Gărzile de intervenţie ale subunităţilor inspectoratului, împreună cu serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă ce funcţionează la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv la nivelul operatorilor economici importanţi din judeţ, au intervenit în 2018 la 12.562 misiuni înregistrate, 1.591 au fost intervenţii în situaţii de urgenţă altele decât cele medicale, 8.831 intervenţii ale echipajelor SMURD, respectiv 2.140 exerciţii şi recunoaşteri în teren, atingând o medie de 34,416 acţiuni pe zi.
„Din cele 1591 situaţii de urgenţă, altele decât S.M.U.R.D., cele mai multe au fost incendii – 322 (20%), incendii de vegetaţie uscată şi altele – 292 (18%), alte situaţii de urgenţă – 240 (15%), asistenţa persoanelor – 182 (11%), asigurarea supravegherea zonei – 175 (11%), alte intervenţii – 119 (8%). Comparativ cu anul 2017, numărul incendiilor a scăzut de la 382 în anul 2017, la 322 în anul 2018, scăzând totodată şi numărul intervenţiilor la incendiile de vegetaţie de la 411 în anul 2017, la 292 în anul 2018”, a arătat inspectorul-şef al ISU „Crişana” Bihor, Caba Sorin Mihai.
În anul 2018 structurile operative ale inspectoratului au desfășurat și următoarele misiuni din categoria altor situații de urgență:
– 72 intervenţii la inundaţii;
– 47 misiuni de asanare și distrugere muniție neexplodată;
– 13 evenimente publice (asigurări evenimente, spectacole etc.)
– 106 alte situaţii.
Echipajele SMURD au înregistrat un total de 8831 de intervenţii, având o medie zilnică de 24 cazuri, în creștere cu cca. 3,5% față de anul 2017. Din totalul intervenţiilor echipajelor SMURD, 7643 au fost înregistrate pentru acordarea ajutorului medical de urgenţă, 444 solicitări pentru asistenţă persoane, 201 cazuri pentru asigurarea personalului de intervenţie la incendii, 109 intervenţii pentru descarcerare, 34 intervenţii la incendii de vegetaţie şi altele, 12 cazuri de alte intervenţii.
Amenzi de 64.000 de euro
De asemenea, în anul 2018 au fost desfășurate un număr de 1613 activități de control, în creștere cu 4% față de anul anterior. Pe timpul controalelor şi verificărilor desfăşurate în perioada de timp analizată, au fost constatate peste 10.000 de nereguli pe linia apărării împotriva incendiilor și a protecției civile. Dintre acestea, 3.350 au fost soluţionate pe timpul controlului, ceea ce reprezintă un procent de 31% din numărul total al acestora, dar au fost și aplicate peste 5.800 de sancțiuni contravenționale .
Pe timpul activităților s-au întocmit 695 procese verbale de contravenţie, în care s-au stabilit 954 amenzi contravenţionale în cuantum de 64.000 de euro, fonduri care au intrat la bugetul de stat.
Mai multe apeluri 112
Tot potrivit inspectorului șef al ISU „Crişana” Bihor, anul 2018 a fost încărcat cu foarte multe apeluri 112, peste 17.000, care s-au materializat în 10.422 de intervenții. Comparativ cu anul anterior, s-a constatat o creștere a numărului de apeluri cu aproximativ 28%.
„În zona de competență a inspectoratului am avut zilnic o medie de aproximativ 28 de intervenții, din care 24 au fost pe linia SMURD. Particular pe acest an se constată o scădere a numărului de incendii, cu aproximativ 16%, respectiv a incendiilor de vegetație uscată cu aproximativ 30%. Am avut și creșteri ale numărului de intervenții pentru asistență a persoanelor, respectiv participarea colegilor noștrii la asigurarea accidentelor rutiere. O proporție totală a numărului de intervenții la nivel județean ne arată următoarele cifre: incendiile – 21%, incendiile de vegetație uscată – 19%, asistența persoanelor – 12%, alte situații de urgență – 15%, asigurarea și supravegherea zonei 11%, alte intervenții totalizând 8%”, a explicat col. Caba Sorin Mihai.
Indicatori de perfomanță
Din analiza indicatorilor de performanţă, se observă că valoarea timpului mediu de răspuns la incendii a fost de 12 minute, timpul mediu de răspuns al echipajelor de prim ajutor calificat în mediul urban a fost de 6 minute și 18 secunde, iar în mediul rural de 16 minute, iar cel al echipajului de terapie intensivă mobilă în mediul urban – 8 minute și 22 de secunde, iar în mediul rural de 21 de minute și 15 secunde.
În anul 2018 au fost primite 466 de informări, atenţionări, avertizări meteorologice/hidrologice – fără cod (23), cod galben (402) şi cod portocaliu (41), care au fost retransmise prin 68.915 de mesaje SMS, 2.793 fax şi 3.785 e-mail, potrivit prevederilor legale, membrilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă şi instituţiilor cu funcţii de sprijin.
„La nivelul subunităților de intervenție s-au desfășurat 167 de exerciții cu forțe în teren, respectiv 1973 de activități de recunoaștere în teren și educare preventivă a populației. În anul 2018, au fost planificate, organizate şi desfăşurate șapte exerciţii interne de cooperare cu forţe şi mijloace în teren”, a precizat col. Caba.
Intervenții majore în 2018
Ianuarie:
– în luna s-a finalizat intervenția de la Moftinu Mare, din jud. Satu Mare, o intervenție de lungă durată care a început în luna decembrie și la care au participat un ofițer și 38 de subofițeri din cadrul ISU „Crișana” Bihor.
Aprilie:
– în luna aprilie a avut loc un incendiu violent la o hală a UAMT din Oradea unde s-au utilizat 8 autospeciale de lucru cu apă și spumă și 2 autoscări și au participat 5 ofițeri și 101 de subofițeri din cadrul ISU Bihor.
August:
– pe data de 25 august, la incendiul Palatului Episcopal Greco Catolic au intervenit 10 autospeciale de lucru cu apă și spumă, 2 autoscări, 7 ofițeri și 106 subofițeri din cadrul ISU Bihor.
Intalațiile electrice, cele mai „păcătoase”
Pompierii bihoreni au avut zilnic misiuni de stingere a incendiilor, iar bilanțul pe anul 2018 dezvășuie că din din totalul incendiilor produse, 57% s-au produs în mediul rural, iar 43% în mediul urban.
În ceea ce privește distribuția incendiilor pe tipuri de proprietate, situația este următoarea:
– 262 incendii au fost înregistrate la proprietăți individuale (locuințe, anexe, bunuri, mijloace de transport);
– 40 incendii pe domeniul privat român (societăți, asociații, fundații, culte);
– 14 incendii pe domeniul public al statului, județului, localității;
– 3 incendii pe domeniul privat străin.
Categoriile de împrejurări determinante cel mai frecvent înregistrate au fost instalaţiile electrice defecte/improvizate/lăsate sub tensiune nesupravegheate – 124, coşurile de fum defecte sau necurăţate – 47, mijloace de încălzire efecte/nesupravegheate – 36, focul deschis – 33, fumatul – 24, respectiv acțiune intenționată – 20.
„Din nefericire, în anul 2018, în județul Bihor, s-au înregistrat 6 persoane decedate și 23 de persoane rănite, în timp ce alte 35 de persoane au fost salvate în timpul incendiilor”, a mai arătat Caba Sorin Mihai.
Valoarea estimată a bunurilor salvate în urma incendiilor se cifrează la aproximativ 75 milioane lei, iar valoarea estimată a bunurilor distruse în urma incendiilor la aproximativ 8 milioane lei.
Asigurare logistică
În anul 2018, inspectoratul a fost dotat, după cum urmează:
• prin distribuire de la I.G.S.U.:
– 1 Autocamion cu sistem hidraulic de încărcare/descărcare cu cârlig – Autocamion pentru transport containere (ACTC).
– 2 containere suport logistic tip II – multirisc;
– 2 autospeciale de intervenţie şi salvare de la înălţimi;
– 1 autospecială de transport efective la intervenţie;
– 2 autoturisme.
– 3 autoambulanţe Tip B;
– container suport logistic la intervenţie tip IV- iluminat 450 kw;
– linie tehnică de întreţinere echipamente individuale de protecţie;
– complet tabără mobilă containerizată pentru persoane sinistrate;
– rezervor carburant auto cu pompă de distribuţie – 1 m3.
• prin contracte de comodat:
– 1 autospecială de stins incendii cu apă şi spumă, primită de la Primăria comunei Aştileu;
– 1 autospecială de stins incendii cu apă şi spumă, primită de la Primăria comunei Sânmartin.
– 1 barcă pneumatică.
Situația statistică privind durata de exploatare a tehnicii de intervenție aflate în dotarea inspectoratului:
Ambulanțe SMURD
– sub 5 ani: 14%
– între 5 și 10 ani: 76%
– între 10 și 20 de ani: 10%
Autospeciale pentru asigurarea misiunilor specifice de intervenție (autospeciale de stingere cu apă și spumă, autospeciale de salvare și intervenție la înălțimi, autospeciale de descarcerare, autospeciale pentru transport efective și materiale la intervenție etc.):
– sub 5 ani: 24%
-între 5 și 10 ani: 14%
-între 10 și 20 de ani: 9%
– peste 20 de ani: 53%
Bugetul anului 2018
Bugetul unității pentru anul 2018 a fost de 67.441.850 lei, asigurând achitarea integrală a drepturilor de personal și achiziționarea de bunuri și servicii necesare îndeplinirii în condiții optime a misiunilor. La finalul anului inspectoratul nu a înregistrat datorii către terți.
Proiecte pentru viitor
În perioada următoare, inspectoratul va fi beneficiarul a două proiecte cu finanțare europeană, astfel:
– un proiect european depus de către fundația SARTISS, în parteneriat cu Directoratul de Apărare Împotriva Catastrofelor al județului Hajdu – Bihar prin care se va realiza dezvoltarea centrului de pregătire pe linia SMURD existent la Sântion, respectiv realizarea unui centru de pregătire specific pompierilor;
– un proiect depus de Consiliul Judeţean Bihor în parteneriat cu Spitalul Berettyóújfalu (Ungaria), care are ca finalitate pentru instituția noastră, achiziţionarea de tehnică de intervenţie, echipamente şi materiale necesare desfăşurării misiunilor de căutare-salvare în zona montană.
[related-post post_id=”1987157″]
[related-post post_id=”2014786″]
[related-post post_id=”2099010″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!