În timp ce autoritățile locale din Bihor și Arad fac demersuri pentru a urni din loc proiectul drumului expres Oradea – Arad, alte trei tronsoane de autostradă din Bihor sunt „gripate”.
Este vorba despre drumul de legătură la nivel de autostradă între municipiul Oradea și Autostrada A3, precum și cele două tronsoane de autostradă din Bihor, Biharia – Chiribiș și Chiribiș – Suplacu de Barcău.
Contestație cu bătaie lungă
Drumul de legătură la nivel de autostradă între Oradea (girație Calea Sântandreiului) și Autostrada A3 (Biharia) va funcționa și ca drum de legătură între două autostrăzi: Oradea – Cluj-Napoca – Târgu Mureș, respectiv Oradea – Arad – Timișoara. Lung de 19 kilometri, drumul prevede 12 poduri noi și pasaje (inclusiv peste Crișul Repede și peste șoseaua Borșului), dar și 3 noduri rutiere. Valoarea lucrărilor se ridică la 134 milioane de euro, cu finanțare POIM. În august 2020 s-a anunțat câștigătorul proiectului, colosul austriac Strabag. Însă deși Strabag a câștigat la pachet proiectarea și execuția lucrării, nu s-au mai făcut pași, contractul fiind contestat de companiile de pe locurile 2 și 3. Este vorba despre Rizzani de Eccher din Udine (Italia) și Construcții Erbașu București, această companie fiind aceeași cu cea care lucrează la noua sală polivalentă din Oradea.
[eadvert]
Strabag câștigase licitația cu preţul de 545,9 milioane de lei (111,5 milioane de euro, fără TVA), însă proiectul trenează din cauza contestațiilor nesoluționate. Aceasta deoarece deși CNAIR a câștigat speța la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), contestatorii s-au adresat Curții de Apel București.
Problema contestațiilor la marile lucrări din România este una mai veche și ține în primul rând de o lipsă de responsabilitate, la nivelul cel mai înalt de luare a deciziilor critice, inclusiv în materie de legislație. Licitațiile fiind internaționale, concurența este pe măsură, iar spețele trenează, afectând grav posibilitățile de creștere economică a României. Sunt binecunoscute vulnerabilitățile României în privința infrastructurii de transport, întârzierile față de țările din jur fiind tot mai vizibile. De altfel, dacă factorii de decizie de la nivel guvernamental nu își vor asuma urgentarea termenelor pentru punerea în operă a rețelei de autostrăzi viabile, România va avea mult de pierdut, inclusiv din perspectiva rutelor europene de transport marfă, care aduc cu sine noi investiții și un trai mai bun pentru localnici.
Bâlbâieli pe Chiribiș – Suplac
Sunt și situații în care aparatul guvernamental își dă cu stângul în dreptul. Licitațiile se ratează nu doar din cauza legislației, ci și din cauza incompetenței de la CNAIR și Ministerul Transporturilor. Este cazul tronsonului de autostradă Chiribiș – Suplacu de Barcău (26,35 km), unde CNAIR a dat drept câștigător o asociere croato-română, formată din Hidroelektra Mehanizacija D.D. și Construcții SA Sibiu, cu o situație economică ce nu-i permitea asumarea unei lucrări de o asemenea anvergură. Licitația a trebuit reluată. Deși fostul ministru Lucian Bode anunța anul trecut, în septembrie, că ofertele urmau să fie deschise în noiembrie 2020, în cele din urmă nici acel termen nu s-a mai respectat. „Am vrut să nu greșim. Am răspuns tuturor clarificărilor”, explica Bode la Oradea, la final de noiembrie 2020. Conform datelor publicate acum pe site-ul CNAIR (www.cnadnr.ro), termenul de depunere a ofertelor pentru licitația urcată între timp pe SICAP este de 27 ianuarie 2021. Termen pentru analiza și evaluarea ofertelor, precum și comunicarea ofertei câștigătoare este 15 martie 2021. Termen pentru depunerea contestațiilor: 25 martie 2021. În ipoteza puțin probabilă că nu vor fi contestații, contractul ar urma să fie semnat până în 12 aprilie 2021… Valoarea proiectului este estimată la 95 milioane de euro, fără TVA.
Reevaluare pe Biharia – Chiribiș
Există totuși un contract semnat pentru proiectarea + execuția unui tronson de autostradă în Bihor. Este vorba despre tronsonul Biharia – Chiribiș (28,55 km), aflat în continuarea tronsonului dat deja în circulație, între Biharia și graniță. În prezența fostului premier, Ludovic Orban și a ministrului Lucian Bode, asocierea Trameco – Vahostav semna contractul cu CNAIR în vara anului trecut, valoarea ridicându-se la 326,5 milioane de lei (66,6 milioane de euro, fără TVA). În prezent, constructorul lucrează la refacerea proiectului pentru acest tronson de autostradă abandonat. Aspect de netăgăduit, costurile materialelor și cele cu forța de muncă au suferit modificări severe, între 2018 și 2020. Iar cum contractul s-a semnat pe valoarea la care s-a adjudecat lucrarea în 2018, este acum imperios necesar ca Selina – Trameco și CNAIR să găsească o cale de compromis pentru revizuirea costurilor din proiect, astfel șantierul propriu-zis să poată porni în februarie, conform planurilor de la semnarea contractului. Altminteri, pierderile pe orizontală vor fi mult mai mari pentru societate, în ansamblul său.
„Sperăm, împreună cu ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice – n.red.), să se găsească o soluție, pentru a se putea da drumul șantierului”, ne-a transmis Mariana Ioniță, directorul general al CNAIR. Se remarcă însă precauția declarației sale. Una generatoare de suspine… De altfel, a fost necesară o întârziere de aproape doi ani pentru ca grupul de firme din Oradea, controlat de Beniamin Rus, să semneze contractul cu Ministerul Transporturilor și CNAIR, ca urmare a contestației depuse de Strabag, firmă care și-a jucat toate cărțile, prin instanțe. Paradoxal, la doi ani distanță, iată cum Strabag este acum ținută în șah cu drumul de legătură Oradea – A3, din cauza contestației introdusă de Rizzani și Erbașu.
Întrebare pentru autorități
Dincolo de jocul dur practicat de acești mari jucători de pe piața construcțiilor, rămâne o întrebare uriașă, la care nu a răspuns până acum niciunul din factorii de decizie, indiferent că lucrează la Palatul Cotroceni, Palatul Victoria sau Palatul Parlamentului: cum se face că în jurul României, în aceeași Uniune Europeană, țări precum Ungaria, Bulgaria, Slovacia sau Polonia au construit autostrăzi în ritm susținut, respectând regulile europene? În același timp, autoritățile de la București nu au putut sau nu au fost interesate să genereze dezvoltare, prin construirea autostrăzilor de care economia României are atâta nevoie.
Trimite articolul
XAcesti bufoni din politica actuala si-au atribuit realizarile PSD doar avand onoarea sa le inaugureze ei
-
Meritele PSD în Bihor, sunt zero. Cel mai jegos partid, a făcut numai rau acestui judet! Au fost la guvernare ani de zile, nu au fost scoase nici macar la licitație segmentele din Bihor? Ce tot veniti sa ne dati lectii? Scuteste-ne de binefacerile PSD pentru acest judet!
-
Au facut penelei pt acest judet foarte multe ! Cel mai elocvent lucru tronsonul Oradea-Beius in era Popa Cornel ! 12 ani de santier si vrajeala! Noroc cu o guvernare PSD DE 2 ANI si au facut cat in 12 ani in 2 ani ! + 84 milioane de euro de la Ue pt Oradea-Deva alocati tot in guvernarea pesede!
-
coco esti dus cu pluta nu stii ce vorbesti.
-
-
tronsoanele de autostrazi din Bihor sunt de 20 de ani in “contestatii” si tot asa vor fi inca 20 de ani. tara de rahat cu legi de rahat 🙁
Aviz pentru fraierii care mai cred în promisiunile politrucilor,indiferent care sunt sau ce nume poartă.
Mama lor de ungurei!!Mintenas o fac p-a lor cu etaj!!!La noi nu se poate ca se opun aborigenii,sau neandertalii!!
Treaba e simpla si bine cunoscuta: dupa ce se finalizeaza autostrda care leaga portul Constanta de una din iesirile din tara, vestul Europei (cred Olanda pe promul loc) pierd monopolul pe care actual il mai detin ca interfata pe cale maritima a Europei cu restul lumii.
Contestatiile sunt extrem de bine gandite si la fel de bine platite de cei care nu sunt interesati sa se faca autostrazi in Romania.
Vina politicienilor nostri este ca acestia sunt extrem de coruptibili, incompetenti si lipsisti de spirit nationalist (sper sa ma fi exprimat corect, pentru carcotasi 😛 )
-
Majoritatea senatorilor și deputatilor sunt țigani, pardon de etnie rromi.
Te aștepți să dezvolte Romania, rromii?
Hai să fim serioși !
Oameni…! Mirati-va și peste 4 ani , că bihorul nu va mai inaugura un alt segment de autostradă. De ce ? Nici o dată PNL nu a realizat vriun obiectiv de anvergură in Ardeal. Dacă greșesc îmi cer scuze, dar nu-mi amintesc așa ceva. Vorda acelui orădean care amintea că ce nu a făcut toate guvernele de 30 de ani , psd-ul a făcut drumul Oradea Beiuș și m-ai uitați vă la cele 2 segmente din autostradă între C Turzii și T Mureș plus Biharia-Bors. Vedem peste 4 ani ce vor m-ai inaugura gașca de puciști Pnl- useristi. Și UDMR a căzut între ei ca proști și peste 4 ani nici maghiari lor nu-i va mai vota. Acum și la mai mare.
-
dupa tine psd -ul ne-a umplut de autostrazi, ce prostii vorbesti.
Nu se va schimba nimic din smecheriile constructorilor si legislatia idioata care permite contestatii peste contestatii pe cand aceste contestatii ar trebui judecate in cateva zile dar judecatorii in lentoarea lor amana termenele cu anii ceea ce einadmisibil;
Problema mare este la CNAIR sau cum mama saraciei se ma cheama firma asta de familie care se ocupa de sosele din Romania. Sa ai la un caiet de sarcini 11000 de puncte de contestare inseamna ca tu esti plin de incompetenti, impotenti functionali,! ASA NU SE MAI POATE, PANA AJUNGI SA RASPUNZI LA 11000 de notificari asupra unui caiet de sarcini trec cativa ani buni, acolo sunt grave probleme. Am spus is repet pana nu se desfiinteaza mizeria de CNAIR si nu ce constituioe o noua entitate care sa nu aiba nici un angajat din vechea structura nu o sa avem sosele in tara. In anii ’70 cand s-a construit A0, Budapesta-Viena la sfarsitul lucrarilor TOTI sefii de la compania lor de drumuri au fost incatusati… de atunci vedeti ce au construit ungurii??
termenul de predare al Autostrazii Transilvania a fost 2012 🙂
Singurul criteriu după care s-au mai făcut ceva drumuri în Romania a fost dacă și cat se poate fura!(Vezi contractul cu Bechtel)
N-a putut sau nu s-a vrut, de nimeni ,sa spargă mafia din acest domeniu,buboiul mustind de șpăgi și hoții!
Nici fuhrerul,nici primii ministri sau miniștrii din domeniu,nimeni!