Edilul şef şi justista companiei private au semnat marti un protocol de colaborare care ar trebui să aibă ca rezultat concret o parcare subterană pe trei nivele, şi cam 400 de locuri pentru maşini, pe locul actualului spaţiu din strada Independenţei. Respectând proporţia proprietăţii terenului cuprins între statuia lui Mihai Eminescu şi Sinagoga Neologă – 70% a oraşului şi 30% a companiei private, cele două instituţii s-au angajat la investiţii şi ulterior la exploatarea parcării, în comun. Şi primarul Ilie Bolojan şi directorul economic Mircea Mihăilă au refuzat să avanseze o estimare a costului lucrării.
Lucrarea nu are nevoie de aviz de la comisia de cultură, fiind integral îngropată. La nivelul solului, edilul şef spune că s-a convent amenajarea unui spaţiu verde.
La semnarea protocolului a luat parte şi Pasztor Sandor, directorul Administraţiei Bazinale Ape Crişuri care, în numele regiei sale a promis amenajarea malului din beton din zonă, concomitent cu şantierul la parcare.
Parcarea subterană din strada Independenţei ar trebui să fie gata anul viitor şi va fi proprietatea comună a Primăriei şi RCS RDS. 70% va fi a Primăriei şi 30% a companiei private, procentele respectând structura proprietăţii terenului: 3459 mp a Primăriei şi 1500 mp a fimei. La semnarea protocolului de colaborare pentru parcare a participat, ieri, şi Administraţia Bazinală Ape (ABA) Crişuri, care s-a angajat să demareze lucrări de reabilitare la zidul din vecinătatea podului Ferdinand.
Coproprietari
Din informaţiile oferite cu zgârcenie de cele trei instituţii implicate reiese că parcarea este gândită pe trei niveluri, toate subterane şi că va oferi spaţiu pentru aproximativ 400 de maşini. „Deasupra am convenit să facem un spaţiu verde”, a spus primarul Ilie Bolojan. În opinia sa „această parcare rezolvă problema maşinilor care acum se află în Piaţa Unirii la Biserica cu Lună, la Vulturul Negru sau pe strada Vasile Alecsandri, în perspectiva amenajării Pieţei Unirii ca pietonal”.
Implicarea inclusiv financiară, cu 30% din cost, al companiei private este justificată şi prin faptul că s-a pornit şantierul de reabilitare a palatului Vulturul Negru, în care aceasta îşi va avea sediul central. „Noi credem cu tărie că soluţia pentru un oraş modern sunt parcările de acest gen. Este adevărat că-n acest moment sunt multe necunoscute în ceea ce priveşte costul dar credem că va fi benefic pentru comunitate. În final, 70% din locurile de parcare vor fi ale Primăriei şi 30% ale RCS RDS. O parte dintre cele 30% acestea vor fi exploatate în folosul companiei, restul vor fi închiriate în regim normal”, spune Mircea Mihăilă, director economic regional.
Contribuţia ABA
„Parteneriatul cu ABA Crişuri e important pentru că zidul parcării va fi şi zidul care mărgineşte Crişul pe porţiunea respectivă. Şi cu sprijinul ABA se poate realiza tot tronsonul”, apreciază primarul.
Pasztor a precizat că instituţia pe care o conduce va începe lucrul la zidul pe porţiunea dintre Podul Ferdinand şi Podul Intelectualilor după ce va finaliza şantierul din amonte de Podul Decebal.
Protocolul de colaborare a fost semnat de primar, de Pasztor Sandor, şi de şi jurista RCS RDS, Lia Mâcâială, cei trei angajând implicarea instituţiilor lor în „executarea coerentă a proiectelor privind construcţia unei parcări subterane, situată pe strada Independenţei şi reabilitarea concomitentă a malului stâng al râului Crişul Repede, pe sectorul cuprins între Pasarela pietonală (aflată în imediata vecinătate a a Facultăţii de Medicină şi Farmacie) şi Podul Central (situat în vecinătatea Primăriei Municipiului Oradea)”. Oficialii s-au ferit să avanseze estimări ale costului lucrării, unica precizare a fost că firma privată va reface studiul de fezabilitate pe care-l deţine Primăria şi valoarea rezultată va fi votată săptămâna viitoare de Consiliul Local.
În ianuarie 2009, executiivul local a mai trecut prin Consiliul local un Studiu de Fezabilitate pentru o parcare în această locaţie, costul estimat atunci fiind de peste 7,9 milioane euro.
Cristina Ghilea
Fact box
calendarul investiţiei
– studiul de fezabilitate intră în CL săptămâna viitoare
– după luna mai este estimată lansarea licitaţiei pentru execuţie
– în august ar putea începe şantierul, cu excavarea actualei parcări din Piaţa Independenţei până la o adâncime de aproximativ zece metri.
– durata execuţiei 12 sau 15 luni, funcţie de soluţia tehnică aleasă
Muta Infectioasele, pentru mega-parcare
Citiți principiile noastre de moderare aici!