Societatea locală de transport în comun a avut, pentru o săptămână, un autobuz electric în teste pe una dintre liniile cele mai aglomerate din oraș. Parametri obținuți au arătat că acest mijloc de transport în comun este mult mai eficient decât cele pe motorină – costul rulării pe curent electric e aproape la jumătate. Problema cu vehiculul pus la dispoziție de producător, firma cehească SOR, ca de altfel cu toate mașinile electrice, e costul mare al acumulatorului, care are o garanție de doar doi ani.
”Din punctul de vedere al consumului, e o afacere dar sunt neajunsuri. Trei le știm din start și acestea sunt costul inițial mare, costă dublu față de un autobuz clasic, tehnologia nu e destul de avansată încât să fie accesibilă sau acumulatorii să aibă durată mare de viață iar costul unui acumulator e cam o treime din mașină. Prețul de viață a unui astfel de autobuz este similar cu al unuia clasic, cu avantajul că nu are emisie de noxe ca dieselul. Dacă accesăm bani europeni, achiziția de autobuze electrice e o prioeritate dar nu prima”, zice Csuzi Istvan, managerul OTL SA.
Prelungirea infrastructurii
Acesta spune că exercițiul financiar care tocmai se încheie a fost modest din punctul de vedere al fondurilor pentru transportul în comun dar cel care urmează va fi consistent. Pentru acesta a și pregătit OTL un plan de mobilitate urbană, prima condiție în depunerea unor cereri pentru euro comunitari. Acesta propune mai multe scenarii de acțiune, nu mai puțin de 96 de măsuri, din care 35 sunt valabile pentru perioada următoare. 24 au fost asumate de OTL şi 12 de către Primăria Oradea. Dintre acestea, au fost alese şapte proiecte.
Primele în ordinea importanței sunt prelungiri ale liniilor de tramvai. Extinderea liniei de tramvai spre Sud, pe o lungime cuprinsă între cinci și opt km ar asigura refacerea intersecţiei Aradului/Decebal/Primăriei şi linie nouă pe Aradului, mal Peţa în spate la centrele comerciale Auchan şi Jumbo, Piaţa Obor, Universitate, str. Ceyrat, str. Atelierelor, B-dul Cantemir, modernizarea depoului „Salca”, automatizarea macazelor intrare-ieşire „Peţa” și e estimat la 10.000.000 euro.
Depou în zona Borșului
Al doilea proiect pentru care OTL va cere bani prin Programul Operațional Regional următor este extindere liniei de tramvai spre Vest. Asta ar însemna construirea a aproximativ 3,5 km de linie prin Eurobusiness Parc, cu un nou Depou „Vest” la capăt de linie. Proiectul include şi o pasarelă peste Calea Borşului la sensul giratoriu „Sinteza”. Costul e estimat la 2.000.000 euro.
Autogara Abed Nego
Următorul proiect e construcţie Autogării „Gara CFR” cu staţii transbordare intermodală și modernizare staţii, la un cost estimat de 500.000 euro.
OTL a mai avut o tentativă de a licita această autogară dar ”nu s-a prezentat constructorul”, a spus managerul. Explicând alegerea singularului când, evident, la o licitație e de preferat o pluralitate de oferte, Csuzi a zis că, din cauza apropierii de Gară, e nevoie de o firmă agreeată de CFR. Între constructorii orădeni celebri, Abed Nego pare să fie singura care deține această patalama.
Viitorul ar mai putea aduce, cu condiția finanțării de aprox 3.000.000 de euro, achiziţia de autobuze ecologice de diverse capacități – cinci midi de 7m, 20 de autobuze de 12m şi 4 autobuze cu burduf, de 18m.
Modernizare, nu achiziție
Folosindu-se de hala proprie, OTL intenționează să ceară bani și pentru modernizarea tramvaielor TATRA din dotare. Bugetul necesar e estimat la 300.000 de euro pentru fiecare dintre cele 30 de tramvaie.
Bicicleta OTL
OTL mai urmărește completarea sistemului de e-ticketing municipal şi metropolitan, astfel încât să monteze validatoare la fiecare ușă. Costul e estimat la 300.000 euro
Înființarea unui sistem de „bike-sharing” integrat în transportul public local figurează în coada listei cu priorități. În contul a 200.000 de euro, OTL ar înființa 15 locaţiicâte cu 20 biciclete, sistem non-stop cu Card OTL.
Citiți principiile noastre de moderare aici!