Avertismentul vine în contextul în care o instanță a menținut un proces-verbal prin care s-a constatat că Autoritatea de Protecție a Consumatorului (ANPC) a colectat date cu caracter personal din plângerile primite, prin utilizarea WhatsApp.
Date colectate prin aplicația care nu e în controlul ANPC
La începutul lui 2022, ANPC anunța că pune la dipoziţia consumatorilor un număr special de telefon, folosit exclusiv în aplicaţia WhatsApp, pentru sesizarea neregulilor cu caracter de urgenţă. Era vorba despre primirea unor facturi foarte mari, nereale, la energie electrică şi gaze naturale, cazuri de debranşări pentru neplată a unor facturi greşite la energie încă necorectate, precum şi situaţii urgente care pun în pericol sănătatea consumatorilor, explicau comisarii de Protecția a Consumatorilor.
[eadvert]
În urma unor sesizări, Autoritatea Națională de Supraveghere (ANS) a făcut verificări și a stabilit că, prin folosirea acestei metode de primire a sesizărilor, ANPC a a încălcat Regulamentul de Protecție a Datelor cu Caracter Personal. Instituția a fost sancționată cu avertisment pentru că „a colectat numeroase date cu caracter personal din sesizările și plângerile primite, prin utilizarea aplicației WhatsApp, care nu se află în controlul său, fără a ține seama de riscurile implicate”.
În plus, ANS a dispus ca Autoritatea de Protecție a Consumatorului să folosească doar mijloace de transmitere a petițiilor – e-mail, online, pe site, poștă – care se află sub controlul său.
Autoritatea Națională a Supraveghere a atras atenția că WhatsApp a fost amendată cu 225 de milioane de euro după ce o investigație a Autorității de Protecția Datelor din Irlanda a stabilit că a încălcat principiului transparenței și pe cel al dreptului la informare a persoanelor vizate situate pe teritoriul mai multor state UE.
Instanța a dat dreptate Autorității de Protecție a Datelor
Protecția Consumatorului a atacat în instanță sancțiunea dată de ANS, dar Tribunalul București i-a respins contestația ca neîntemeiată și a menținut procesul-verbal al Autorității Naționale de Supraveghere.
„În contextul prelucrării de date personale, utilizând ca mijloace de prelucrare aplicația de mesagerie WhatsApp, raportat la principiul responsabilității operatorului, prelucrarea în această manieră poate aduce atingere dreptului la viață privată și la protecția datelor persoanelor fizice, prin raportare la principiile de prelucrare, consacrate de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR)”, se arată într-un comunicat al ANS.
Citiți principiile noastre de moderare aici!