Conciliatorii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) îi vor sfătui pe consumatorii bihoreni de servicii financiare cum să își formuleze cererile și ce trebuie să facă pentru a avea o negociere reușită cu banca sau IFN-ul. Acestea vor fi posibile în cadrul unei campanii de informare – – Caravana CSALB, derulată online. În acest mod sunt transmise recomandări consumatorilor privind modalitatea de redactare a cererii de intrare în negociere cu instituția de credit, dar și în legătură cu rigorile, limitele și cerințele din timpul unei negocieri la distanță.
Exemple
Punctăm câteva exemple ale unor bihoreni care au obținut beneficii în urma negocierii cu băncile. V.S a solicitat în cererea trimisă CSALB găsirea unei soluții pentru rezolvarea problemelor și continuarea achitării ratelor la credit. În urma negocierilor a obținut din partea băncii suma de 10.500 euro, drept gest comercial. Dobânda va fi 4,3% pentru următorii 5 ani, iar ulterior va fi formată din indicele Euribor la 6 luni, la care se adaugă o marjă fixă de 3% și zero comision de administrare.
[eadvert]
M.I a solicitat băncii blocarea cardului pentru că îl pierduse, banca nu l-a blocat în timp util și cardul a fost utilizat de cel care l-a găsit, făcând tranzancții de aproximativ 800 lei. Banca i-a restituit consumatorului întreaga sumă pierdută. J.G a solicitat conversia creditului din CHF în lei. Conversia creditului s-a făcut cu o reducere a soldului de 20%.
În 2020 și 2021 CSALB a primit aproximativ 3.400 de cereri din partea consumatorilor adresate băncilor și IFN-urilor. De la începutul anului 2021, consumatorii au transmis peste 1.000 de solicitări. 101 dintre aceștia erau din Bihor, Bihorul fiind al 7-lea din țară ca număr de cereri transmise către CSALB. Caravana online a CSALB își propune să informeze consumatorii de servicii financiare despre posibilitățile și avantajele pe care le aduce concilierea față de soluționarea problemelor în instanță.
Sfaturile pentru bihoreni pot fi consultate la următorul link:
Ce spun negociatorii
„În mod greșit unii dintre consumatori își axează cererile pe ideea clauzelor abuzive, plecând cumva de la ceea ce aud din instanță. Încercăm să le explicăm că noi nu judecăm aici din perspectiva din care judecă instanța, pentru că în conciliere accentul cade pe motivele lor personale, pe problemele lor. În plus, au existat soluții în cadrul CSALB care au avantajat consumatorul într-un mod în care mă îndoiesc că ar fi putut să fie ajutat de către instanță”, a observat Valentin Cocean, unul dintre negociatori.
„Foarte mulți vin la CSALB din această nevoie de a li se face dreptate, or primul pas pe care eu îl fac în discuția cu consumatorii este exact acesta: nu sunteți la instanța de judecată! Acceptați concesii! Acceptați o discuție care, până la urmă, vă poate duce într-un contract mult mai avantajos decât cel pe care l-ați avut și decât cel pe care l-ați fi putut obține teoretic sau ipotetic de la o instanță de judecată”, explică Nela Petrișor, alt negociator.
Camelia Popa le recomandă consumatorilor să-și cunoască, în primul rând, contractul și ce vor să obțină din partea băncii. Unii consumatori spun că vor reducerea ratei contractuale prin micșorarea dobânzii, deși dobânda lor este mult sub condițiile de piață. „Consumatorilor le-aș recomanda să depună cereri motivate și adaptate nevoilor reale ale fiecăruia, să-și urmărească propriul scop și nu scopul pe care l-au urmărit alți consumatori. Iar băncilor le-aș recomanda o mai mare deschidere spre mai multe soluții de identificat în cazul fiecărui consumator. Și o mai mare adaptabilitate la ce îi trebuie consumatorului astfel încât să ducă un contract până la maturitate”, recomandă Camelia Popa.
Trimite articolul
Xcu cine sa negocieze? Voi visati? Intri intr-o banca in ro si esti secrestat automat pana nu semnezi ce iti vara ei sub nas. Politia nu face nimic ca nu are autoritate in banca. Mergeti la banca ca o sa negociati nu ce vreti voi .