Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” Aleșd, este reprezentantul României în programul Erasmus+ „Life is a project, be an antreprenor, make it succesful”ce derulează în perioada 1 septembrie 2014 – 31 august 2016.
Patru profesori coordonatori împreună că 10 elevi participanți, au organizat, la Șuncuiuș, o diseminare a proiectului Erasmus+ în care au prezentat activitățile și rezultatul muncii celor doi ani de participare. La eveniment s-au prezentat direcțiunea CT „Alexandru Roman”, Directorul Colegiului Tehnic „Vadu Crișului”, profesori din Aleșd și Vadu Crișului, respectiv 10 elevi din fiecare școală. Elevii celor două licee s-au împărțit în două grupe a câte 10 persoane, care timp de patru ore au lucrat la o revistă virtuală în care au cuprins activitățile proiectului cu un minim de informații și ilustrații foto.
„Le-am prezentat celor din Vadu Crișului în detaliu ce înseamnă Erasmus+ și cu ce beneficii vine la pachet. Au fost foarte încântați și au ajuns la concluzia că merită efortul de a te înscrie într-un astfel de program. Au toată susținerea directorului”, a declarat unul dintre profesorii coordonatori, Geta Luca.
În ce constă acest proiect
Este un parteneriat strategic între șapte școli din România, Bulgaria- țara coordonatoare, Norvegia, Turcia, Ungaria, Polonia și Estonia. Proiectul a avut ca scop crearea unei companii internaționale de publicitate, cu sucursală în fiecare țară participantă. Costurile totale ale proiectului sunt de 235.500 Euro. Prin acest program, școala din Aleșd a beneficiat de 34.960 Euro, bani care au fost împărțiți în patru capitole bugetare: managementul și implementarea proiectului 6.000 E, reuniuni tranznaționale de proiect 3450 E, Transport 10.665 E și subzistență/sprijin individual 14.845 E. „Conform regulametului, direcțiunea a împrumutat echipa de proiect cu 20% din bugetul alocat urmând să i se restituie această sumă la finele proiectului, doar dacă obiectivele au fost atinse în totalitate”, explică Geta Luca.
Au vizitat fiecare țară participantă
În proiect au fost înscriși 25 de elevi din clase diferite (X- XII, profil economic). Elevii au fost selectați printr-un chestionar, un interviu în limba engleză și un al doilea interviu cu tematică economică.
Erasmus+„Life is a project, be an entrepreneur, make it succesfsful” a început cu un concurs între țări, proba fiind procrearea unui logo pentru proiect. Fiecare țară a venit cu o propunere, iar la final, ideile au fost afișate în școlile participante (fără a menționa autorul), lăsând elevii să voteze. Ungaria a ieșit învingătoare.
În perioada 25-28 noiembrie 2014 a avut loc o întâlnire transnațională în Polonia, unde trei profesori reprezentați din fiecare școală au discutat detaliile implementării activităților din primul an al proiectului. După ce au revenit în țară, cele trei cadre didactice, împreună cu agenți economici locali, au organizat pentru elevi traininguri pe teme de antreprenoriat și au realizat o cercetare asupra situației afacerilor locale, respectiv cererilor de pe piața forței de muncă.
Elevii au realizat o prezentare cu privire la situația economică din Bihor (raport, prezentări și postere), pe care au susținut-o în perioada 9-13 martie 2015 la Fitjar, Norvegia, unde s-au deplasat cinci elevi și patru profesori. Tot aici au beneficiat și de vizite la companii locale, trainiguri, cât și de un curs susținut de un consultant business pe tema „Crearea și managerierea unei mici întreprinderi”.
Până la următoarea întâlnire, ce era stabilită în 10-16 mai 2015, la Kiskunhalas, Ungaria, elevii au avut de întocmit o agenție virtuală de publicitate locală, pe care au înființat-o sub denumirea de CarpaticMedia. Au creat un websit al companiei, o pagină de facebook, precum și un plan de afaceri al agenției.
Odată ajunși în Ungaria, cei patru elevi, împreună cu trei profesori, și-au expus produsele finite la un târg al agențiilor de publicitate. Fiecare țară a avut standul ei propriu. Aleșdenii s-au prezentat la stand cu tricouri, broșuri, pliante, fluturași și vederi create de ei pe parcursul celor două luni. Prin aceste produse, ei au promovat România. În această perioadă s-au stabilit și detaliile despre crearea companiei internaționale de publicitate.
Timp de cinci luni , profesorii coordonatori au avut de pregătit raportul intermediar al proiectului. În 26 – 28 octombrie, la Istanbul, „am prezentat legislația din România cu privire la modul de înregistrare a unei companii internaționale. În același timp s-a stabilit și modul prin care fiecare țară va promova centrul spa Health matters. Centrul este unul fictiv, creat special pentru acest proiect. Am avut de elaborat un plan de afaceri, un logo, tricouri inscripționate cu sigla și sloganul companiei, și pahare de hârtie inscripționate”, a adăugat profesorul coordonator Luca Georgeta.
Termenul-limită a fost următoarea întâlnire organizată în perioada 7-11 martie 2016, la Kardla, Estonia. Aici a avut loc și un târg internațional al agențiilor, fiecare țară prezentându-și din nou la stand produsele realizate. Pe lângă târg, participanții s-au bucurat și de seminarul „Afacere de success – între vis și realitate”.
Ultimul schimb de experiență din cadrul proiectului a avut loc în tabăra de inovație și conferința de încheiere a întregului proiect, din perioada 23-29 mai, la Vidin și Ribaritsa, Bulgaria. Echipele participante au luat parte la diferite activități: ceremonii, ateliere de lucru, prelegeri, vizite și seminarii pe teme economice și de antreprenoriat. Toate acestea au contribuit la dezvoltarea competențelor lingvistice, digitale, interpersonale, antreprenoriale și de management. Au participat șapte elevi și patru profesori. Evenimentul s-a încheiat printr-o conferință internațională de diseminare a activităților și rezultatelor proiectului. Până la 31 august, profesorii coordonatori trebuie să întocmească raportul final.
„A fost o reală oportunitate de a-mi dezvolta abilitățile, atât antreprenoriale, cât și sociale. Acest proiect a ajutat la formarea mea personală și profesională. Mi-aș dori să pot repeta experiența trăită cu Erasmus+ și le recomand tuturor celor care au oportunitatea de a trăi o astfel de experiență, să nu ezite”, afirmă Sergiu Olar, unul dintre elevii participanți.
Citiți principiile noastre de moderare aici!