Examenul a început la ora 9:00, când absolvenții de liceu au primit subiectele la română. Ei au avut la dispoziție trei ore.
[eadvert]
La primul subiect la Limba și literatura română, candidații de la profilul Real și Tehnologic au primit un text la prima vedere – un fragment din „Ion Creangă, viața și opera”, de George Călinescu. Concret, ei au avut de redactat un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumenteze dacă oamenii trebuie sau nu să exprime recunoștință față de școlile în care au fost formați, raportându-se la informațiile din text, dar și la experiența personală sau culturală.
La primul punct, ei au avut de rezolvat, de asemenea, mai multe exerciții, între care: indicarea sensului secvenței „cu bună seamă” ori menționarea a două dintre sursele de venit ale lui Ion Creangă, utilizând informația din textul dat. O altă cerință a fost: precizează o posibilă semnificație a curcubeului pentru Ion Creangă, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat sau explică un motiv pentru care Ion Creangă călătorește la Târgu Neamț. Totodată, liceenii au avut de precizat o trăsătură morală a lui Ion creangă așa cum reiese din textul dat.
La subiectul al doilea de la proba de limba română a examenului de bacalaureat 2023, elevii de la profilul Real au primit o poezie de Alexandru Vlahuță, cerința fiind să o comenteze, în minimum 50 de cuvinte, evidențiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.
La al treilea dintre subiectele la română la bacalaureat 2023, la profilul real, elevii ar fi avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte în care să prezinte particularitățile unui text narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau Camil Petrescu. Candidaților li s-a cerut ca, în elaborarea eseului, să aibă în vedere mai multe aspect (evidențierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea textului narativ studiat într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică, comentarea a două episoade/secvențe relevante pentru tema textului narativ studiat și analiza a două elemente de structură, de compoziție și/sau de limbaj, semnificative pentru textul narativ studiat.
Ministerul Educației va publica, oficial, subiectele la română și baremul la bacalaureat în jurul orei 15:00.
Reacții după probă
Redactorul nostru a surprins câteva reacții de la unii dintre elevii care au susținut examenul de Bacalaureat în Centrul de examinare de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea.
„Mie mi-a plăcut cel mai mult subiectul 3, despre Liviu Rebreanu și Camil Petrescu”, a spus un absolvent al Liceului de Arte din Oradea.
„Mie mi-a plăcut subiectul I, despre viața lui Ion Creangă, în special, partea când a fost bolnav. Mi-a plăcut să-l citesc și să răspund la întrebări din viața lui”, a spus o altă elevă de la Arte.
„Nu am picat pe subiect. Mă aștept la un 6. Dar nu mă interesează nota, fiindcă îmi doresc să plec din țară”, a spus un alt elev.
„Eu nu m-am pregătit foarte mult pentru Limba și Literatura Română, ci m-am axat mai mult pe materiile reale. Vreau să plec la ASE la București, după ce termin”, a spus o altă candidată.
„Eu m-am pregătit foarte mult, fiindcă am avut o profesoară bună, încă de la începutul clasei a noua. Și am învățat constant. Am accelerat mai mult în ultimele cinci luni. Sensul secvenței narative mi-a dat mie bătăi de cap. A fost puțin greu și ideea poetică, ne-a căzut la subiectul doi. Pentru mine nu a fost problemă, dar colegii mei au spus că au avut probleme cu această întrebare. Tinerii de astăzi nu înțeleg poezia la fel de profund cum ar trebui”, a spus o absolventă de Blaga.
Citiți principiile noastre de moderare aici!