Vecinii maghiari au motive de mândrie. Debreținul a fost ales de BMW ca loc al noii uzine pe care producătorul german o va deschide aici. O investiție de 1 miliard de euro, despre care primarul Papp Laszlo spune că „va rescrie viitorul orașului”. Că BMW a ales Ungaria, și nu România, nu trebuie nicidecum să mire pe cineva, în condițiile în care România nu are nici azi o schemă de ajutor de stat pentru mari investitori, în timp ce Ungaria este pusă la punct și sub acest aspect.
De asemenea, în privința infrastracturii de transport, comparațiile sunt de prisos. Ungaria are o rețea de autostrăzi și căi ferate bine pusă la punct, în continuă dezvoltare. Aceasta în timp ce autoritățile de la București continuă să-și demonstreze incompetența. Dovadă autostrada ce va ajunge de la Debrețin pe granița cu România, lângă Oradea, până în 2020, în timp ce sunt zero șanse ca dincoace de graniță să poată fi realizat măcar un kilometru de autostradă, în acest orizont de așteptare.
Ungurii pot
Noua uzină BMW de la Debrețin va fi construită începând cu a doua jumătate a anului 2019. O provocare pentru gigantul auto german va fi găsirea și instruirea celor 1.000 de angajați prevăzuți pentru noua uzină, deoarece și țara vecină se confruntă cu criza locurilor de muncă, din cauza migrației. „Debrețin este câştigătorul unei competiţii lungi și aprige”, spune același primar Papp, după ce BMW a selectat Debreținul dintr-o listă destul de lungă. În ciuda avântului industrial dorit de primarul Ilie Bolojan la Oradea, țara noastră nu a avut nicio șansă să poată atrage o asemenea mega-investiție, având în vedere gradul de rămânere în urmă a infrastructurii rutiere și feroviare. Tocmai investițiile în infrastructura de transport și dezvoltarea industrială constantă, începute într-o perioadă în care în România erau alte priorități, au făcut ca azi Debreținul să fie ales de BMW ca fiind locul noii uzini. Aceasta după ce, în ultimele două decenii, gigantul auto german s-a concentrat pe deschiderea de fabrici în afara Europei.
Anunțul investiției BMW s-a făcut în prezența primarului de Debrețin, dar a fost de față și Peter Szijarto, ministrul ungar de externe și pentru comerț. Semn că, dincolo de o solicitare de informații către autoritățile locale din Bihor, făcută de agenția română pentru investiții – InvestRomânia, ce funcționează pe lângă Guvernul României – statul român nu a putut mai mult. Din Capitală s-au cerut informații privind existența a sute de hectare compacte, pentru o mare investiție în domeniul auto. La Oradea nu există asemenea suprafețe compacte, în timp ce alți primari din Bihor nu au știut, nu au putut sau nu i-a interesat.
BMW: Debrețin, locul ideal
Primarul Debreținului a subliniat importanța deciziilor strategice luate împreună cu statul maghiar pentru consolidarea economică a Debreținului, ce au condus la o asemenea investiție de anvergură. Iată-le: dezvoltarea aeroportului și lansarea zborurilor spre Munchen, în 2016, în condițiile în care sediul central al BMW este la Munchen; înființarea școlii internaționale; dezvoltarea parcurilor industriale; preocuparea pentru dezvoltarea unui climat internațional de afaceri, fapt ce a atras Debreținului un premiu din partea prestigioasei publicații „Financial Times”.
La Debrețin vor fi contruit atât mașini cu motoare convenționale, pe carburant, cât și mașini cu motor electric.
BMW a transmis că Debrețin este locul ideal pentru a-și extinde rețeaua de producție, datorită infrastructurii foarte bune, a legăturilor logistice și datorită furnizorilor existenți. Uzina se va adresa mai ales pieței europene, unde BMW a vândut 1,1 milioane de mașini anul trecut, ceea ce reprezintă 45% din producția sa totală.
BMW are reprezentanță proprie în Ungaria încă din 2004. Doar anul trecut, constructorul auto a achiziționat din Ungaria produse și servicii în valoare de 1,4 miliarde de euro.
„Decizia BMW Group de a construi această uzină nouă reafirmă perspectiva noastră pentru o creştere globală. După investiţiile semnificative din China, Mexic şi SUA, acum ne consolidăm activităţile din Europa, pentru a menţine un echilibru al producţiei la nivel mondial între Asia, America şi continentul nostru, Europa”, a declarat Harald Krüger, preşedinte al Consiliului de Administraţie al BMW AG. Declarația nu trebuie să surprindă, în contextul politicii protecționiste duse de președintele Trump, ce afectează vânzările constructorilor germani în SUA. „Europa este cea mai mare locaţie de producţie a BMW Group. Numai în 2018 investim peste un miliard de euro în uzinele noastre din Germania pentru a le actualiza şi a le pregăti pentru mobilitatea electrică”, a mai spus boss-ul de la BMW AG.
Citiți principiile noastre de moderare aici!