Încă din mai, un grup de studenți care formează Asociația de Responsabilizare și Dezvoltare a Tineretului (A.R.D.T) din Oradea, au promovat Universitatea Oradea printr-un proiect denumit „Școala de vară: orientarea în carieră”. Mai multe grupuri de studenți au promovat U Oradea în 17 licee, din Bihor, Alba, Sălaj și Arad.
Proiectul pus la cale a fost o „Școală de vară” în care participanții (elevi de clasa a IX-a, a X-a și a XI-a) au avut ocazia de a experimenta viața de cămin din campusul Universitar; au participat la Târgul Facultăților organizat special pentru ei; au întâlnit oameni de afaceri din Oradea care le-a vorbit despre oportunitățile de carieră de pe piața forței din municipiu; au avut șansa de a participa la cursuri de orientare în carieră ținute de Andrea Maria Neag; la cursuri de „Public Speaking& Leadership” susținute de către doi antrenori din partea Uniunii Studenților Români (USR), studentul Alexandrul Greg Popescu și Pompei Mititean, dar și la cursul despre „cum îți poți începe o activitate de vlogging” ținut de Horațiu Adrian Cuc. Vloggerul, împreună cu echipa sa de la „Noaptea târziu”, au strâns până în acest moment peste 625.000 de abonați.
De asemenea, organizatorii nu au omis și partea distractivă. Astfel, viitorii studenți s-au bucurat și de o petrecere la piscină, bowling, paintball, laser tag, karaoke, seară de film la cinema.
Cererea mai mare decât oferta
Deși au fost peste 160 de cereri, au fost acceptați doar 72 de elevi. Aceștia au fost cazați timp de o săptămână în Căminul Nou al UO. „Datorită necesității renovării Căminului 1, locurile au fost limitate, și cu părere de rău, am fost nevoiți să respingem peste 50% dintre cereri. Ne propunem însă ca vara viitoare să organizăm acest eveniment de trei ori. Astfel, vom încerca să nu mai refuzăm pe nimeni”, declară unul dintre cei trei fondatori ai A.R.D.T., Barabaș Bernard Filip. Prețul înscrierii a fost 180 lei și cuprindea cazarea, cele trei mese pe zi și intrarea la toate evenimentele.
Ce este „Școala de vară”?
Scopul proiectului este de a ajuta viitorul student în a-și alege profilul facultății în funcție de aspirațiile și abilitățile lui, dar și în concordanță cu cerințele pieței. „Sunt mulți studenți, chiar și printre noi care urmează o facultate, fără măcar să știe cu adevărat meseria care doresc să o practice. Mulți dintre cei care reușesc să ia bacul se înscriu la o facultate doar după ureche, fără să știe ce vor ei de fapt. Din punctul meu de vedere, Oradea pierde posibili experți care și-au ales domenii incompatibile cu abilitățile lor naturale, din cauza unei informări neadecvate încă de la o vârstă fragedă, de la care încep cu adevărat să-și construiască viitorul” menționează Filip.
Elevii nu au fost lăsați la voia întâmplării. Șapte lideri de grup au avut în subordine câte 10-11 elevi. În fiecare seară s-a dat stingerea la ora 00:00, iar la 9:00, elevii luau micul dejun. La 10:00 trebuiau să fie prezenți la cursurile și trainingurile stabilite în programă. În funcție de durata trainingurilor, elevii se prezentau pentru prânz între orele 13:00 – 15:00 . După masă, beneficiuau de o scurtă pauză, după care reluau activitățile.
„Acest curs de orientare în carieră n-a fost genul de curs în care vorbim despre cât de roz și frumos e totul în această lume. Despre cum ei, elevii de liceu, trebuie să învețe și să respecte școala fiindcă «așa trebuie». I-am sprijinit să își descopere propriile valori de bază. Am abordat subiecte legate de imaginea de sine și de stima de sine. I-am însoțit în conștientizarea propriilor aptitudini. Ne-am folosit de întrebări simple, precum «la ce sunt bun?»,«ce îmi place să fac?», «ce este bine plătit?». Nu le-am împuiat capul cu mesaje de genul «trebuie să fiți studenți model/ angajați model». Ideea e să fie studenți fericiți și angajați fericiți. Asta se poate dacă își cunosc valorile, dacă prin studiile pe care le fac și prin profesia pe care și-o aleg, își onorează aceste valori. Iar rezultatul, în acest caz, duce la performanță. Și un student fericit și performant e altceva. Un angajat fericit și performant înseamnă mai mult decât un angajat care doar urmează niște ordine” povestește Andreea Neag.
Elevii au primit cu căldură sfaturile primite. „Cel mai frumos feedback primit a fost de la o participantă: «Până să ajung la această școală de vară nu știam ce vreau să fac în viitor… Acum știu sigur ! Mulțumesc din suflet! » Sperăm ca pe viitor să reușim să ajutăm cât mai mulți tineri în luarea deciziilor foarte importante într-o manieră transparentă și corectă” a spus vicepreședintele Senatului Studențesc al Universității din Oradea, Andrei Crăciun.
Citiți principiile noastre de moderare aici!