„Suma prevăzută în proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2017 pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvaniei este insuficientă pentru a închide acest coridor rutier Pan European IV, care face legătura României cu Vestul Europei, conectând țara noastră la rețeaua europeană de transport. Dovada clară a faptului că Autostrada Transilvaniei nu va fi finalizată în anul 2017 o reprezintă sumele prevăzute pentru anii următori, inclusiv după 2020.
Suma propusă urmează să acopere cheltuielile cu revizuirea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Mihăiești – Suplacu de Barcău și finalizarea studiului de fezabilitate la Tunelul Meseș, pentru care a fost semnat contractul de realizare a studiului de fezabilitate în data de 01.04.2015”, este concluzia deputatului Florica Cherecheş, după ce amendamentele opoziţiei privind infrastructura Bihorului au fost respinse.
Au propus suplimentarea fondurilor alocate Autostrăzii Transilvania, Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, cu 1.092.000 mii lei, pentru continuarea lucrărilor de execuție la acest obiect de investiție. „În bugetul ministerului, pentru Autostrada Transilvania este propusă o sumă insuficientă pentru continuarea lucrărilor, astfel încât să se înregistreze un grad avansat de execuție.
Susţinerea financiară pentru închiderea acestui proiect trebuie să fie una consistentă, iar efortul bugetar unul real, în acord cu realitatea din teren. Conform datelor din fişa proiectului, valoarea rămasă de finanţat pentru acest proiect este de 5.522.210 mii lei, din care în acest an se vor acoperi prin credite de angajament 1.272.606 mii lei, iar din credite bugetare 903.549 mii lei.
Din analiza informaţiilor publicate pe site-ul CNAIR pentru acest proiect de investiție, restul de plată pentru tronsoanele în execuție este de 1.092.000 mii lei, sumă pe care o propunem a fi finanțată prin buget în anul 2017”, explică deputatul Florica Cherecheş.
Sursa de finanţare identificată de susţinătorii amendamentului provine din diminuarea cu 1.092.000 mii lei a sumelor prevăzute în Anexa 3/65 a Ministerului Finanțelor Publice/Acțiuni Generale.
S-a propus, de asemenea, suplimentarea cu suma de 670.000 mii lei pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania – tronsonul Cluj Vest – Mihăieşti şi suplimentarea cu suma de 3.300.000 mii lei, pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania – tronsonul Mihăieşti – Suplacu de Barcău şi tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, cu o lungime de 64,5 km. Valoare estimată: 245,3 milioane euro, stadiu actual: realizat 47,2%. Tronsonul Mihăieşti – Suplacu de Barcău are o lungime de 76 km, iar valoarea estimată a finanţării e de 488,5 milioane euro.
De asemenea, s-a cerut suplimentarea sumei prevăzute în bugetul Ministerului Transporturilor a Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea cu suma de 450.000 mii lei, pentru continuarea lucrărilor la tronsonul 7, Mihăiești-Suplacu de Barcău.
„Acest proiect figurează în Masterplanul General de Transport în lista proiectelor care vor fi realizate în baza scenariului, fără activarea clauzei de reformă structurală”, spune Florica Cherecheş. Printre proiectele importante amendate de PNL Bihor s-a aflat centura Aleşdului, cerându-se suplimentarea cu suma de 80.000 mii lei pentru finalizarea Variantei de ocolire Aleşd Sud şi Nord. Autorii amendamentului sunt deputaţii PNL: Cherecheş Florica, Cupşa Ioan, Ghilea Gavrilă, senatorul PNL Cornel Popa.
„Contractele de execuţie sunt încheiate, drept urmare nerespectarea obligaţiilor beneficiarului ar duce la angajarea răspunderii civile din partea acestuia, respectiv plata unor sume de bani cu titlu de despăgubire pentru executant.
Ca urmare a finanțării insuficiente, există riscul ca lucrarea să nu fie executată la termen, cu consecința pierderii finanțării nerambursabile. Având în vedere importanța acestui drum european aflat la intrarea în România și în lipsa unei autostrăzi care să ne lege de rețeaua europeană de autostrăzi, finalizarea acestei variante de ocolire va avea impact favorabil, întrucât se vor realiza o serie de deziderate, precum descongestionarea traficului din oraş, sporirea considerabilă a capacității de circulație, reducerea degradării şi a uzurii arterelor existente, din cauza suprasolicitărilor de la traficul greu, reducerea semnificativă a poluării mediului prin reducerea noxelor şi a zgomotului şi realizarea legăturilor între reţelele de transport care atrag fluxuri de mărfuri. Sursa de finanțare identificată de noi era disponibilizată prin redistribuirea sumelor prevăzute la Transporturi”, explică Florica Cherecheş.
Aceeaşi formulă de parlamentari a propus suplimentarea cu suma de 130.000 mii lei pentru finalizarea Variantei de ocolire Ştei. Argumentele au fost identice cu cele folosite pentru susţinerea centurii Aleşdului. Sumele amendate de parlamentari au fost stabilite în urma discuţiilor cu primarii. Nu în cele din urmă, s-a propus suplimentarea cu suma de 250.000 mii lei, pentru finalizarea DN 76.
„Reabilitarea DN 76 va avea impact favorabil, întrucât se vor realiza o serie de deziderate, precum descongestionarea traficului din oraşe, sporirea considerabilă a capacității de circulaţie, reducerea degradării şi a uzurii arterelor existente, din cauza suprasolicitărilor de la traficul greu, reducerea semnificativă a poluarii mediului prin reducerea noxelor şi a zgomotului şi realizarea legăturilor între reţelele de transport care atrag fluxuri de mărfuri”, au fost argumentele deputatului Florica Cherecheş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!