Consiliul Local a votat marţi declararea ca «prioritare» a lucrărilor incluse în proiectul „Modernizarea pasajelor de trecere supraterane, subterane a străzilor şi realizarea unor poduri de legătură pentru fluidizarea traficului rutier şi asigurarea accesului la mobilitate pentru locuitorii municipiului Oradea” – parte componentă din PIDU (Programul Integrat de Dezvoltare Urbană).
Conform municipalităţii, una dintre direcţiile prioritare pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructură o constituie „proiectele din domeniul infrastructurii rutiere şi de turism, cu scopul de a asigura dezvoltarea economică a municipiului”.
Proiectele declarate prioritare sunt: amenajarea cu pasaj denivelat a intersecţiilor Șoselei de Centură a Oradiei cu DN 76 – Deva respectiv DN 79 – Arad, reabilitarea, modernizarea şi refacerea reţelelor de iluminat public și de canalizare pentru intrările în municipiu pe DN 76 – Deva respectiv DN 79 – Arad, reabilitarea și modernizarea străzii Vasile Alecsandri și a podului de legătură din Piața Unirii, inclusiv prin refacerea reţelelor de iluminat public, bordurilor şi a sistemelor de iluminat public.
Totodată, CL Oradea a aprobat elaborarea cererilor de finanţare şi a avizat suportarea, dacă va fi cazul, din Bugetul de Venituri și Cheltuieli a municipiului Oradea a contravalorii actualizării documentațiilor tehnico-economice prevăzute de Ghidul Solicitantului – Axa 1.
„Se aprobă elaborarea cererilor de finanțare, a actualizării documentațiilor tehnico-economice: studii de fezabilitate, proiect tehnic de execuția și alte studii prevăzute de lege, inclusiv a cererii către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului pentru trecerea proiectelor menționate la punctul 1 ca proiecte prioritare în lista de rezervă pentru susținerea polului de dezvoltare urbană”, se mai arată în proiectul de hotărâre.
Proiecte de rezervă
În urmă cu două săptămâni, l-am întrebat pe primarul Oradiei ce alte finanţări europene vor fi atrase pentru proiecte stradale după epuizarea fondurilor POR. „Vrem prelungirea străzii Ecaterina Teodoroiu până la Podul Silvaş pe fonduri transfrontaliere. Iar pe finanţări prin Planul Integrat de Dezvoltare Urbană – PIDU vom amenaja strada Vasile Alecsandri ca pietonală, şi vom reface Pieţele Unirii şi Ferdinand”, a răspuns Bolojan.
Totodată, edilul-şef a anunţat că există şanse ca realizarea pasajelor de la intersecţiile Centurii cu DN 76 şi DN 79 să fie făcute pe bani europeni.
„Întrucât celelalte reşedinţe de judeţ din Regiunea Nord-Vest nu şi-au absorbit fondurile alocate prin PIDU, Oradea are şanse mari să obţină finanţare pentru proiectele de rezervă care le-am depus. Astfel, am putea acces nu 10 ci 20 de milioane de euro pe această axă de finanţare pentru a rezolva proiecte de infrastructură”, a explicat Bolojan.
Totodată, edilul-şef al Oradiei a amintit că municipalitatea a comandat şi plătit proiectele pentru cele două pasaje de pe Centură, înaintându-le la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) pentru a le cuprinde în programul de lucrări.
„Din păcate, la CNADNR există probleme de finanţare. CNADNR a reziliat şi contractul câştigat de firma UMB Spedition pentru proiectarea şi realizarea unui pasaj de trecere a Şoselei de Centură peste liniile ferate, în zona Metro. Nu dorim să ratăm şansa să realizăm pasajele pe bani europeni, fiindcă la CNADNR ar putea dura mult. E în interesul oraşului să fluidizăm traficul România – Ungaria.
Conform primarului Bolojan şi viceprimarului Gheorghe Carp, fiecare pasaj rutier ar costa circa trei milioane de euro.
C.H
Citiți principiile noastre de moderare aici!