Comandantul Aeroportului a informat ieri că după ani de zile de blocaje, s-a primit, finalmente, undă verde pentru accesarea fondurilor europene de către Aeroportul Oradea. Pista Aeroportului trebuie urgent extinsă şi modernizată, pentru a repune aerogara orădeană pe harta operatorilor aerieni.
18 milioane de euro pentru Aeroportul Oradea
Pasc era joi încrezător că de acum lucrurile vor fi mai simple pentru reabilitarea pistei deoarece, recent, Comisia Europeană a emis un document extrem de important, care face referire la schemele de finanţare pe POS-Transport (Regio) pentru România. Între aeroporturile nominalizate de CE ca fiind prioritare pentru finanţarea pe POS-T Regio figurează şi Aeroportul Oradea. În acest document european, cu care Pasc a venit sub braţ la şedinţa CJ Bihor, Comisia Europeană a dat şi o sumă disponibilă pentru modernizarea pistei Aeroportului orădean: 18 milioane de euro.
Guvernul, în ceasul al 12-lea
În urma acestui document, iată că într-un final şi Guvernul României a emis o Ordonanţă de Urgenţă care vine în întâmpinarea demersurilor CE şi care ar trebui să deschidă drumul spre absorbţia fondurilor europene de către aeroporturile româneşti. Conform comandantului Pasc, OUG respectivă a fost emisă de Palatul Victoria miercuri seara şi face referire exact la posibilităţile regiilor autonome aeroportuare, aflate în subordinea consiliilor judeţene – aşa cum e Aeroportul Oradea – de a accesa fonduri europene pe POS – Regio. În preambulul Ordonanţei, Guvernul face referire la o serie de acte europene şi obligaţii asumate chiar de Executiv cu Comisia Europeană, pentru absorbţia fondurile europene destinate aeroporturilor. În final, se arată că această OUG a fost emisă într-o „situaţie extraordinară, de urgenţă”, deoarece România s-a obligat faţă de CE ca până la finalul lunii iunie 2011 să asigure cadrul legislativ naţional necesar conformării la cerinţele UE.
Aşadar, dacă această Ordonanţă de Urgenţă nu mai venea acum, banii europeni pentru aeroporturile româneşti puteau fi pierduţi!
Ce poate fi finanţat şi ce nu
În Ordonanţa de Urgenţă, Guvernul dispune ca fiind necesară o Hotărâre de Consiliu Judeţean, prin care acesta să încredinţeze formal către Aeroport „prestarea serviciului de interes economic general” şi arată ce trebuie şi ce nu trebuie să conţină această prestaţie de servicii. Aceasta deoarece doar ce e considerat a fi de interes public poate fi finanţat din fonduri UE şi cofinanţat de la bugetul de stat. Adică piste, căi de rulare, platforme şi alte echipamente conexe acestora, se arată în OUG.
Aceeaşi OUG mai stipulează că alte activităţi comerciale, precum construirea, finanţarea, utilizarea şi închirierea terenului şi a clădirilor sau porţiunilor din acestea, inclusiv pentru hoteluri şi operatori economici din incinta aerportului, precum şi pentru restaurante, magazine şi parcări, nu pot fi finanţate din fonduri publice , europene şi de stat.
Calin Corpas
Citiți principiile noastre de moderare aici!