Textul îi aparține lui Alexandr Galin, unul dintre cei mai cunoscuţi dramaturgi din Rusia, piesele sale fiind jucate în peste două sute de teatre din întreaga ţară, dar şi în cele mai renumite teatre din Europa şi Asia. La această premieră, regizorul se bucură de colaborarea cu „cel mai important scenograf de teatru” Clara Lobonţ, deţinătoare a unui premiu UNITER pentru întreaga activitate, dar şi de prezenţa pe scenă a actriţei Gabriela Codrea, care a jucat pe mai multe scene ale teatrelor bucureştene şi a lui Ciprian Vulturar, actor al Teatrului N-V Satu Mare.
De la un fapt real
Mircea Cornişteanu se autocaracterizează ca fiind „un om care a apucat să-i asculte pe marii actori ai teatrului românesc, care în anii ’50, ’60, ’70 produceau spectacole de teatru la microfon”. Totodată, cariera sa este marcată de întâlnirea cu Amza Pelea, pe atunci director al Teatrului din Craiova. „N-o să-l uit niciodată pe Amza pentru că a avut curajul să încredinţeze unui nimeni cum eram eu, care nu făcusem decât spectacolul ăla la Botoşani, spectacolul – O noapte furtunoasă- şi mi-a spus «fă, băi puştiule, piesa asta!» ”, Realizator al primei „integrale Caragiale” la Teatrul Naţional Craiova, autor, singur sau în colaborare cu Titus Popovici, de scenarii de film, traduceri, colaje, dramatizări după care s-au realizat spectacole sau filme TV sau de cinema, regizorul 0132Audiţiei ” e unul multipremiat. Din galeria premiilor obţinute de Mircea Cornişteanu face parte şi premiul pentru cel mai bun spectacol şi premiul pentru regie la Festivalurile de la Galaţi şi Braşov pentru „Audiţia” de Al.Galin, realizat la Teatrul de Comedie Bucuresti, 2005. Piesă pe care acum a propus-o Teatrului Regina Maria.
Acţiunea piesei, aşa cum a fost scrisă şi aşa cum este jucată, poate fi localizată în oricare din ţările ex-comuniste. Este un text cu unitate de timp, de loc şi de acţiune, tragedie şi comedie în acelaşi timp, aşa cum este şi viaţa pe meleagurile aflate în partea de est a Europei.
În „Audiţia”, regizorul Mircea Cornişteanu propune o distribuţie „care acoperă rolurile piesei. Toate cele unsprezece personaje au roluri adevărate, roluri în care pot să facă performanţă. Opt dintre personaje, care apar în partea I, stau tot timpul pe scenă, iar trei dintre personaje apar în partea a doua şi au roluri principale ”. Din distribuţie fac parte îndrăgiţii actori: Ioana Dragoş Gajdo, Gabriela Codrea, Lucia Rogoz, Anda Tămăşanu, Georgia Căprărin, Denisa Vlad, Andrei Sabău, George Dometi, Ciprian Vultur, Alexandru Rusu şi Sebastian Lupu.
Piesa vorbeşte despre un fapt real din Rusia. “Audiţia” a fost scrisă ca urmare a unei experienţe reale la care autorul, Alexandr Galin, a fost martor pe la mijlocul anilor ´90, imediat după căderea Uniunii Sovietice, moment istoric caracterizat de instabilitate socială şi sărăcie, în care se deschid graniţele ţării pentru investitorii asiatici ce caută forţă de muncă, de cele mai multe ori, pentru posturi compromiţătoare. Galin, sunat de un prieten scenograf, este chemat de urgenţă la un casting de-a dreptul burlesc, iniţiat de un grup de investitori japonezi care voiau să recruteze tinere pentru a munci în Japonia. Undeva în spatele sălii a întrezărit, însă, un grup de femei care au fost respinse deoarece… nu erau tinere. „Alexandr Galin prezintă în piesă o situaţie tipică fostei Uniuni Sovietice care s-a perpetuat după căderea zidului Berlinului în toate fostele ţări comuniste care au devenit piaţă de desfacere pentru forţă de muncă în condiţii degradante”, explică regizorul. Mircea Cornişteanu spune că „spectacolul vorbeşte despre lucruri dureroase şi descurajante într-un mod în care te minunezi, râzi în hohote, cu poftă, după care te întrebi:« Ce se întâmplă cu noi? Doamne păzeşte, aici am ajuns?!»”.
Piesa de teatru prezintă povestea a şase femei, care se lasă seduse de mirajul unei vieţi mai bune în străinătate şi participă la un casting susţinut de o prestigioasă firmă japoneză, ce oferă slujbe atractive în domeniul showbiz-ului în Singapore. La audiţie sunt invitate toate femeile talentate, înzestrate cu aptitudini artistice, mai ales pentru dans şi interpretare vocală. Însă, ceea ce nu se menţionează în anunţul din ziar este faptul că sunt eligibile doar femeile tinere şi fără niciun fel de obligaţie. Dintre cele şase protagoniste, doar două corespund acestor cerinţe, dar perseverenţa cu care îşi susţin cauza îl constrânge pe japonez să le primească la casting.
Rămâne de văzut, însă, dacă vor trece cu bine de concurs. Chiar dacă porneşte de la un fond tragic, „Audiţia” îmbină acest tragism cu comedia. Personajele sunt caraghioase şi dinamice, iar situaţia este de-a dreptul ilară, cu atât mai mult cu cât o parte din femei nici măcar nu înţeleg ce presupune de fapt această slujbă atractivă în showbiz. Spectacolul, pe lângă îmbinarea echilibrată dintre tragedie şi comedie, atrage şi prin actualitatea subiectului, aplicat mai ales ţărilor post-comuniste, care au înfruntat aceleaşi probleme după căderea regimului.
Premiera piesei are loc duminică, 31 ianuarie, de la ora 19:00, la Sala Mare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!