După un an 2017 al recordurilor, la finalul acestui an, Aeroportul Oradea ar trebui să aibă inaugurat un nou terminal de pasageri și noi recorduri bătute în materie de trafic aerian. 2017 a fost cel mai bun an din istoria Aeroportului Oradea, cu 82.035 de pasageri îmbarcați și 80.867 de pasageri debarcați, o creștere de 400% față de cei 21.000 de pasageri din 2016.
Sala-container și șantierul
Compania UTI din București decopertează în această perioadă terenul unde sapă fundația noului terminal, ce se construiește la peste 100 de metri distanță de terminalul existent, înspre Oradea. Între terminalul actual și șantierul pentru terminalul nou tronează cele două rezervoare supraterane cu carburant, gestionate de firma Aviarom. De asemenea, cele două autospeciale sunt pregătite să intervină pentru situații cu care este de dorit ca Aeroportul Oradea să nu se întâlnească niciodată. Una dintre cele două autospeciale a fost cumpărată recent. Pentru utilajul second-hand adus din Germania, de la Paderborn, s-au plătit circa 1 milion de lei, informează comandantul aerogării, Gheorghe Pașc.
Aeroportul Oradea vrea ca anul acesta să depună documentația pentru achiziționarea prin fonduri europene nerambursabile 100% a unei autospeciale nou-nouțe, extrem de sofisticate, ce va putea sparge orice aeronavă, în caz de nevoie. Prețul estimat de pe eticheta acestei viitoare autospeciale depășește 1 milion de euro, conform celor transmise de conducerea aerogării. De asemenea, Aeroportul se pregătește să-și construiască un drum perimetral de 8 kilometri, să-și cumpere noi echipamente pentru scanare și noi facilități pentru intervenție.
Și până la realizarea noului terminal, Aeroportul Oradea s-a extins deja, deoarece terminalul actual nu mai duce! S-a amenajat o nouă sală de așteptare, prin aducerea unui container voluminos. Aceasta este folosită pentru orele aglomerate, atunci când decolează mai multe curse, în intervale scurte de timp. Chiria pentru acest container se situează în jurul valorii de 1.000 de euro.
Terminalul nou, mai mare
Terminalul nou va fi mai mare decât cel actual și va putea fi folosit în mod modular. Trei sferturi din spații vor fi folosite pentru sosirile externe din UE și non UE, iar un sfert din spațiu pentru plecări interne și sosiri interne. Terminalul pentru care s-a început deja construcția va avea o suprafață desfășurată de circa 3.000 metri pătrați, un volum de circa 15.000 metri cubi și o capacitate de preluare de 600 de pasageri/oră. De asemenea, vor fi patru ghișee pentru check-in-ul pasagerilor și a bagajelor, precum și un ghișeu pentru bagajele agabaritice. Acum, în terminalul vechi sunt astfel de ghișee.
Costurile investiției se ridică la 22 milioane lei, bani acoperiți în proporție de 75% de Guvern, din bugetul statului. Aeroportul Oradea a contractat un credit în valoare de 6,7 milioane lei (contribuție proprie în cadrul proiectului), garantat de Consiliului Județean Bihor.
Totodată, în acest an se vor amenaja noi parcări în zona terminalului nou, cu 128 de locuri de parcare pentru autoturisme, 3 pentru autocare și 6 locuri de staționare pentru autobuze. De asemenea, 5 locuri vor fi rezervate autoturismelor persoanelor cu mobilitate redusă și 14 pentru taximetre.
Odată cu darea în folosire a noului terminal, terminalul actual va fi folosit doar pentru plecări externe, urmând să fie reamenajat, pentru o capacitate de preluare de 200 de pasageri/oră și patru ghișee de check-in. La terminalul existent vor fi amenajate 3 locuri pentru parcarea autocarelor și alte 80 destinate angajaților Aeroportului.
Drum, hală PSI, scanere
Pe lângă proiectul noului terminal, directorul Aeroportului, Gheorghe Pașc, informează despre alte proiecte pe fonduri nerambursabile, ce i-ar furniza aerogării din Oradea un salt major de securitate.
Se dorește realizarea unei noi remize (hale) PSI, având în vedere că actuala este antică, fiind amenajată chiar lângă pistă. În această remiză vor fi garate autospecialele și vor fi amenajate săli pentru instruirea pompierilor. Valoarea estimată este de 2.810.000 lei (conform devizului general aprobat al obiectivului), la care se adaugă circa 1.000.000 euro dotare cu autospeciala pomenită mai sus și circa 180.000 lei pentru dotarea cu o autosanitară.
De asemenea, se dorește execuția unui drum perimetral (inclusiv drumuri de legătură la toate obiectivele din perimetrul aeroportuar) și a unui gard inteligent, dotat cu echipamente de supraveghere și alarmare. Drumul ar urma să aibă 8 kilometri lungime și 3 metri lățime și ar urma să fie construit pentru un mai bun acces al autospecialelor, în caz de urgență, pe pistă sau pe platformele de garare. Cost estimat: circa 3 milioane de euro.
În fine, un alt proiect rezidă în dotarea cu echipamente de control de securitate în terminalele de pasageri. Cost estimat pentru anul 2018: 600.000 de lei. Conform spuselor directorului Pașc, se dorește achiziționarea a șase asemenea echipamente cu sursă nucleară, pentru verificarea pasagerilor și a bagajelor. „Anul viitor expiră echipamentele, cumpărate din SUA, iar autorizarea acestora de la CNCAN se mai poate prelungi doar doi ani. Sunt echipamente cu sursă nucleară”, subliniază comandantul Pașc.
Un nou proiect lăsat pentru anii ce vin este un nou turn de control la Aeroportul Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!