Pe 11 februarie 2020, Serviciul de urgență 112 din România a aniversat 16 ani de la înființare.
„În anul 2019, operatorii STS au preluat 11.301.881 de apeluri, mai puține cu 1.433.955 față de anul precedent. Apelurile de urgență au reprezentat 51,90% din numărul total al apelurilor recepționate, în timp ce diferența de 48,10% reprezintă, în principal, apeluri efectuate din greșeală, solicitări de informații diverse, farse și apeluri injurioase. Apelurile au fost transferate către agențiile de intervenție după cum urmează: Ambulanță 55,4%, Poliție 22,9%, ISU-SMURD 16,9%, Jandarmi 4,1% și alte agenții 0,4%. În 2019, cele mai multe apeluri la 112 s-au înregistrat în jurul orei 19:00, iar cele mai puține în jurul orei 4:00. În condiții normale de lucru, operatorii STS au preluat cele mai multe apeluri în data de 12 august 2019 – 37.617, iar dintre acestea 21.070 au reprezentat urgențe (56,01%)”, precizează reprezentanții STS.
„Până la implementarea tehnologiei AML, dar și după aceea, pentru localizarea persoanelor care sună la 112 sunt utilizate și alte tehnologii. STS a dezvoltat și a lansat, în luna februarie a anului trecut, aplicația APEL 112, care permite transmiterea coordonatelor geografice ale telefonului mobil către Sistemul 112, în momentul efectuării unui apel de urgență prin intermediul aplicației. Aceasta funcționează pe terminalele de tip smartphone cu sisteme de operare Android sau iOS, iar, pentru ca aplicația să poată fi utilizată, trebuie ca serviciul de date (internet) și cel de localizare (GPS) ale telefonului mobil să fie activate”, conform STS.
Complementar cu aplicația mobilă APEL 112, STS a implementat facilitatea Geolocation 112. Apelantul primește prin SMS un link de localizare, iar, prin accesarea acestuia, coordonatele geografice ale locului în care se află apelantul sunt trimise în Sistemul 112. Rămâne de referință localizarea Cell ID/Sector ID care se face pe baza informațiilor transmise de celulele operatorilor de telefonie mobilă. Foarte important: aceste tehnologii nu se exclud una pe cealaltă și sunt complementare.
Când sunăm la 112?
Numărul unic 112 trebuie folosit atunci când este periclitată viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul, fiind necesară intervenția imediată a echipajelor medicale, pompierilor, poliţiei și jandarmilor.
Preluarea apelului se efectuează de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale care, în funcţie de specificul acestuia, îl redirecţionează către serviciile specializate de intervenţie.
„Dispeceratul Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Crișana” are capacitatea de a recepţiona toate apelurile primite, 24 ore pe zi, de a transmite urgent orice informaţie necesară gestionării situațiilor de urgență şi de a coordona toate misiunile din zona de competenţă a ISU BH. În cazul în care evenimentul sesizat prin Sistemul Unic 112 este şi de competenţa altor servicii de intervenţie, apelul se preia concomitent şi de către acestea, în sistem tip conferinţă, fără a fi nevoie de alte apeluri suplimentare”, transmite maior ISU Crișana, Camelia Roșca.
Dispecerat comun pompieri – ambulanță
La sediul ISU Crișana funcționează și dispeceratul comun al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Crişana” al judeţului Bihor şi al Serviciului de Ambulanţă Judeţean (ISU-SAJ). „În cadrul dispeceratului comun, apelurile care presupun intervenţia echipajelor SMURD şi/sau ale Serviciului de Ambulanţă Judeţean, sunt preluate de operatori medicali care sunt coordonaţi de un medic”, mai precizează Camelia Roșca.
Ce informații sunt solicitate la 112
Maiorul Roșca reamintește cetățenilor informațiile pe care trebuie să le furnizeze în cazul apelării numărului unic 112:
· Ce urgenţă aveţi;
· Unde este urgenţa;
· Unde vă aflaţi;
· Cum vă numiţi.
Operatorul evaluează urgenţa apelantului în funcţie de informaţiile primite şi transmite aceste informaţii, serviciilor de urgenţă abilitate în rezolvarea cazului respectiv. După furnizarea acestor date trebuie să rămâneţi la telefon pentru a fi puşi în legătură cu serviciul de urgenţă de care aveţi nevoie şi pentru a primi eventuale recomandări.
Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunaţi din nou. Rămâneţi calmi şi răspundeţi la toate întrebările. Nu închideţi până când nu vi se spune.
Citiți principiile noastre de moderare aici!