Cel de-al treilea eveniment din cadrul Festivalului Primăverii poartă titlul de „Primăvara armonică”. Concertul va avea loc joi, 21 martie, ora 19:00, în sala de concerte „Enescu – Bartók”.
[eadvert]
Seara va începe cu Concertul pt vioară, violoncel și orchestră în Si bemol major RV 547 de Antonio Vivaldi. Va urma Concertul pentru vioară nr. 7 în Re major K 271 de Wolfgang Amadeus Mozart, ca după pauză să se poată audia Simfonia nr. 5 în Si bemol major, D. 485 de Franz Schubert.
Concertul din 21 martie, care face trecerea de la epoca barocă a lui Vivaldi înspre romantismul lui Schubert, traversând epoca clasicismului lui Mozart, va fi dirijat de maestrul Tiberiu Soare și îi va aduce pe scenă pe violonistul Bogdan Zvorișteanu și pe violoncelistul Răzvan Suma.
Concertul pentru vioară, violoncel și orchestră în Si bemol major RV 547 de Vivaldi este un exemplu de concerto grosso, un dialog spiritual între cei doi soliști, care sunt deopotrivă colegi de scenă, precum și rivali, în opinia muzicală a lui Vivaldi.
Concertul pentru vioară nr. 7 în Re major, K. 271a/K271i, supranumit „Concertul Kolb”, are origini destul de incerte, cu toate că îi este atribuit lui Wolfgang Amadeus Mozart, presupunându-se faptul că a fost finalizat la 16 iulie 1777 la Salzburg, orașul natal al compozitorului. Premiera lucrării a avut loc mult mai târziu, în 4 noiembrie 1907 în Dresda.
La Oradea, Concertul pentru vioară nr. 7 de Wolfgang Amadeus Mozart a putut fi ascultat pentru prima dată la 8 ianuarie 1925 la Cercul Catolic, însă într-o variantă de recital de vioară și pian. Acest concert a fost susținut de către violonistul Kocián Jaroszlav și pianistul dr. Otto Hasa. Informațiile cu privire la această primă audiție locală sunt oferite de către pianistul Thurzó Zoltán, mulțumită arhivei sale personale.
Simfonia nr. 5 în Si bemol major, D. 485 de Franz Schubert, a fost scrisă în septembrie 1816 și finalizată în 3 octombrie. Dintre toate simfoniile lui Schubert, orchestrația acesteia este cea mai redusă, instrumentele excluse fiind clarinet, trompetă și timpani. Din această cauză, lucrarea este numită ocazional „simfonia fără trompete și percuție”. În vremea în care a scris Schubert Simfonia nr. 5, era îndrăgostit de muzica lui Mozart, scriind în jurnalul său la 13 iunie în anul compoziției: „O, Mozart! Mozart nemuritorul! Ce impresii nenumărate de viață mai luminoasă și mai frumoasă ai adus peste sufletele noastre!”.
Pianistul Thurzó Zoltán a oferit informații cu privire la prima audiție a simfoniei schubertiene în Oradea. Aceasta a avut loc la 5 iunie 1961 la Teatrul de Stat din Oradea, unde Orchestra Filarmonicii de Stat a orașului a fost dirijată de Miron Rațiu.
„Avem doi invitaţi de înaltă clasă. Vorbim de violonistul Bogdan Zvorişteanu care va interpreta Concertul nr. 7 în Re major pentru vioară şi orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart, şi Răzvan Suma, care alături de Bogdan Zvorişteanu, va interpreta în deschiderea serii Concertul dublu pentru violoncel, vioară şi orchestră de Antonio Vivaldi, în Si bemol major. Aşadar, o seară splendidă care va fi încheiată cu o simfonie de Schubert, neoficial considerată de mine «a primăverii». Este o simfonie care celebrează reînvierea şi revenirea la tot ceea ce este frumos în natură şi în viaţă. Aşadar, vă aşteptăm alături de noi, să ne bucurăm de muzică şi de tot ceea ce este frumos în această primăvară”, este îndemnul dirijorului Tiberiu Soare pe pagina Filarmonicii orădene.
Biletele pentru concert se găsesc pe platforma bilete.ro și la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea
Citiți principiile noastre de moderare aici!