Peste 140 de reclamaţii, care au ca obiect băncile şi instituţiile financiare nebancare (IFN) au fost depuse de consumatorii bihoreni la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor în cursul anului 2014. „Toate băncile din Oradea au fost reclamate la noi. Unele au mai puţine reclamaţii, altele mai multe. În 2014 au fost depuse 122 de reclamaţii la adresa băncilor”, a declarat Giani Bura, comisarul-şef adjunct al CJPC Bihor.
Dintre aspectele reclamate enumerăm: existenţa unor clauze abuzive în contracte, modul de calcul al unor comisioane, perceperea unor comisioane pe care consumatorii le consideră abuzive, etc.
Problema este că procesele se fac doar în localităţile unde băncile au sediile centrale, în Oradea băncile având doar sucursale locale. „Prin CJPC Bihor se pot face acţionări în instanţă doar dacă una dintre părţi a denunţat contractul în baza Legii 288 /2010. Consumatorii pot să acţioneze banca în instanţă, dar pe cont propriu”, a explicat comisarul şef adjunct al CJPC Bihor.
Pe de altă parte, şeful Portecţiei Consumatorilor Bihor a precizat că mulţi consumatori ajung să reclame băncile când au ajuns în executare silită, şi este prea târzoi ca protecţia consumatorilor să mai poată face ceva.
IFN-uri reclamate
Tot în cursul anului trecut au fost depuse la CJPC Bihor 20 de reclamaţii la adresa IFN-urilor. „Mulţi bihoreni au făcut cumpărături în rate pe baza unor carduri de cumpărături. În multe cazuri consumatorii au întârziat şi au fost penalizaţi. Chiar dacă au întâziat o zi. Ei îşi plătesc în continare ratele şi uită să plătească penalităţile care sunt foarte mari”, a explicat reprezentantul CJPC Bihor. De cele mai multe ori, IFN-urile nu au sediile în Oradea, aici fiind angajată doar o persoană care încasează facturile.
Citiți principiile noastre de moderare aici!