Trupa Arcadia a Teatrului Regina Maria propune spectatorilor mari şi mici un spectacol în premieră mondială, care explorează contrastul dintre două lumi diferite: cea a părinţilor şi cea a copiiilor. Povestea pune sub reflector părinții, care deşi bine intenționați, sunt prea preocupați de cum ar dori ei să fie copilul, neglijând fără să vrea dorințele acestuia.
Spectacolul „Băiețelul care se putea mușca de nas” are la bază textul semnat de Alex Moldovan, traducător și autor de cărți pentru copii. Ca dramaturg debutează cu proiectul Trupei Arcadia, care pornește de la ideea cărții cu același nume. Textul a fost dramatizat special pentru acest proiect.
Distanţa dintre lumea celor mari şi lumea celor mici este sugerată perfect de păpușile mecanice uriașe, create de către Răzvan Chendrean în atelierele teatrului. Acestea au aproximativ 2.5 metri înălțime și propun o tehnică inedită de creație, care în România a fost foarte puțin explorată. Până acum actorii Trupei Arcadia nu au mai lucrat cu cu acest tip de păpuşi, spectacolul propus fiind un spectacol solicitant atât din punct de vedere fizic şi psihic.
[eadvert]
Povestea părinţilor
Pentru Selma Dragoș, cea care semnează regia, spectacolul a fost o provocare atât prin prisma timpului scurt în care a trebuit să fie realizat dar şi din perspectiva folosirii păpuşilor mecanice. Cunoştea deja textul lui Alex Molodvan de când a fost lansat, fiind captivată de faptul că acesta şi-a îndreptat atenţia spre părinţii care se împart între servici şi viaţa de familie. „Este povestea unor părinţi care vor să fie cei mai buni părinţi, dar care în graba lor uită să asculte ce vrea şi copilul lor. În plus, situaţia copilului din piesă mi s-a părut că seamănă foarte mult cu situaţia actorilor Trupei Arcadia şi a Teatrului Regina Maria, care trebuie să demonstreze ceva ce noi cam ştim că nu se poate, că e dificil”.
Selma Dragoş a mărturisit că ideea aceasta a păpuşilor uriaşe a pornit de la o reamrcă a copilului ei care i-a spus, văzând-o jucând rolul unui uriaş: „Mama, mi-e cam frică de tine, că eşti un uriaş foarte gălăgios”. I-a rămas în minte ideea că pentru un copil, adulţii de fapt sunt nişte uriaşi care, cu toate bunele intenţii, îl pot şi constrânge sau îngrădi, uitând de ceea ce el îşi doreşte. „Întâlnirea cu actorii m-a făcut să învăţ foarte multe despre aceste păpuşi. Cred că cea mai mare provocare a fost că un timp am lucrat imaginându-ne cum vor fi ele, cum va fi mânuirea lor, cum un actor devine una cu păpuşa”, spune Selma Dragoş.
Actriţa Zentania Lupşe explică: „Nu e simplu deloc să mânuieşti o păpuşă de jos în sus, nu de sus în jos cum eram obişnuiţi. Perspectiva se schimbă total. Având păpuşa deasupra ta ajungi în timp să realizezi că de fapt faci totul mental, imaginându-ţi unde e păpuşa, să constaţi unde e privirea ei în momentul în care faci un gest, să îi găseşti atitudinea potrivită iar totul să fie natural”. Solicitarea e maximă jucând cu ele, actorul Alexandru Pop punctând faptul că se depune şi un efort fizic mare de a le susţine, de a le mânui.
Validarea lumii copiilor
Smaranda Găbudeanu, cea care a realizat coregrafia spectacolului, a amintit de alegerea Selmei Dragoş de a merge în zona de electro swing, pe care ea a îmbogăţit-o cu hip hop. „Şi prin partea de mişcare noi validăm lumea copiilor pentru că avem foarte multe elemente care lor le amintesc de TikTok, de Fortnite, de Minecraft, o întreagă cultură care doar pare superficială. Copiilor le place, părinţii le-o anulează, dar dacă o pui în acest context mi se pare o modalitate de a valida această lume a lor atrăgându-i spre teatru, dar în acelaşi timp prezentând-o şi părinţilor”, spune coregrafa.
Andreea Costea, consultant artistic, a amintit că Trupa Arcadia în acest moment are doar şase actori, care joacă în toate producţiile trupei şi a dorit să sublinieze efortul pe care aceştia îl depun în condiţiile în care în acestă primăvară au jucat weekend de weekend, având chiar spectacole dublate, atât la Sala Arcadia cât şi la Sala Mare a Teatrului Regina Maria. Au acceptat acum această provocare, de a reliza o producţie într-un timp foarte scurt pentru a avea o primă premieră estivală. A amintit de asemenea munca echipei tehnice, în condiţiile în care Trupa Arcadia se află în deficit de personal, amintindu-l în special pe Papp Peter, care a participat la toate producţiile trupei.
Păpușile mici, dar și decorul, și costumele sunt creația scenografei Oana Cernea. Muzica originală este semnată de Văzduh (Adi Cimpoeșu), care a mai colaborat cu Trupa Arcadia și la spectacolul „Mult aer pentru nimic”. Din distribuție fac parte actorii: Florian Silaghi (Copilul – Vlad), Zentania Lupșe (mama), Alexandru Pop (tatăl), Andrei Fazecaș (doctorul și primarul), Armanca Serac (jurnalista) și Igor Lungu (Influencerul).
Premiera Trupei Arcadia a Teatrului Regina Maria va avea loc vineri, 9 iulie, de ora 19:00 și sâmbătă 10 iulie, de la ora 10:00, în Orășelul Copiilor. Următoarea reprezentație a spectacolului este programată marți, 13 iulie, de la ora 19:00, tot în Orășelul Copiilor. Bilete se pot achiziționa de la Agenția Teatrului (marți-vineri: 15:00-19:00), online pe Eventim.ro sau începând cu o oră înainte de spectacol din Orășelul Copiilor. Fiind un spectacol care se joacă în aer liber, pentru a participa, spectatorii trebuie să îndeplinească una dintre cele patru condiții de acces: vaccin împotriva virusului SARS-CoV-2 (+10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare), rezultatul negativ al unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore, rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid nu mai vechi de 24 de ore sau adeverință care atestă că se află în perioada cuprinsă între a 15-a și a 90-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2. Minorii sunt exceptați de la prezentarea acestor dovezi medicale. Purtarea măștii rămâne în continuare obligatorie pentru toți participanții, cu excepția minorilor sub 5 ani.
Citiți principiile noastre de moderare aici!