Autostrada Transilvania a fost proiectul Guvernului Adrian Năstase, care a considerat de cuviinţă să-l încredinţeze fără licitaţie companiei americane Bechtel. Spre deosebire de autostrada Arad – Timişoara – Deva – Sibiu – Râmnicu Vâlcea (coridorul IV pan-european), proiectul de infrastructură transilvănean nu beneficiază de fonduri europene. În plus, contractul cu Bechtel e unul dezavantajos pentru Statul Român, iar guvernele care s-au perindat au tot încercat să renegocieze contractul. Până acum, cetăţeanul român a aflat doar că Guvernul român e pururi dator către Bechtel şi a observat cum toate termenele s-au decalat. De văzut, autostrada se vede doar în jurul Clujului, între Gilău şi Câmpia Turzii. Tronsonul a fost inaugurat de premierul Emil Boc, azi primar al municipiului Cluj-Napoca.
Doar la timpul viitor
În perioada în care s-a accelerat ritmul de lucru la tronsonul clujean al autostrăzii, ritmul de lucru în Bihor a scăzut drastic. Şi nici azi nu se lucrează într-un ritm susţinut. Între timp, s-a schimbat Guvernul. La Transporturi este un ministru liberal – Ovidiu Silaghi – apropiat al lui Cornel Popa, iniţiatorul şi susţinătorul Autostrăzii Transilvania. Deşi s-a schimbat guvernarea, nici azi nu se lucrează din plin pe tronsonul bihorean al autostrăzii.
Cornel Popa speră că diferenţa se va vedea de la anul. Preşedintele CJ Bihor spune că a discutat cu Silaghi pentru alocarea a 160-180 milioane de euro pentru acest tronson, din bugetul de anul viitor. „Şi îmi doresc să ne apucăm şi de Sălaj, pentru a nu avea o autostradă care duce spre nicăieri. Asta am vorbit ultima dată cu ministrul, acum trei săptămâni”, spune Popa. În prezent, pe autostradă se lucrează dinspre Sânlazăr spre Borş. Însă, pentru ca Oradea să fie legată de Cluj-Napoca printr-o autostradă, trebuie realizaţi 164 de kilometri de carosabil.
În iunie, când a ajuns ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi se plângea că nu are în cont banii pe care Statul Român îi datorează lui Bechtel pentru lucrările efectuate deja. Silaghi afirma că în conturi a găsit doar 98 milioane de lei din cele 240 de milioane pentru plata cărora Guvernul anterior se angajase deja.
Proiectul Autostrăzii Transilvania a început în 2004, iar conform graficului iniţial anul viitor ar trebui să fie gata… Din cei 415 kilometri ai autostrăzii Borş – Braşov, sunt funcţionali doar 53 de kilometri, pe relaţia Gilău – Turda – Câmpia Turzii.
Autostrada Bors – Suplacu de Barcau din avion
Citiți principiile noastre de moderare aici!