Eşecul de la simularea evaluării naţionale la clasa a VIII-a şi cel de la simularea pentru examenul de bacalaureat sunt puse nu numai pe seama lispei de motivaţie a elevilor, ci şi pe spatele profesorilor. Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor nu poate să admită că marea masă a elevilor din judeţul nostru nu învaţă, ci crede că vina aparţine şi dascălilor care predau la clasă.
„Nu pot să cred că un elev care ştie să rezolve un subiect nu-l rezolvă doar pentru simplul fapt că rezultatul obţinut nu va fi notat în catalog. Este adevărat că dacă s-ar fi precizat că notele vor fi trecute în catalog, exista o mai mare motivare din partea elevului. Dar să pui totul pe seama elevilor nu se poate. Toate unităţile de învăţământ care au obţinut rezultate slabe vor fi supuse unui proces de analiză serios”, a declarat inspectorul şcolar general Daniel Negrean.
Deşi rezultatele slabe la simularea la evaluarea naţională la clasa a VIII-a şi cele de la simularea examenului de bacalaureat sunt puse pe seama lipsei de interes a elevilor de către majoritatea cadrelor didactice din Bihor, inspectorul şcolar general Daniel Negrean are o altă părere.
„Pe lângă faptul că avem şcoli care nu au nici o medie peste 5, avem şi alte şcoli situate sub media pe judeţ de 47,7% la simularea evaluării naţionale la clasa a VIII-a. Toate unităţile de învăţământ care au obţinut rezultate slabe trebuie supuse unui proces de analiză serios. Am recomandat inspectorilor ca acele unităţi în care procentul de promovabilitate este sub 20% să fie verificate. Fiecare inspector de specialitate, împreună cu profesorul metodist, trebuie să meargă în şcoala respectivă şi să vadă dacă există o corelare între notele pe care elevii le-au obţinut la simulare şi nivelul cunoştinţelor. Să verifice dacă conţinutul materiei este parcurs, dacă se predă în conformitate cu programa, pentru că ceva nu este în regulă. Adică, nu se poate să pui totul pe seama elevilor. Este adevărat că dacă s-ar fi precizat că notele vor fi trecute în catalog, exista o mai mare motivare din partea elevului. Dar nu pot să cred că un elev care ştie să rezolve un subiect nu-l rezolvă doar pentru că nu o să primească notă în catalog”, a declarat şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, Daniel Negrean.
Rezultate în procente
La simularea evaluării la clasa a VIII-a, Bihorul a obţinut la Limba română o promovabilitate de 62, 9%, sub media naţională care era de 67%, iar la Matematică, 26,4%, sub media naţională de 30,4%. La limba maternă promovabilitatea este de 69,4%, sub media naţională de 76%.
„Ne îngrijorează acest procent de 26,4% la Matematică, un procent care arată că abia un sfert dintre elevii de clasa a VIII-a din Bihor ar putea lua note peste 5 la examenul de evaluare naţională. Ponderea mediilor este în general între nota 9, 5 şi 7, nu sunt note mari, respectiv de 8, 9 sau 10. La Limba română avem doar 8 note de 10, iar la Matematică, 17 de 10, în timp ce la Limba Maternă au existat 5 note de 10. De asemenea, datele statistice arată o realitate pe care o cunoaştem, aceea că în mediul urban nivelul educaţiei este mai ridicat decât în mediul rural, cu excepţiile de rigoare”, a precizat Daniel Negrean.
Vor să afle cauzele eşecului
În urma rezultatelor obţinute de elevii de clasa a VIII-a la simularea evaluării naţionale, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor susţine că a făcut câteva analize şi a solicitat inspectorilor de specialitate (inspectorilor de Limba română, Matematică, Limba maternă) să identifice cauzele care au condus la acest procent scăzut de promovabilitate.
„La Matematică, procentul mic se datorează în mare parte dificultăţii subiectului. Subiectul a fost mai greu la simulare decât cel de la evaluarea de la examenul naţional din vară. O altă cauză ar fi lipsa perioadei de lucru pe subiecte tip (elevii nu reuşesc să rezolve variantele pe subiectul tip datorită faptului că sunt cuprinşi în activităţi curente). Se dovedeşte că astăzi elevii învaţă mai mult dacă au modele de subiecte şi nu au un parcurs de învăţare constant aşa cum ar trebui să-l aibă. Ei învaţă doar atunci când sunt puşi în faţa unei situaţii. La Română, câteva dintre aspectele identificate ar fi: confuzia între valoarea morfologică şi valoarea sintactică, iar compunerea narativă a depăşit numărul de rânduri şi a avut un pronunţat caracter descriptiv”, a exemplificat Daniel Negrean.
În nordul judeţului, comunele Curtuiuşeni, Tarcea, Simiand există un procent scăzut de promovabilitate la toate disciplinele, şcoli cu promovabilitate 0. Şi acolo se pare că avem o problemă în ceea ce priveşte înţelegerea limbii române. În această situaţie elevul este pus în faţa unei probleme: să nu înţeleagă textul, deci cum să răspundă dacă nu înţelege. Acolo se vor da teste diferenţiate, ori se va face o muncă suplimentară de intensificare a predării Limbii române. Există o lipsă de preocupare a elevilor pentru învăţat, datorită faptului că ei sunt deseori folosiţi la munci agricole sau casnice. Şi o anumită condiţie socială.
Statistici pe probe:
Procente de promovabilitate clasa a VIII-a:
Limba română: mediul urban – 76,41%
mediul rural – 48,39%.
Fete – 71,68%
Băieţi: 54,64
Matematică: Urban: 36, 04%
Rural:15,89%
Fete: 28,54%
Băieţi: 24,23%
Limba maternă: mediul urban: 75,21%
Rural: 62,32%
Fete: 77,19%
Băieţi: 62,61%
Media generală:
urban: – 62,65%
rural: – 31, 98%
Fete: 56,45%
Băieţi: 39,36%
Procente mari, procente slabe
În fruntea clasamentului:
Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu”: 98,48%, Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller: 100% (număr de elevi mic – 17), Liceul Teologic Penticostal „Betel”, Liceul Teoretic „Ady Endre”,
Şcoala Gimnazială din Butan, Şcoala din Balc, Colegiul Naţional „Avram Iancu,” C.N. „Mihai Eminescu”, Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, Liceul „Don Orione”, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr”, CN „Iosif Vulcan”, şcolile Gimnaziale „Dacia”, „Oltea Doamna”, Colegiul Naţional „Samuil Vulcan” Beiuş.
La polul opus, 12 unităţi de învăţământ cu un procent de promovabilitate 0:
Şcoala Nr. 1 Petreni, Urviş de Beiuş, Liceul Tehnologic Cadea, Şcola Gimnazială „Iosif Vulcan” Holod, Şcoala Gimnazială dr. „Balassa Jozsef” Curtuiuşeni, Şcoala Gimnazială Nr. 1 Văşad, Şcoala Gimnazială nr. 1 Otomani, Adoni, Galaşpetreu, Mădăras, Şcoala din Cetariu, Şcoala Gimnazială nr. 1 Cheresig.
Citiți principiile noastre de moderare aici!