Județul Bihor este încă la coada clasamentului, când vine vorba de kilometri de autostradă finalizați în ultimii ani. Astfel, în afară de tronsonul Biharia – Borș II, nicio porțiune din A3 nu a fost încă finalizată. De fapt, celelalte două tronsoane din Autostrada Transilvania, Biharia – Chiribiș și Chiribiș – Suplacu de Barcău, sunt abia la stadiul de licitație.
[eadvert]
Cu toate acestea, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu a avut nicio problemă să le includă în bilanțul pe anul 2022, la secțiunea „proiecte lansate”. „În 2022 s-au lansat 15 proiecte importante de proiectare și execuție lucrări pentru construcția a 550 km de drumuri de mare viteză, a căror valoare estimată este de peste 41,1 miliarde de lei fără TVA”, a transmis CNAIR, printr-un comunicat de presă în care a făcut bilanțul pe anul trecut. Pe lista cu proiectele lansate sunt enumerate și Subsecțiunea 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș și Subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia.
Contractul pentru tronsonul Chiribiș – Biharia (A3) a fost semnat pe 12 iunie 2020, urmând ca porțiunea din A3 să fie executată de o asociere de firme, sub conducerea Trameco, parte a grupului Selina. Cei 28,55 de kilometri de autostradă urmau să fie proiectați în 6 luni de la semnarea contractului și executați într-un an și jumătate. Însă, CNAIR a respins trei proiecte tehnice realizate de Trameco, pe motiv că acestea prevăd suplimentarea lucrărilor cu aproximativ 40% peste valoarea contractuală. În tot acest timp, CNAIR a susținut că nu este posibilă suplimentarea lucrărilor, așa cum constructorul a cerut prin proiectul tehnic. Pe de altă parte, constructorul a afirmat că la modul în care a fost făcute caietul de sarcini și expertiza, „autostrada nu stă în picioare”. Termenul de finalizare prevăzut în contract era august 2022, valoarea lucrărilor fiind de 326 milioane de lei plus TVA.
Începută în 2004
Firma Bechtel a început lucrările la tronsonul Chiribiș – Suplacu de Barcău în anul 2004. Viaductul care se află pe traseu a fost finalizat în proporție de 90%, potrivit directorului Asociației Pro Infrastructură. Însă lucrările au fost abandonate de firma americană, iar contractul cu Bechtel a fost reziliat. La a doua licitație, un tronson lung de 60 de kilometri, care cuprindea și porțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș, a fost atribuit unei firme spaniole, Corsan, însă și acest contract a fost rupt de CNAIR, după ce constructorul nu a lucrat deloc la autostradă. A treia licitație, organizată în 2017, a fost câștigată de Construcții Sibiu, însă contractul a fost reziliat în 2019, după ce partenerul croat al constructorului a intrat în insolvenţă. Ultima licitație a fost lansată în decembrie 2020. Pe 6 septembrie 2021, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis că asocierea Construcții Erbașu – Vahostav – SK AS a este ofertantul desemnat câștigător, cu prețul de aproximativ 543 de milioane de lei.
Asocierea de firme Drum Asfalt – Trameco a decis însă să conteste rezultatul licitației, iar pe 13 decembrie 2021, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a admis în parte contestația Drum Asfalt și a obligat CNAIR la reevaluarea ofertei declarate câștigătoare. Construcții Erbașu și CNAIR au contestat în instanță decizia CNSC, la sfârșitul anului trecut, iar instanța a cerut reevaluarea ofertelor depuse de Erbașu și Drum Asfalt – Trameco. Însă în vara anului trecut, CNAIR a anulat licitația, urmând să organizeze a cincea licitație pentru acest tronson din A3.
Proiecte lansate în 2022, potrivit bilanțului CNAIR:
- Autostrada Lugoj – Deva (A1), Lot 2, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D
- Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț
- Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătură la Autostrada A3
- Subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău – Chiribiș – relicitare
- Subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia
- Autostrada Sibiu – Făgăraș, Tronsonul 1: Boița (Autostrada Sibiu – Pitești) și Avrig – Mârșa (DJ105G)
- Autostrada Sibiu – Făgăraș, Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1)
- Autostrada Sibiu – Făgăraș Tronsonul: 3 Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B)
- Autostrada Sibiu – Făgăraș , Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus ( DJ 105B) – Municipiul Făgăraș și Drum de legătură cu DN1
- Autostrada Focșani – Bacău Lot 1 Focșani – Domnești Târg, Lot 2 Domnești Târg – Răcăciuni, Lot 3 Răcăciuni – Bacău
- Autostrada Bacău – Pașcani Lot 1 Bacău (Săucești) – Trifești, Lot 2 Trifești – Gherăești, Lot 3 Mircești – Pașcani
- Autostrada Buzău – Focșani Tronson 2 Vadu Pașii – Râmnicu Sărat, Tronson 3 Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni
- Autostrada Buzău – Focșani Tronson 1 Buzău – Vadu Pașii, Tronson 4 Mândrești Munteni – Focșani Nord
- Modernizare DN71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia, Sector 2: Târgoviște – Sinaia drum la două benzi de circulație
- Modernizare DN71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia, Sector 1: Bâldana – Târgoviște lărgire la 4 benzi de circulație
Valoarea contractelor CNAIR finanțate din fonduri europene, semnate în fiecare an:
- 2017 – 198,541,155.33 lei fără TVA
- 2018 – 4,622,199,074.54 lei fără TVA
- 2019 – 4,225,355,572.02 lei fără TVA
- 2020 – 7,646,313,174.51 lei fără TVA
- 2021 – 5,233,966,534.39 lei fără TVA
- 2022 – 23,842,465,519.79 lei fără TVA
Citiți principiile noastre de moderare aici!