Preşedintele ANPC, Marius Dunca, a anunţat într-o conferinţă de presă că a sancţionat Banca Românească, cu 40.000 de lei, şi a dispus şi măsuri complementare de aducere la conformitate a tuturor contractelor în termen de 30 de zile.
Marius Dunca a precizat că, în urma analizei contractelor de credit, analiză făcută după o serie de sesizări făcute la ANPC, s-a constatat că există mai multe nereguli atât la creditul ipotecar, cât şi la creditul pentru nevoi personale.
„Spre exemplu, am luat un contract de credit ipotecar din 2006, în care comisionul de analiză era zero, comisionul de administrare al creditului- unu la sută şi se achită din credit la data efectuării primei utilizări din credit. Dar, cu toate acestea, banca a perceput, din 21.06.2010 până la momentul analizării petiţiilor, şi un comision de administrare cont curent. Conform OUG 50 alin. 36, pentru creditul acordat, creditorul poate percepe numai comision de analiză dosar, comision de administrare care a fost perceput iniţial sau comision de administrare cont curent. În cazul de faţă i-au luat în 2006 comisionul de administrare de unu la sută şi odată cu implementarea OUG 50 au mai pus un comision de cont curent”, a explicat preşedintele ANPC.
Marius Dunca a precizat că banca a comunicat, în 30 iunie 2015, că deţine aproximativ 12.000 de contracte de credit ipotecar.
„În acest moment, ordinul a fost emis şi începând din 3 august, în 30 de zile, trebuie să intre în conformitate cu prevederile legale, ceea ce înseamnă că nu mai au dreptul să încaseze acest comision pentru 12.000 de persoane care au credit ipotecar. Practic, banca nu mai are voie să încaseze, dar consumatorii pot da în judecată operatorul financiar bancar pentru a-şi recupera banii încasaţi ilegal”, a spus Dunca.
El a precizat că, la un credit de 100.000 de franci, un comision de unu la sută încasat ilegal de bancă înseamnă în jur de 1.000 de franci anual.
Preşedintele ANPC a mai spus că o analiză similară a fost făcută şi în cazul creditelor de nevoi personale.
„În prima fază, comisionul de analiză era zero, comisionul de administrare al creditului – zero, comisionul de monitorizare credit – 0,3 la sută şi se achită lunar împreună cu rata de credit. Într-un act adţiţional din 2010 se precizează că pentru creditul acordat, împrumutatul plăteşte băncii anumite comisioane, respectiv comisionul de administrare al creditului, adică zero. La fel scrie şi în actul adiţional, însă în graficul de rambursare apare comision de administrare majorat de la zero la 0,3 la sută din 2010 până în momentul de faţă”, a explicat Marius Dunca.
Acesta a mai spus că în cazul creditelor de nevoi personale sunt afectaţi 15.000 de clienţi, însă a precizat că există deja un precedent, pentru 11 dintre ei banca restituind deja banii încasaţi ca şi comisioane ilegale.
„Asta înseamnă că dacă consumatorul dă în judecată banca sunt toate şansele să-şi recupereze banii. Deci vorbim în total de 27.000 de clienţi pentru care banca, în termen de 30 de zile, trebuie să aplice măsurile complementare în conformitate cu prevederile legale”, a mai spus preşedintele ANPC.
Banca a contestat
Banca Românească susţine că nu a aplicat comisioane adiţionale clienţilor ale căror contracte au fost modificate în 2010 şi contestă procesele verbale şi ordinele emise de ANPC, prin care a dispus amenzi de 40.000 de lei pentru încasarea de comisioane ilegale.
„Am luat act de decizia ANPC şi dorim să facem câteva precizări cu privire la modul în care instituţia a interpretat implementarea Ordonanţei de Urgenţă 50/2010 de către Banca Românească. Implementarea OUG 50 de către Banca Românească a avut drept scop alinierea denumirii comisioanelor, conform cadrului legislativ, dar păstrând esenţa economică a acestora. Mai mult, Banca Românească nu a comisionat adiţional clienţii ale căror contracte au fost modificate în 2010”, a transmis instituţia de credit.
SURSA MEDIAFAX
Citiți principiile noastre de moderare aici!