori erau evidente.
Exista cerere mare la Oradea pt bilete de avion, asa ca udeemeristilor ciocul mic. Sa va fie rusine ca ati blocat atatia ani dezvoltarea aeroportului. Ati bagat bete-n roate atatia ani.
E clar că scopul lui Bolojan este să termine și turismul în Oradea și Bihor? Ăsta e plătit probabil de Cluj, Arad, chiar și Satu-Mare, ca să îngroape Oradea în anonimat. Dacă nu cumva chiar de la Debrecen are contract de lichidare, ca să fie sigur că, în afară de propaganda plătită în scop politic doar, nimic nu va mai funcționa în domeniul mobilității din Bihor.
-
Nu cred ca oradenii mai vor crede asemenea inventii precum ce spui tu acolo. Treaba e simpla: exista o fereastra de timp in care Oradea poate beneficia de aceste fonduri pentru a-si dezvolta conectivitatea aeriana. 79 de milioane de euro nu e putin, e mai mult decat bugetul pe an al primariei, asa ca trebuie tras tare cat oportunitatea exista, in ciuda deranjului pe care acest proiect il va cauza. Pare ca in realitate nu prea suntem niciodata bine pregatiti pentru aceste oportunitati, dar probabil le putem multumi UDMR-istilor pentru asta, in Oradea. Imi pare rau pentru mediul privat, sper sa nu fie nevoie de acea intrerupere a functionarii aeroportului, dar din articol treaba nu pare ca va fi prea roza.