În timp ce betoanele pistei cele noi ale aeroportului orădean stau să îngheţe în lunga aşteptare a curselor externe de la Oradea, singurii care pot răsufla uşuraţi sunt parlamentarii care nu mai trebuie să facă naveta la Cluj şi Timişoara pentru a ajunge la Casa Poporului.
Nici nu s-a uscat bine cerneala pe recepţia lucrărilor şi Consiliul Judeţean trebuie să aducă degrabă zboruri externe, în condiţiile unei concurenţe acerbe din partea aeroporturilor din jur. Că vorbim despre Cluj, Debreţin, Timişoara şi, mai departe, Budapesta, măcar parţial. Aceasta deoarece nu putem omite faptul că nici măcar marelui aeroport „Ferenc Liszt” din Budapesta nu i-ar conveni să piardă pasagerii din zona Oradea, pentru o sumă de curse.
Ryanair şi Lot
Recent, „boss”-ul Ryanair anunţa că cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa are şi România în colimator, după modelul Poloniei. „În cinci ani estimăm că o să avem 10 milioane de pasageri în România (…). În Polonia de exemplu operăm pe 12 aeroporturi şi avem patru baze. Şi în România activitatea noastră ar trebui să fie similară cu cea din Polonia în următorii ani. Trebuie doar să ajungem la înţelegeri cu aeroporturile. Mă aştept ca în România să avem 4-5 baze în următorii cinci ani şi să zburăm din şi spre 10-12 aeroporturi din această ţară“, declara Michael O’Leary, CEO al Ryanair, citat de Ziarul Financiar la final de noiembrie. Ryanair este companie ce transportă 105 milioane de pasageri în acest an pe mai mult de 1.600 de rute. Aeroportul Oradea, proaspăt modernizat, ar putea fi o gazdă perfectă pentru Ryanair, în condiţiile în care concurenţa maghiară de la Wizz Air şi-a stabilit hub-ul regional la Debreţin şi sunt şanse mari să vină să zboare de la Oradea. În aceste condiţii, CJ Bihor şi Aeroportul Oradea chiar nu îşi pot permite să rateze înţelegerea cu Ryanair, mai cu seamă că prea puţin români îşi pot permite să zboare altfel decât low-cost. Cel puţin deocamdată. În doar câteva luni, Wizz Air a introdus patru curse noi de Debreţin: Paris-Beauvais, Bruxelles-Charleroi, Milano-Bergamo şi Malmo, acestea adăugându-se celor două spre Eindhoven şi Londra-Luton. Acestea sunt destinaţiile aflate la doar 75 de kilometri de Oradea.
Cel mai dinamic aeroport regional din România este, însă, Cluj-Napoca. De pe „Avram Iancu” din Cluj se poate zbura oriunde în Europa, cu Tarom, Lufthansa, Wizz Air şi Vueling, dar mai nou apar tot mai multe destinaţii intercontinentale. Dacă până acum Wizz Air conexa Clujul de Dubai, urmează ca operatorul aerian de stat din Polonia – Lot Airlines – să pune Clujul pe harta globală. Lot va efectua zboruri între Cluj şi Statele Unite (Chicago, New York), Canada (Toronto), China (Beijing) și Japonia (Tokyo), toate cu escală la Varşovia – compania poloneză având hub-ul pe aeroportul „Frederic Chopin” din capitala polonă.
Oradea încă aşteaptă
Între timp, Consiliul Judeţean Bihor ezită să scoată la mezat destinaţiile externe de la Oradea, subvenţionate din bugetul judeţean, prin scutirea taxelor de aeroport pe o durată de cinci ani pentru operatorii aerieni interesaţi de Oradea. Politica administraţiei Cornel Popa este să se înţeleagă mai întâi cu companiile ariene, pentru ca ulterior să se intre pre procedura legală. Totul, pentru a evita deturnarea companiilor aeriene de către concurenţă!
Într-o variantă fericită, abia în a doua jumătate a anului viitor vor putea apărea curse externe de pe aerogara orădeană.
Citiți principiile noastre de moderare aici!