Anul acesta, cu intrarea în faza de executare a mai multor proiecte cu finanţare europeană, orădenii vor avea parte de şantiere de-a lungul şi de-a latul oraşului. De departe cel mai amplu şi mai vizibil va fi cel pentru schimbarea magistralelor 1 şi 3 de pe Dacia şi din Rogerius, estimat să înceapă până-n toamnă. Schimbarea la faţă a Pieţei Unirii va da, cu siguranţă, peste cap, traficul din centrul oraşului.
Mai puţin expuse dar la fel de ample sunt construirea drumului expres, care va începe în partea dinspre Oncea dar şi amenajarea Dealului Ciuperca.
Reabilitarea a două magistrale de termoficare, reamenajarea Pieţei Unirii, introducerea utilităţilor în parcul industrial – etapa a 2-a, drumul expres, Sinagoga Sion, Piaţa Rogerius sau amenajarea Dealului Ciuperca. Şantierele legate de aceste obiective ar trebui să înceapă în acest an împreună cu continuarea intervenţiei la Cetatea Oradea, în etapa a doua a restaurării, anunţă viceprimarul Mircea Mălan cu ocazia raportului de activitate al Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională (DMPFI). Pentru peisajul citadin, asta înseamnă săpături de-a lungul B-dului Dacia şi a străzii Transilvaniei, escavări în mijlocul oraşului, deranj total în Piaţa Rogerius şi lucrări în celelalte locaţii. Sumele atrase din fonduri europene pentru aceste lucrări se ridică la aproape 60 de milioane de euro.
În licitaţie
Reabilitarea magistralelor I şi III, lucrare estimată la 17 milioane de euro, se află în faza judecării ofertelor de execuţie depuse în octombrie 2012. Şase asocieri de firme din ţară şi străinătate, dintre care nu lipsesc greii locali Selina SA şi Construcţii Bihor SA se bat pe această lucrare.
Schimbarea la faţă a Piaţei Unirii a trecut deja printr-o licitaţie, dar fără niciun rezultat. „Licitaţia a fost anulată. Se vor face modificări în caietul de sarcini pentru a ne asigura ca vin la licitaţie firme care înţeleg ce e piatra şi ştiu lucra cu aceasta”, a declarat viceprimarul. Modificări va suferi şi proiectul dar nu şi bugetul lucrării, asta nefiind permis în cadrul proiectelor europene. Mălan insisită că materialul propus, un andezit gri, era mult prea cenuşiu pentru piaţa centrală. „Ambiţia noastră este să fie cea mai frumoasă piaţă centrală din ţară”, a spus vicele dar a refuzat detaliile tehnice despre materiale sau modele.
Mai puţin expuse publicului larg sunt reabilitarea blocului operatoriu de la Spitalului Gavril Curteanu şi dotarea cu echipamente medicale moderne a blocurilor operatorii de la Spitalul Judeţean. Şi implementarea acestor proiecte este prevăzută să înceapă în acest an, în contul a sumei totale de patru milioane de euro.
Va urma
Direcţia condusă de Marius Moş lucrează la idei de proiecte pentru viitorul val de finanţare europeană – 2014-2020. Dotarea cu utilităţi a Parcului Industrial Eurobusiness II şi III, reabilitări şi reparaţii la podurile oraşului, schimbarea restului de 55 de km de magistrale de termoficare sau anveloparea blocurilor, şcolilor şi spitalelor sunt ţinte ce pot fi atinse în contul liniilor de finanţare viitoare. Chiar şi îmbunătăţirea performanţelor termice ale clădirii Primăriei – un mamut risipitor de energie termică, ar putea face obiectul unui proiect cu finanţare europeană după 2014.
O idee originală avansată de viceprimarul Mălan a fost transformarea celor două poduri pietonale în poduri rutiere, în ideea scoaterii definitive a traficului rutier din Piaţa Unirii. Mai puţin originală este propunerea sa de traversare rutieră a mega-giraţiei din Centrul Civic. Candidat în alegerile locale, Cseke Atilla propunea o şosea suspendată care să lege podul Dacia de zona Pieţei Cetate. În opinia viceprimarului, şi cu costuri incomparabil mai mari, ar fi mai utilă o subtraversare rutieră a acestui punct nevralgic din traficul orădean.
Citiți principiile noastre de moderare aici!