Orădenii ce călătoresc cu mijloacele de transport în comun au putut lua contact deja cu noile tarife practicate de OTL. În ciuda unor reacţii ale Opoziţiei, Consiliul Local aprobase încă de la finalul lunii aprilie propunerea pentru scumpirea biletelor şi abonamentelor la transportul în comun. Majorările variază de la 17%, în cazul abonamentului lunar, la 50%, procentul cu care s-a scumpit biletul. Astfel, din 1 iunie, abonamentul nu mai este 60, ci 70 de lei, iar biletul a ajuns acum la 3 lei, după ce fusese 2 lei. Pentru două călătorii se achită acum 5, în loc de 4 lei. Motivaţia directorului Csuzi Istvan se leagă de creşterea preţului la carburanţi, dar şi la energia electrică.
Plecând de la această realitate, Jurnal bihorean a avut iniţiativa unui studiu comparat între oferta societăţii de transport orădene şi oferta regiilor similare, din Arad, Timişoara, Cluj şi Bucureşti. Comparând cifrele făcute publice de aceste societăţi de transport, s-a putut observa cum, între cele cinci oraşe, la Oradea este cel mai scump bilet. La polul opus se află Bucureştiul şi Aradul. Nu şi cel mai scump abonament, însă, dată fiind politica din ultimii ani a OTL: abonament unic, pe toate liniile, în urma desfiinţării abonamentului pentru o singură linie. Din acest motiv, însă, societatea orădeană de transport are şi una dintre cele mai puţin diversificate oferte.
O comparaţie a preţurilor cu cele practicate la Arad, Cluj, Timişoara şi Bucureşti scoate la iveală abordări diferite faţă de călători. De la 1 iunie, preţul unui bilet OTL s-a scumpit cu 50%, de la 2 lei la 3 lei, iar cel cumpărat de la şoferi cu 33%, de la 3 lei la 4 lei. De asemenea, preţul unui bilet cu două călătorii a fost majorat cu 25%, de la 4 lei la 5 lei. Şi abonamentele s-au scumpit cu 17%. Cel lunar, pe toate luniile, nu mai costă 60, ci 70 de lei. Justificarea directorului Csuzi Istvan pentru aceste măsuri: creşterea preţului la combustibil, dar şi a energiei electrice. Consilierii locali au votat aceste majorări, la finele lunii aprilie.
Iese în evidenţă preţul biletului cu o singură călătorie, de la OTL, mai mare decât în Bucureşti, Arad, Cluj şi Timişoara. Preţul biletului cu care sunt suprataxaţi călătorii „blatişti” este la nivelul Capitalei, fiind peste celelalte oraşe alese pentru studiul comparativ.
Nici legitimaţia de transport pentru o zi nu este foarte ieftină la Oradea, fiind peste celelalte trei oraşe importante din vestul ţării.
Analiza comparată a preţurilor la abonamente dă, totuşi, şi o bilă… gri, Oradiei. În ciuda scumpirii de dată recentă, OTL practică un abonament lunar acceptabil, pentru toate liniile, la 70 de lei. Mult mai ieftin ca la Cluj, unde costă 125 de lei şi la Timişoara (93 de lei), însă mai scump ca la Arad (58 de lei) şi la Bucureşti, unde abonamentele de acest tip costă doar 50 de lei, la RATB şi 60, la Metrorex.
Preţul acesta este menit să compenseze lipsa din oferta OTL, de câţiva ani încoace, abonamentului pe o singură linie. Variantă ce ar fi fost, evident, mai ieftină. În schimb, abonamentul OTL, unic, lunar, nepersonalizat, deci transmisibil, este cel mai scump dintre cele patru oraşe care îl oferă.
Preţurile relativ mari practicate de OTL pot fi explicate şi de pasivul financiar ce apasă asupra Primăriei, prin controversata investiţie a municipalităţii, din urmă cu cinci ani, când s-au cumpărat zece tramvaie Siemens, la 2,7 milioane de euro bucata. De asemenea, OTL şi-a înnoit constant şi parcul de autobuze, în ultimii ani, aceste investiţii apăsând astăzi inclusiv asupra clienţilor societăţii locale de transport. O altă investiţie de dată recentă este sistemul de e-ticketing, ce a costat 442.000 euro+TVA.
Ofertă „scurtă”
Comparând oferte celor cinci societăţi locale de transport, plus Metrorex Bucureşti, reiese că OTL are o ofertă „scurtă”. Oradea nu oferă abonament pe trei sau cinci zile, ca la Cluj sau Timişoara sau pe două săptămâni, ca la Arad, Timişoara sau Bucureşti. Se remarcă oferta diversificată a RAT Timişoara, singura care oferă abonamente pe o linie sau două linii pe 5, 7 sau 15 zile. În compensaţie, OTL a introdus de-acum posibilitatea plăţii biletului prin SMS, precum şi a achiziţionării abonamentului transmisibil pentru perioade mai lungi de timp.
În privinţa facilităţilor la transport, recent Consiliul Local a aprobat anularea reducerii de 50% pentru studenţi, pe timpul verii. În schimb, la Cluj-Napoca studenţilor de până în 26 de ani li se oferă gratuitate pe o linie, două sau chiar toate liniile, după caz, în funcţie de forma de învăţământ la care sunt (la zi, bugetaţi sau cu taxă), dar şi de situaţia familială (dacă sunt orfani).
Citiți principiile noastre de moderare aici!