Cristian Pistol, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a vorbit la Oradea de stadiul licitațiilor pentru cele două tronsoane din A3, care traversează teritoriul județului Bihor, Chiribiș – Biharia și Chiribiș – Suplacu de Barcău. „Am relansat procedura de achiziție pentru lucrări (n.red. pentru tronsonul Chiribiș – Biharia), în momentul acesta avem o serie de clarificări la care trebuie să răspundem. După ce vom răspunde la clarificări, vom stabili noul termen de depunere a ofertelor, nu cred că vom avea probleme în ceea ce privește selectarea viitorului câștigător”, a declarat Pistol, prezent marți pe șantierul drumului de legătură Oradea – Sânmartin.
[eadvert]
Acesta a spus că CNAIR se află în litigiu cu Grupul Selina, care a contestat în instanță rezilierea contractului pentru tronsonul de autostradă Chiribiș – Biharia, dar și certificatul negativ emis de CNAIR, care nu îi permite constructorului să participe la licitații timp de 3 ani. „Evident că avem anumite litigii cu vechiul antreprenor, pe care eu cred că le vom rezolva în instanța de judecată. (…) Este o decizie a instanței în ceea ce privește suspendarea efectelor certificatului negativ. Certificatul negativ nu a fost anulat și nicidecum rezilierea contractului”, a precizat Pistol.
În luna august, CNAIR a publicat anunțul de participare pentru proiectarea și execuția celor 28,55 de km ai secțiunii Chiribiș – Biharia, parte a Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea. valoarea estimată a proiectului, reactualizată, este 877 milioane de lei, față de 326 milioane de lei plus TVA, valoarea contractului semnat în 2020 cu firmele din Grupul Selina. Întrebat de ce acum valoarea proiectului a fost ajustată cu mai bine de 500 de milioane de lei, în condițiile în care Grupul Selina a cerut suplimentarea contractului cu peste 50%, Cristian Pistol a explicat: „Cadrul contractual și legal la momentul respectiv nu permitea ajustarea contractului cu peste 50%, așa cum a vrut Selina. În ceea ce privește noua valoare de investiție, ea este dată de creșterea prețului la materialele de construcție din ultima vreme.
În vechiul contract, cel cu Selina, funcționa acea clauză de actualizare a prețurilor, de la data depunerii ofertei. Ei beneficiau de un procent de ajustare”. Inițial, data limită pentru depunerea ofertelor pentru Chiribiș – Biharia, era 17 octombrie 2022, însă această dată a fost amânată.
Licitația la Chiribiș – Suplacu de Barcău, urmează
În ceea ce privește tronsonul Chiribiș – Suplacu de Barcău, licitația pentru această porțiune urmează să fie anunțată. „La procedura anterioară pe Chiribiș – Suplacu de Barcău, am avut două oferte peste valoarea estimată de companie. Din păcate s-a soldat cu o anulare a procedurii. Suntem în faza de reactualizare a indicatorilor tehnico – economici, astfel încât în momentul în care o vom relansa, să avem o valoare actuală care să permite ofertanților să participe la licitație”, a subliniat Pistol.
CNAIR a anulat, în urmă cu câteva luni, licitația pentru cei 26,35 de kilometri din tronsonul de pe A3. „Nu ştim sigur dacă este o premieră planetară, dar poate ne spuneţi voi dacă mai există în lume alt proiect de infrastructură de transport început în teren în urmă cu 18 ani şi trecut printr-o acordare directă (Bechtel), două rezilieri de contract (Bechtel şi Corsan-Corviam) şi trei licitaţii (lansate în mai 2014, august 2017 şi decembrie 2020).
Urmează a… patra”, au transmis la acea dată reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură. Construcții Erbaşu, constructorul declarat câștigător, a fost contestat de asocierea Drum Asfalt-Trameco (grupul Selina), care a câştigat în instanță descalificarea ofertei Erbaşu. După care, în luna iulie, CNAIR a descalificat și oferta Drum Asfalt-Trameco. „Motivul? Din ce informaţii avem, Nu din cauza certificatului negativ rezultat din rezilierea contractului pe lotul vecin, Chiribiş-Biharia, ci pentru modalitatea de calcul a experienţei similare (valoare proiecte similare construite anterior) a partenerului spaniol din asociere”, au precizat reprezentanţii Pro Infrastructură.
Trimite articolul
XLa ce influență are Beni se va trezi CNAIR că până va lansa licitațiile și nea Beni va primi sentință favorabilă și va depune oferte.
Care autostrada??? Care trebuia finalizata demult care a fost si platita din care s-a finalizat 10% di lungimea totala care a fost platita la acea vreme!!!
Cred (si sper) ca e o gresala la cifre: Selina castiga in 2020 la valoarea de 326milioane ,cere in 2022 inca 50% pentru ca spun ei ,realitatea din teren nu corespunde cu proiectul initial . Selina este exclusa , Se reliciteaza tot in 2022, la 877 milioane ? Oare initial n-a castigat cine trebuie ? Sa fie viitorul castigator un alt Bechtel ? Asa se fac licitatiile in Romania ?
este in faza asta de 20 de ani 🙂 , asta cam spune totul despre clasa politica din Bihor…