Potrivit datelor furnizate de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), în anul 2024 au fost preluate 9.763.443 de apeluri, dintre care 60,45% au reprezentat urgențe, iar restul de 39,55% au fost apeluri care nu au necesitat intervenția agențiilor specializate, precum Ambulanța, Poliția, ISU-SMURD, Jandarmeria sau Salvamont. Aceste statistici subliniază o scădere semnificativă a apelurilor non-urgente, comparativ cu anii anteriori, când proporția acestora depășea 40%. Printre urgențele înregistrate pe parcursul anului 2024, cele mai multe au fost cazurile medicale, care au reprezentat 63,39% din totalul apelurilor. În ceea ce privește agențiile specializate, aproape jumătate din apeluri (48%) au fost transferate către Ambulanță, urmate de Poliție (24,57%), ISU-SMURD (19,05%) și Jandarmerie (6,21%).
„Această scădere semnificativă reflectă colaborarea eficientă a Serviciului de Telecomunicații Speciale, administratorul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, cu Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, operatorii mobili și producătorii de telefoane mobile și echipamente de comunicații mobile. În contextul evoluției și diversificării soluțiilor și serviciilor IT&C, cu impact inclusiv în domeniul comunicațiilor de urgență, aceste entități au susținut adoptarea unor măsuri ce îmbunătățesc funcționarea Serviciului 112. Totodată, rezultatul se datorează și parteneriatului cu structurile Ministerului Afacerilor Interne, care au acționat în forță în cursul anului trecut prin sancționarea celor care au apelat abuziv numărul unic de urgență, precum și campaniilor susținute de conștientizare a cetățenilor cu privire la utilizarea acestui serviciu esențial și eforturilor autorităților de a informa populația cu privire la situațiile care necesită intervenția serviciilor de urgență“, transmite STS.
Județele responsabile și județele cu apeluri abuzive
Statisticile arată că județele cu cele mai responsabile apeluri sunt Cluj, București-Ilfov și Bihor, unde procentul apelurilor non-urgente a fost mult mai mic decât în alte regiuni.
În schimb, județele precum Gorj, Covasna, Mureș și Mehedinți au înregistrat o pondere semnificativ mai mare de apeluri non-urgente, uneori depășind jumătate din totalul apelurilor efectuate.
Totodată, anumite județe au avut o rată alarmantă de apeluri abuzive, ceea ce a îngreunat activitatea operatorilor. Mehedinți, Argeș, Constanța și Vrancea au înregistrat cele mai mari procente de apeluri abuzive, ceea ce a dus la creșterea traficului inutil și la pierderea timpului prețios al operatorilor, care ar fi putut fi alocat apelurilor reale de urgență.
Legislația română prevede sancțiuni severe pentru apelurile abuzive la 112. Acestea pot duce la amenzi de până la 2.000 de lei, iar în cazurile în care echipajele se deplasează la fața locului și constată că a fost o alertă falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. În cazul repetării unui astfel de abuz în termen de un an, amenda poate ajunge chiar și la 8.000 de lei. În contextul acestor sancțiuni, autoritățile subliniază importanța apelării responsabile a numărului 112, doar în situațiile care necesită intervenție urgentă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!