Din luna aprilie, clienţii băncilor comerciale care nu şi-au actualizat datele se pot trezi cu conturile blocare. Până în luna aprilie, băncile şi instituţiile bancare trebuie să îşi actualizeze baza de date cu informaţii privind proprii clienţi.
Conform modificărilor aduse regulamentului BNR nr. 9/2008, băncile şi instituţiile financiare nebancare trebuie să îşi actualizezebaza de date cu informaţii despre clienţi cel mai târziu în „18 luni de la aprobarea la nivelul organelor de conducere ale instituţiei a normelor de cunoaştere a clientelei”.
„Termenul final nu este exact. Fiecare bancă are un termen în funcţie de data când s-au aprobat normele interne. Termenul de 18 luni se încheie în 15 aprilie”, ne-a informat Florica Floruţiu, directorul Sucursalei BNR Bihor.
Regulamentul Băncii Centrale are la baza legislaţia în domeniu privind combaterea şi prevenirea spălarii banilor şi finanţării actelor de terorism, Legea 656/2002, adoptată ca urmare a implementării unei directive europene. Informaţiile standard pe care băncile trebuie să le deţina cu privire la clienţii proprii sunt specificate în regulament, defalcat în funcţie de tipul clientului: persoană fizică sau juridică.
Ce vor să ştie băncile?
Pentru persoanele fizicebăncile trebuie să cunoască: numele şi prenumele; data şi locul naşterii; codul numeric personal; domiciliul; numărul de telefon; cetăţenia; ocupaţia şi, după caz, numele angajatorului ori natura activităţii proprii; funcţia publică importanta deţinută, în cazul clienţilor care sunt rezidenţi în străinătate.
Pentru persoanele juridice se solicită minim următoarele informaţii: denumirea; forma juridică; sediul social şi, dacă este cazul, sediul unde se situează centrul de conducere şi de gestiune a activităţii statutare; numărul de telefon, fax, adresa de poştă electronică, după caz; tipul şi natura activităţii desfăşurate; identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii organelor statutare, sunt investite cu competenţa de a conduce şi reprezenta entitatea, precum şi puterile acestora de angajare a entităţii; identitatea persoanei care acţioneaza în numele clientului.
D.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!