Deocamdată, pe raza judeţului Bihor un singur Consiliu Local s-a sumeţit să reglementeze un serviciu de ridicări a autovehiculelor parcate „pe lângă lege”. Şi anume cel din Oradea. Astfel că şi Administraţia Imobiliară Oradea va trebui să îşi revizuiască activitatea în cazul în care acţiunea Avocatul Poporului va fi admisă de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Astfel, în luna februarie, Avocatul Poporului a sesizat ÎCCJ privind practica neunitară a instanţelor judecătoreşti în cazul reclamaţiilor cetăţenilor privind ridicarea de autovehicule parcate neregulamentar.
Mai exact, avocatul Poporului a sesizat instanţa supremă asupra hotărârilor de consilii locale prin care se stabilesc sancţiunile pentru parcările nelegale.
Avocatul Poporului spune că doar Guvernul poate decide astfel de sancţiuni.
„Potrivit unei orientări jurisprudenţiale majoritare, hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor sunt lovite de nulitate întrucât stabilesc şi sancţionează contravenţii în domeniul circulaţiei rutiere, domeniu reglementat de OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”, arată Avocatul Poporului.
Potrivit Avocatului Poporului, deciziile pentru sancţionarea celor care încalcă legea circulaţiei trebuie reglementate doar de Guvern, prin lege, nu de consiliile locale. Dacă Înalta Curte va confirma punctul de vedere al Avocatului Poporului, şoferii vor putea obţine în instanţă anularea deciziilor de ridicare a maşinilor şi restituirea taxelor achitate deja.
După ce va primi, pe 24 aprilie, raportul de specialitate, judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie vor avea de pronunţat o decizie definitivă pe 25 mai privind solicitarea Avocatului Poporului de a se institui o practică unitară privind aspectul sesizat.
Procese pierdute de AIO
Pe portalul Judecătoriei Oradea, Serviciul de Parcări din cadrul AIO apare în peste 50 de dosare deschise de şoferi care s-au considerat nedreptăţiţi prin ridicări sau blocarea roţilor autovehiculelor.
Tot pe rolul Judecătoriei Oradea mai apar şase dosare în care au fost reclamate direct AIO şi Inspectoratul de Poliţie a Judeţului Bihor, inclusiv un dosar în care petent a fost judecătorul Antik Levente Farkas căruia instanţa i-a admis cererea pe 14 mai 2013.
Dintre cele peste 50 de dosare, pe rolul Tribunalului au ajuns, la recurs, 28 de acţiuni dintre care câteva sunt încă în curs de judecare.
Până în acest moment, Serviciul de Parcări din cadrul AIO a pierdut, la instanţa superioară, procese cu reprezentanţi ai firmelor BRD Sogelease IFN SA, SC Top Vest Holding srl, SC Auto Marcu S Grup SA, SC Valrom Industrie srl şi SC Sebastian srl precum şi cu persoanele fizice Span Darius Lucian, Varga Ioan Tiberiu, Ţifra Ioan, Cheregi Olivia şi Cheşcheş Ioan.
„După ce că i-am atras atenţia agentului de la Parcări că nu era indicator de avertizare privind ridicarea de maşini în zona în care parcasem, mi-a spus că nu-l interesează dacă îl dau în judecată. Mie mi s-ar părea normal ca Serviciul de Parcări al AIO să anunţe public nu doar amenzile pe care le aplică ci şi sancţiunile disciplinare pentru proprii angajaţi dovediţi în instanţă că au acţionat incorect sau abuziv”, ne-a declarat unul din şoferii care şi-au reprimit banii achitaţi ca taxă de ridicare în urma apelării la Justiţie.
Şi executor judecătoresc?
Un alt aspect care ar putea intra în atenţia Instituţiei Avocatului Poporului este prevederea de la alin. 3) lit. h) a articolului 156 din Hotărârea Consiliului Local Oradea nr. 124 din luna mai 2009, care a modificat HCL Oradea 640/2006 privind regulamentul parcărilor în municipiu.
Ori Jurnal Bihorean a relatat situaţia reclamată de un orădean care s-a trezit cu maşina ridicată dintr-o parcare cu plată pe motiv că întârziase achitarea unor amenzi mai vechi. „Nu ştiam că Serviciul de Parcări a devenit Serviciu de Executări silite fără somaţie, dar cu taxă suplimentară de ridicare a maşinii. Din câte ştiu eu, amenzile mai vechi le pot plăti când pot, cu achitarea penalităţilor aferente. Însă nu mi se poate popri un bun până când nu ajunge în faza de executare silită”, ne-a declarat omul. De cealaltă parte, directorul Administraţiei Imobiliare Oradea, Cristian Beltechi, s-a prevalat de HCL 124 din luna mai 2009 şi a mai precizat că ridicarea maşinilor cu amenzi neplătite ar fi „o practică la nivel naţional şi european”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!