Nu mai puţin de 82 de bihoreni au reclamat clauzele abuzive din contractele cu băncile, de la începutul anului şi până în prezent, potrivit informaţiilor primite de la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor. „Din totalul de 82 de reclamaţii, 49 le-am considerat întemeiate. Au fost înaintate către instanţă 19 procese verbale”, a declarat Giani Bura, comisarul şef adjunct al CJPC Bihor. Diferenţa dintre cele 49 de reclamaţii considerate întemeiate şi cele 19 procese vrebale rezultă din faptul că pe un proces verbal s-au trecut toate reclamaţiile refeitoare la aceeaşi bancă şi aceeaşi clauză abuzivă. „Cei mai mulţi consumatori au reclamat comisionul de risc”, a precizat Giani Bura.
Începând cu data de 1 octombrie 2013, pot începe procesele pentru denunţarea clauzelor abuzive din toate contractele. După mai multe amânări şi la mai bine de şase ani de la momentul aderării la Uniunea Europeană, statul român pune în vigoare două noi articole la Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, implementare a Directivei 93/13/CCE.
Potrivit celor două articole (12 şi 13), Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) sau asociaţiile pentru protecţia consumatorilor pot chema în judecată pe profesionistul care utilizează contracte de adeziune ce conţin clauze abuzive. Instanţa poate să dispună încetarea folosirii acestor clauze, precum şi modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. De efectele unei decizii favorabile ale instanţei ar urma să beneficieze toţi consumatorii afectaţi de practicile abuzive, fără ca aceştia să trebuiască să iniţieze acţiuni separate.
Ce este o clauză abuzivă?
Potrivit Codului Consumului din Dreptul Comercial, clauza abuzivă este clauza contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul şi care prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract creează, în detrimentul consumatorilor şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor. Se interzice comercianţilor stipularea de clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.
Potrivit legii şi jurisprudenţei europene, o clauză abuzivă este eliminată din contract, instanţa neavând voie să o modifice.
Astfel, un consumator sau mai mulţi care constată că într-un contract există o clauză abuzivă pot sesiza ANPC sau comisariatele din teritoriu. Acestea se pot sesiza şi din oficiu. ANPC controlează profesionistul în cauză şi consemnează faptele constatate într-un proces-verbal.
În cazul în care constată utilizarea unor contracte de adeziune care conţin clauze abuzive, ANPC sesizează tribunalul de la sediul profesionistului, solicitând obligarea acestuia să modifice contractele aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive – se arată în lege.
„Consumatorii care constată clauze abuzive în contracte pot face sesizări la noi”, a subliniat comisarul şef adjunct al CJPC Bihor.
Apoi, „instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale”, potrivit art. 13, şi aplică şi o amendă. ANPC a sancţionat, doar în 2013, 441 filiale de bănci şi IFN-uri, aplicând 424 amenzi în valoare de 3,64 milioane lei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!