Cine crede că poate dispune cum vrea de maşina proprietate personală, inclusiv afişând pe geamuri că aceasta este de vânzare, se înşeală.
La Oradea, cel puţin, o atare situaţie, constatată de echipajele Poliţiei locale prin oraş, devine imediat sursă la bugetul local. Şi asta cu acoperirea legală oferită de toate regulamentele de parcare pe care le-a avut oraşul din 2006 încoace.
Ideea a fost lansată pe vremea adminstraţiei Filip, cu intenţia de a muta comerţul de maşini de pe străzile oraşului în Piaţa Obor, pe terenul amenajat în această incintă.
Totuşi, adminstraţia Bolojan este cea care o pune în aplicare. Desigur, actualii diriguitori ai municipiului dispun de instrumentul necesar implementării – Poliţia locală. Pe de altă parte, Municipalitatea e mânată şi de o mare foame de bani, pe care orădenii au putut-o constata prin măsuri dintre cele mai diverse şi mai contestate, de la modificările la materia impozabilă sau taxe pentru ocuparea domeniului public, până la desele, scumpele şi diversificatele amenzi.
Simplul anunţ cu „De vânzare” lăsat în maşină este suficient pentru a-i aduce proprietarului belele cu Primăria. De treaba asta s-a convins, în urma unei experienţe la prima mână, şi orădeanul S.C. care, pentru că şi-a parcat maşina lângă casă – în Rogerius, în zona Orăşelului Copiilor cu afişul „De vânzare” la vedere, s-a trezit cu roţile blocate şi cu un proces verbal pentru contravenţie, de la Poliţia locală.
„Am primit un telefon de la Poliţia locală şi am fost anunţat că mi-au blocat maşina. În prima fază am crezut că e din cauza locului unde am parcat-o: era pe un loc neamenajat dar fără indicator că e parcarea interzisă. S-au legat, însă, de afiş, că de ce e maşina de vânzare, că maşinile se expun la vânzare numai în Ocsko, nu pe domeniul public. Mi-au spus că dacă nu vin să plătesc taxa de deblocare, o ridică şi o duc de acolo”, ne-a relatat orădeanul. „Habar n-aveam că n-am voie să las afişul ăla în geam, că dacă ştiam îl luam de acolo. Am fost de două ori cu ea în piaţă şi hârtia a rămas în maşină”, explică proprietarul maşinii.
Avertisment cu cizmă
„În data de 20.05.2013 în municipiul Oradea (…) am constatat că autoturismul marcă BMW era parcat pe domeniul public de pe strada Corneliu Coposu, având expuse afişe de vânzare pe maşină fără a avea achitată taxa la Primăria Oradea de ocupare a domeniului public”, se arată în procesul verbal. Conform acestuia, omul a primit, de fapt, doar avertisment pentru afişul „incriminator”. Echipajul Primăriei n-a ratat ocazia de a lua ceva bani de pe om, aşa că acesta a trebuit să plătească taxa de deblocare, de 150 lei, ca să scoată „cizma” de pe roată. „Taxa de ocupare a domeniului public”, de care vorbeşte procesul verbal este cel puţin interpretabilă: Administraţia Imobiliară Oradea nu închiriază teren pentru vânzarea maşinilor în oraş şi, cu o maşină pe care omul o foloseşte zilnic, valoarea ei pare foarte dificil de calculat, dacă nu imposibil.
Morală, legală?
Aberantă la prima impresie, contravenţia este prevăzută insistent în toate regulamentele de parcare ale Oradiei. Deşi pare evident că încalcă dreptul persoanelor de a dispune după cum doresc de maşinile pe care le deţin, măsura a fost prinsă în fiecare dintre hotărârile Consiliului Local referitoare la parcări, din 2006 încoace. Şi, în afara samsarilor de maşini, categorie direct interesată, cea mai probabilă cale de a informa orădenii de rând despre această prevedere este prin… procesul verbal întocmit de Poliţia locală. Ori această informare, după cum arată cazul orădeanului S.C., costă cel puţin 150 de lei!
Culmea, Primăria taxează afişul „De vânzare” dar nu se încadrează pentru amendă o maşină pictată, spre exemplu, cu acest text. La fel, scapă de taxare toate maşinile purtătoare de diverse mesaje publicitare însoţite de date de contact. Asta şi pentru că Codul fiscal, la articolul 272, pct.5, zice că „nu se datorează taxă de folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate pentru afişajul pe mijloacele de transport care nu sunt destinate, prin construcţia lor, realizării de reclamă şi publicitate”.
Aplicăm, nu judecăm
„HCL 50/2013 modifică regulamentul parcărilor din 2006 şi prevede că e interzisă parcarea maşinilor cu afişul „De vânzare” pe domeniul public. Vânzarea se face doar în Piaţa Obor. Este aceeaşi situaţie ca şi pentru vânzătorii de miere de albine, de roşii sau de lapte, în afara pieţelor, pe domeniul public. Faptul că expui maşina la vânzare oriunde în oraş este contravenţie”, apreciază Paul Kover, director adjunct al Poliţiei locale.
„Am avut o campanie de informare, realizată mai ales prin somaţii. Contravenţia se poate pedepsi prin avertisment sau amendă, şi-n cazul de faţă s-a mers pe avertismet şi, ca măsură complementară, HCL precizează ridicarea autovehiculelor. Blocarea este măsura premergătoare ridicării maşinii”, mai spune Paul Kover. Acesta a refuzat să comenteze cazul concret al lui S.C.: contravenientul a scăpat cu avertisment pentru abaterea principală dar a fost pedepsit în contul măsurii complementare. Adică un fel de „iertat pentru afiş dar pedepsit cu blocarea roţilor care s-a făcut din cauza… afişului”. „Nu vă pot spune de ce trebuia blocată maşina. Aşa prevede regulamentul parcărilor iar agentul face ce spune HCL. Decidentul politic, în acest caz Consiliul Local, ia această decizie iar agentul ia măsurile dictate de regulament. În acest caz, măsurile au fost minime”, zice reprezentantul Poliţiei locale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!